Strategi Pasukan Amal Sholeh Melalui Gerakan Infak Beras Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Pondok Pesantren Dan Yayasan Kota Palangka Raya

  • Yoshidayah Dien IAIN Palangka Raya
    (ID)
  • Lisnawati Lisnawati Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
    (ID)
  • Syarifuddin Syarifuddin Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
    (ID)

Abstract

The aim of this research is to analyze and describe the strategies carried out by the Sholeh Charity Forces (PASKAS) in Islamic boarding schools and foundations. The method used in this research is qualitative with a descriptive approach. Research data sources are secondary and primary data collected through observation and interviews as well as books, scientific journals, articles, the internet and other library sources.  Data collection techniques use observation, interviews and documentation. By using three key informants, namely the Chairman, Deputy and Treasurer of the Sholeh Charity Force (PASKAS). This research data analysis technique uses four stages, namely data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. The research results show that the Sholeh Charity Force (Paskas) strategy includes direct communication, distributing piggy banks, social media messages, and visits to foster parents' homes. The supporting factors include the Sholeh Charity Team, foster parents, and transportation, while the inhibiting factors are that rice can only be distributed after donations have been collected and transportation is still limited.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asrinur, Oktaviani Elma, dkk. (2023) Transpormasi diGital dan Strategi Manajemen", Jurnal Kajian Ekonomi dan Bisnis. 16(1). 200. https://doi.org/10.37479/jkeb.v16i1.20322

Armonitha, Lusinia Armonitha Shary, Nugraha Rahmansyah. (2021), Sistem Pendukung Keputusan. Padang: Pustaka Galeri Mandiri. 10.

Aslami, Nuri & Sakinah Nurul Layla (2023). Analisis Faktor-Faktor Penghambat dalam Perubahan Organisasi. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen. 2(1). 1573.

Badaruddin, Hidayati Rahmah Rizka dkk. (2021). Faktor-Faktor Pendukung dan Penghambat Implementasi Program Corporate Social Responsibility dalam Membantu Kehidupan Masyarakat Sekitar Perkebunan. Jurnal Relawan Indonesia. 10(1). 178. https://10.31289/perspektif.v10i1.4180

Effendi, Mas'ud & Setyorini Hany. 2016. Analisis Strategi Pemasaran Menggunakan Matriks SWOT dan QSPM (Studi Kasus: Restoran WS Soekarno Hatta Malang. Jurnal Teknologi dan Manajemen Agroindustri. 5(1). 48. https://doi.org/10.21776/ub.industria.2016.005.01.6

Fajrin, Zakia & Safitri Pony. (2019). Strategi Bisnis Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran Usaha Kecil Menengah Kopiah Resam Mentari Kota Pangkalpinang. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis. 20(1). https://journal.unimal.ac.id/emabis/

Hasanah Waridatul Anni & Hardiyati Mikyal. (2023). Analisis Kesejahteraan Sosial Sebagai Disiplin Ilmu. Jurnal ICODEV: Indonesian Community Development. 4(2). 90. https://ejournal.uinsaizu.ac.id

Harahap Saparuddin, Samrin. (2020). Strategi Pengelolaan Bisnis Syari’ah Pada Industri Kecil Menengah (Ikm) Di Tanjung Balai Jurnal Manajemen Tools. 12(1). 200. https://jurnal.pancabudi.ac.id/index.php/JUMANT/article/view/879>

Juliansyah, Eris. (2017). Strategi Pengembangan Sumber Daya Perusahaan Dalam Meningkatkan Kinerja Pdam Kabupaten Sukabumi. Jurnal Ekonomak. 3(2). 21. https://ejournal.stiepgri.ac.id/index.php/ekonomak/article/view/48

Khairi, Tangkas, dkk. (2022). Strategi Komunikasi Social Marketing Gerakan Infaq Beras Dalam Meningkatkan Kepercayaan Para Donatur Di Kota Samarinda. Jurnal Ilmu Komunikasi. 2(1). 55 https://ejournal.ilkom.fisip-unmul.ac.id

Maranatha, Grace Euodia & Saribu Tambun Daulat Holfian. (2020). Pengaruh Pengembangan Produk, Kualitas Produk Dan Strategi Pemasaran Terhadap Penjualan Pada Pt. Astragraphia Medan. Jurnal Manajemen. 6(1). 4. http://ejournal.lmiimedan.net

Nurhasanah, Siti dkk. (2020) Strategi Pembelajaran lengkap. Jakarta Timur: Edu Pustaka. 30.

Nurjannah, Ika (2020). Fundraising dan Pendistribusian di Organisasi Sedekah Beras Semarang”. Skripsi. Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Walisongo. 1-78.

Rahim Rahman. (2019) Manajemen Strategi. Makassar: Lembaga Kepustakaan. 45.

Rahmadani, Putri. (2022) Aktivitas Sosial dan Keagamaan Komunitas Gerakan Infaq Beras Lampung. Skripsi. Fakultas Ushuluddin dan Studi Agama Universitas Islam Negeri Raden Intan. 1-58.

Sunda, Ariana dan Pawirosumarto Suharno Setyadi Antonius. (2023). Manajemen Strategi. Jakarta: Mitra Wacana Media. 13.

Supriatna, Iyatna dkk. (2019). Faktor Pendukung dan Penghambat Strategi Dakwah Partai Keadilan Sejahtera dan Solusinya. 7 (1). 138. https://doi.org/10.24252/jdi.v7i1.10098

Wulandari, Siti dkk. (2021). Rancang Bangun Aplikasi Pemasaran Penggalangan Infaq Beras (Studi Kasus: Gerakan Infak). Fakultas Teknik dan Ilmu Komputer Universitas Teknokrat Indonesia, Jurnal of Telematics and Information Technology, 2.1. 13. https://doi.org/10.33365/tft.v2i1.1991

Wakiddudin, Ilfa. (2021). Gerakan Sedekah Beras Subuh Untuk Kesejahteraan Ekonomi Dan Semangat Ibadah Masyarakat Di Masjid Abdurrahman Bin Auf Kota Cirebon. Skripsi. Fakultas Syariah dan Ekonomi Islam Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon.1-71

Wardani, Lia & Siregar Sonang Pariang. (2018). Faktor Pendukung Dan Penghambat Dalam Implementasi Penilaian Autentik Di SD Negeri 003 Rambah Indonesian. Journal of Basic Education 1(2). 212. https://ejurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/IJOBE/article/view/157.

Published
2024-06-24
How to Cite
Dien, Y., Lisnawati, L., & Syarifuddin, S. (2024). Strategi Pasukan Amal Sholeh Melalui Gerakan Infak Beras Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Pondok Pesantren Dan Yayasan Kota Palangka Raya. Jurnal Iqtisaduna, 10(1), 135-148. https://doi.org/10.24252/iqtisaduna.v10i1.47768
Section
Volume 10 Nomor 1 (2024)
Abstract viewed = 142 times