Literasi Digital dengan Penggunaan PHET untuk Remediasi Miskonsepsi Mahasiswa pada Materi Rangkaian Arus Searah

  • Nur Aida Politeknik Negeri Ketapang
    (ID)
Keywords: Literasi Digital, Miskonsepsi, Rangkaian Listrik Arus Searah

Abstract

Misconceptions are misunderstandings in connecting a concept with other concepts, between new concepts and concepts that already exist in students' minds, so that a wrong concept is formed and contradicts the concepts of Physicists. The purpose of this research is to find out whether there is an effect of digital literacy with PhET simulations in improving students' concepts about direct current electric circuits. The method in this research is descriptive method. The sample in this study was 22 students in the first semester of the 2022/2023 academic year. Students still experience misconceptions about direct current circuits in using calculation formulas, and the use of digital literacy in the form of PhET simulations has not helped overcome these problems, because as many as 35% of students still have misconceptions about multiple circuits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] S. J. Patil, R. L. Chavan, dan V. S. Khandagale, “Identification of misconceptions in science : Tools, techniques & skills for teachers”, Aarhat Multidisciplinary International Education Research Journal (AMIERJ), vol. 8, no. 2, pp. 466-472, 2019.

[2] T. Budianto, “Literasi Digital (Pelatihan Pembekalan Pegawai Pemerintah dengan Perjanjian Kerja)”, Pusat Pendidikan dan Pelatihan Pegawai, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi, Jakarta, 2022.

[3] B. Mustofa, dan H. Budiwati, “Proses Literasi Digital terhadap Anak : Tantangan Pendidikan di Zaman NOW”, Jurnal Kajian Informasi dan Perpustakaan (Pustakaloka), vol. 11, no. 1, pp. 114-130, 2019.

[4] A. W. Saputra, “Literasi Digital dengan Penggunaan Media Blog untuk Pembelajaran Membaca Artikel pada Siswa SMP”. Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran, vol. 2, no. 1, pp. 1-8, 2018.

[5] R. R. H. Hau, “Kajian tentang Physics Education Technology (PhET) dalam Pembelajaran Fisika”, Prodi Pendidikan Fisika, Universitas Nusa Nipa Maumere, NTT, pp. 1-9, 2012.

[6] B U Frans dan Wasis, “Penerapan LKS Berbasis PhET untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa pada Materi Arus Listrik Bolak Balik”, Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, vol. 11, no. 2, pp. 31-40, 2012.

[7] M. M. Arifin, B. P. S. Handono, dan A. Harijanto, “Efektivitas Penggunaan Simulasi PhET dalam Pembelajaran Online terhadap Hasil Belajar Siswa”, Jurnal Pembelajaran Fisika, vol. 11, no. 1, pp. 16-27, 2022.

[8] D. R. Rizaldi, , A. W. Jufri, dan Jamaluddin, “PhET : Simulasi Interaktif dalam Proses Pembelajaran Fisika”, Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, vol. 5, no. 1, pp. 10-14, 2020.

[9] Z. M. Mardhatilla, “PhET Simulation sebagai Penunjang Pembelajaran IPA secara Online selama Pandemi Covid-19”, Lokakarya dan Seminar IPA (LASER), vol. 1, pp. 441-448, 2021.

[10] Astalini, et al., “Studi Penggunaan PhET Interactive Simulations dalam Pembelajaran Fisika”, Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika, vol. 6, no. 2, pp. 71-75, 2019.
Published
2022-12-12
How to Cite
Aida, N. (2022). Literasi Digital dengan Penggunaan PHET untuk Remediasi Miskonsepsi Mahasiswa pada Materi Rangkaian Arus Searah. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 11(1), 16-23. https://doi.org/10.24252/jpf.v11i1.33635
Section
Articles
Abstract viewed = 539 times