Tracing the Trail of Wisdom: the Construction of Arabic-Language Comics Based Kh’s Inspiring Story Abdul Wahab Hasbullah

  • Maslahatul Hidayah Universitas KH. A. Wahab Hasbullah
    (ID)
  • Rina Dian Rahmawati Universitas KH A Wahab Hasbullah
    (ID)
Keywords: Construction Comics; Arabic Language; Inspiring Story; KH. Abdul Wahab Hasbullah

Abstract

The research aims to develop Arabic Comics products Based on the Inspirational Stories of KH Abdul Wahab Hasbullah. Equipped with conversations and illustrations. Students are expected to improve their Arabic language skills. Research objectives; Giving birth to Comic products as a learning medium for students of class X MAI Bahrul Ulum Tambakberas Jombang, Describing the feasibility of Comics as a learning medium for students of class X MAI Bahrul Ulum Tambakberas Jombang, Describing the improvement of Arabic language skills of students of class X MAI Bahrul Ulum Tambakberas Jombang between before and after. Types of research Research and Development. Borg & Gall development model. The subject of the trial is class X MA. Al-I'dadiyyah Bahrul Ulum Tambakberas Jombang. The results of the validation of media experts and linguists are valid. The average result of media experts is 95%, linguists 93%. The results of individual trials are 100% in agreement, the results of small-scale trials are 94% in agreement, and the results of field trials are 83% in agreement. The average pre-test result was 74, post-test 83. Showing the increasing mastery of Arabic vocabulary in interacting through comic media.

References

Aminuddin, Luthfi Hadi, and Isnatun Ulfah. 2020. SPIRIT NAHDLATUT TUJJAR Gerakan Sosial NU Membangun Ekonomi Syari’ah. Cetakan-1. ed. Nasrudin. Pekalongan, Jawa Tengah: PT. Nasya Expanding Management. https://books.google.co.id/books?id=mTxPEAAAQBAJ&lpg=PR1&ots=hLpouYk7cI&dq=nahdlatul tujjar%2C &lr&hl=id&pg=PR4#v=onepage&q=nahdlatul tujjar,&f=false.
Amir, Nurazizah. 2022. “Pelatihan Dan Pendampingan Maharah Kalam Santri Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di TKA / TPA.” 3(2).
Aprilia, and Ubaidillah. 2021. “Pembelajaran Keterampilan Berbicara Di Era Abad 21 Berbasis Pendekatan Quantum.” Al-Ittijah: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab 13(2): 170–85.
Arif, Miftakhul. 2021. Fikih Kebangsaan KH. A. Wahab Hasbullah. Jombang: Pustaka Bahrul Ulum.
Arif, Miftakhul, and Ainur Rofiq Al Amin. 2021. “Pemikiran Kebangsaan Kh a Wahab Chasbullah: Perspektif Fikih.” Istinbath: Jurnal Hukum dan Ekonomi Islam 20(1): 189–210. ISSN 1829-6505 vol.
Arischa Kustantina, Verra, Nafida Hetty Marhaeni, and Riwayat Artikel. 2022. “RESPONS SISWA TERHADAP KOMIK MATEMATIKA INTERAKTIF SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA INFO ARTIKEL ABSTRAK.” 13(1): 1–07. doi:10.31764.
Br Barus, Winda, and Rudiansyah. 2021. “Proceedings Sarana Perkembangan Bahasa Dan Pengenalan Budaya Tiongkok Di Era Digital.” Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra (SELASAR) (1): 5. http://repository.um.ac.id/1182/1/S5M005-SARANA-PERKEMBANGAN-BAHASA-DAN-PENGENALAN-BUDAYA-TIONGKOK-DI-ERA-DIGITAL.pdf.
Fuad, A. Jauhar. 2020. “Akar Sejarah Moderasi Islam Pada Nahdlatul Ulama.” Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman 31(1): 153–68. doi:10.33367/tribakti.v31i1.991.
Hawari, Alhilal Yusril, Utang Suwaryo, and Dede Sri Kartini. 2023. “Perbandingan Peran Nahdlatul Ulama (NU) Dan Muhammadiyah Dalam Politik Di Indonesia.” Jurnal Pemerintahan dan Kebijakan (JPK) 5(1): 41–53. doi:10.18196/jpk.v5i1.19187.
Herawati, Tati, and Widiati Isana. 2023. “Kiprah Abdul Wahab Chasbullah Terhadap Dialektika Persatuan Dan Nasionalisme Tahun 1908-1971.” Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya 13(1): 17. doi:10.25273/ajsp.v13i1.11147.
Hidayah, and Bashirotul. 2023. “Kepemimpinan Kh. Hasyim Asy’ari, KH. Abdul Wahab Hasbullah Dan KH. Bisri Syansuri Dalam Membentuk Karakteristik Kepemimpinan Santri Di Pondok Pesantren Jombang.” Jurnal Al-Muta’aliyah 3(2): 29–45. doi:10.51700/mutaaliyah.v3i2.519.
Iskandar, Irpan, and Dede Wahyu Firdaus. 2020. “Pemikiran Deliar Noer Mengenai Gerakan Islam Modern Indonesia 1900-1942.” Jazirah: Jurnal Peradaban dan Kebudayaan 1(1): 16–38. doi:10.51190/jazirah.v1i1.2.
Ismaya, Alifah Dinda. 2021. “Dahlan Achyad Dalam Upaya Pengembangan Lembaga Pendidikan Taswirul Afkar Tahun 1914-1926.” AVATARA, e-Journal Pendidikan Sejarah 10(3).
Milya Sari. Asmendri. 2020. “NATURAL SCIENCE: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA.” Natural Science [Diakses 11 Juli 2022] 6(1): 41–53.
Nurlaela, Lia fatra. 2020. “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Pada Keterampilan Berbicara Di Era Revolusi Industri 4.0‎.” Jurnal Bindo Sastra Nasional Bahasa Arab 6(2): 552–68.
“Penerepan Koperasi Menurut KH Abdul Wahab Chasbullah; Jurnal.” 2022. 7(1): 73–87. doi:10.30603/jiaj.v7i1.2593.
Perspektif, Komparasi, I R Soekarno, D A N Kh, and Abdul Wahab. 2022. “PENDIDIKAN ISLAM SEBAGAI KONSEP DASAR NASIONALISME STUDI.” (1): 72–88.
Puspananda, Dian Ratna. 2022. “Studi Literatur: Komik Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif.” JPE (Jurnal Pendidikan Edutama 9(1): 85–92. http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE.
Salik, Mohamad. 2020. Nahdlatul Ulama Dan Gagasan Moderasi Islam. Cetakan-1. ed. Salik. Malang: PT. Literindo Berkah Jaya. http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/1026.
Salsabila, Helminia, and Lutfiah Ayundasari. 2023. “ISTAWA: Journal of Islamic Education (IJPI) The Relevance of KH Abdul Wahab Hasbullah’s Struggle Values in History Learning Based on the Independent Curriculum Pancasila Student Profile.” 8(2). http://journal.umpo.ac.id/index.php/istawa/.
Supriyatna, I. 2006. “Pergulatan Politik KH. Abdul Wahab Hasbullah: Studi Analisis Terhadap Hubungan NU Dan Negara.” Repository.Uinjkt.Ac.Id.
Sya’bani, Muhammad Zaky. 2021. “Efektivitas Metode Langsung Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab.” An Naba 4(1): 38–45. doi:10.51614/annaba.v4i1.81.
Syahmi, Favian Avila, and Saida Ulfa. 2022. “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DIGITAL BERBASIS SMARTPHONE UNTUK SISWA.” 5(1): 81–90. doi:10.17977/um038v5i12022p081.
Taslima, Siti Umi. 2020. “NAHDLATUL ULAMA: TELAAH HISTORI PERKEMBANGAN DAN GERAKAN DAKWAHNYA DI INDONESIA.” khabar: 135–66. https://doi.org/10.37092/khabar.v2i2.250.
Tim Sejarah Tambakberas. 2021. TAMBAKBERAS: MENELISIK SEJARAH, MEMETIK USWAH. lima. ed. Nidaus Saaadah Al Amin, Ainur Rofiq. Pustaka Bahrul Ulum.
Urip, I Nyoman, Heri Kusuma Tarupay, and M Hum. 2023. “Pemanfaatan Komik Digital Sebagai Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” 7(2). doi:10.33363/satya-sastraharing.v7i2.1110.
Wahyuni, Sri, Ida Zuleha, Subiyantoro, and Hari Bhakti. 2019. “Struktur Bahasa Indonesia Dalam Gaya Berkomunikasi : Kajian Berdasarkan Ancangan Retorika Tekstual Dan Aspek Kebahasaan Karangan Serta Implikasinya Bagi Pembelajaran Menulis Di SMA.” Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES: 821–29.
Yasin, Nurhadi. 2019. “Dinamika Perkembangan Pondok Pesantren Salaf Dan Modern.” Murabby: Jurnal Pendidikan Islam 2(2): 131–42. doi:10.15548/mrb.v2i2.402.
Published
2024-09-18
Abstract viewed = 1 times