Pengembangan Handout Menggunakan Teknik Mnemonik Pada Materi Plantae
Abstract
Students need to remember the lesson material by storing it in long-term memory using mnemonic techniques. This research aims to develop handouts using mnemonic techniques on class X Plantae material at SMAN 14 Maros that are valid, practical, and effective. The present study employs the ADDIE model for development research, which comprises five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The participants were 34 students from SMAN 14 Maros of class MIA 1. The tools utilized for the research included a validation form, questionnaires, and learning achievement tests. The findings showed that the developed mnemonic handouts have a high level of validity, with an average score of 3.7. Based on feedback from educators and students, the mnemonic handouts are considered highly efficient, with an average percentage of 88.7%. Furthermore, for effectiveness, the mnemonic handouts are categorized as highly successful, with a student pass rate of 94%. Therefore, these mnemonic handouts meet the requirements for use as they possess valid, efficient, and successful qualities.
Downloads
References
Alawiyah, T., Muttaqien, M., & Hadiansah, (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Androif pada Materi Sistem Imunitas, Bioeduca: Jurnal Pendidikan Biologi. 3(2),112-123. https://doi.org/10.21580/bioeduca.v3i2.6635
Amalia, R., & Triani, A. R. (2018). Perancangan Purwarupa Aplikasi Pendeteksi Gangguan Emosi dan Perilaku pada Anak Usia 3-6 Tahun. e-Proceeding of Art & Design. 5(3),1-10. https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/artdesign/article/view/7721
Ami, M. S., Susantini, E. & Raharjo. (2012). Pengembangan Buku Saku Materi Sistem Ekskresi Manusia di SMA/MA Kelas XI, BioEdu. 1(2), 10-13 https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/download/439/342
Anesia, R., Anggoro, B. S., & Gunawan, I. (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis Android pada Pokok Bahasan Gerak Lurus. Indonesian Journal of Science and Mathematics Eduction. 1(1), 53-57. https://doi.org/10.24042/ijsme.v1i2.2774
Annisa, A, R., Putra, A. P., & Dharmono. (2020). Kepraktisan Media Pembelajaran Daya Antibakteri Ekstrak Buah Sawo Berbasis Macromedia Flash. QUANTUM: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains. 11(1), 72-80. http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v11i1.8204
Arianti. (2017). Urgensi Lingkungan Belajar yang Kondusif dalam Mendorong Siswa belajar Aktif. Didaktika Jurnal Kependidikan. 11(1), 41-62. http://dx.doi.org/10.30863/didaktika.v11i1.161
Arsyad, A (2014). Media Pembelajaran dalam Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Atimi, N. D. & Afandi. (2021). Catatan Berbentuk Mnemonic: Suatu Proses Konstruksi Pengetahuan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2020, 17173-177. https://www.researchgate.net/publication/353016263_CATATAN_BERBENTUK_MNEMONIC_SUATU_PROSES_KONSTRUKSI_PENGETAHUAN
Branch, R. M. (2009). Instructional Design : The ADDIE Approach. USA : Springer.
Damayanti, E., Alamsyah, N., Jamilah., & Taufiq, A. U. (2020). Penggunaan Warna terhadap Memori Jangka Pendek: Pendekatan Biopsikologi dalam Pembelajaran, Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling. 10(2), 99-112. http://dx.doi.org/10.24127/gdn.v10i2.2993
Fachrozi, I., et al. (2020). Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Olahraga. Malang: Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Malang. https://www.researchgate.net/publication/349089095_Penelitian_dan_Pengembangan_Pendidikan_Olahraga
Halim, M. A., Wiyanti, S., & Agustin, R. W. (2012). Keefektifan Teknik Mnemonik untuk Meningkatkan Memori Jangka Panjang dalam Pembelajaran Biologi pada Siswa Kelas VIII SMP Al-Islam 1 Surakarta, Jurnal Ilmiah Psikologi Candrajiwa. 1(2), 1-11. https://candrajiwa.psikologi.fk.uns.ac.id/index.php/candrajiwa/article/view/26
Hartanto, S. (2020). Mobalean Maning (Model Pembelajaran Berbasis Lean Manufacturing). Yogyakarta: Deepublish.
Haviz, M. (2013). Research andk Development: Penelitian di Bidang Kependidikan yang Inovatif, Produktif dan Bermakna, Jurnal Ta’dib. 16(1), 28-43. http://dx.doi.org/10.31958/jt.v16i1.235
Indriastuti, F. & Saksono, W. T. (2014). Podcast Sebagai Sumber Belajar Berbasis Audio”. Jurnal Teknodik. 18(3), 304-314. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.136
Jamaluddin, Irman TA, dan Iqbal AA. (2020). Model Pembelajaran Go Car: Guaided, Orentation, Challage, Analysis, dan Review. Jawa Barat: Jejak.
Koksal, O., Sunbul, A.M., Ozturk, Y.E. & Ozata, M. (2013). The Impact of Mnemonic Devices on Attainment and Recall in Basic. Mevlana Internasional Journal of Education (MIJE). 3(4), 265-278. http://dx.doi.org/10.13054/mije.13.42.3.4
Kusumam, A., Mukhidin & Hasan, B. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Mata Pelajaran Dasar dan Pengukuran Listrik untuk Sekolah Menengah Kejuruan Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. 23(1), 28-39. http://dx.doi.org/10.21831/jptk.v23i1.9352
Mayangsari, D. & Tiara, D.R. (2019). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Di Era Milenial, Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi. 3(2), 125-135. http://dx.doi.org/10.29408/goldenage.v3i02.1720
Mumpuni, A. & Nurbaeti, R.U. (2019). Analisa Faktor yang Mempengaruhi Minat Baca Mahasiswa PGSD, DWIJAYA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik. 3(2), 123-132. http://dx.doi.org/10.20961/jdc.v3i2.35229
Nasution, S.H., Anwar, L., Sudirman & Susiwo. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Mendukung Kemampuan Penalaran Spesial Siswa pada Topik Dimensi Tiga Kelas X, Jurnal KIP. 4(2), 903-913. https://journals.ukitoraja.ac.id/index.php/jkip/article/view/66
Neolaka, A & Neolaka, G.A.A. (2017). Landasan Pendidikan: Dasar Pengenalan Diri Sendiri Menuju Perubahan Hidup. Depok: Kencana.
Pane, A. & Dasopang, M.D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman. 3(2), 333-352. http://dx.doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Pramono, N. & Sularto. (2017). Hukum Kepailitan dan Keadilan Pancasila – Kajian Filsafat Hukum Atas Kepailitan Badan Hukum Perseroan Terbatas di Indonesia. Yogyakarta: Andi.
Purnama, S. (2010). Elemen Warna dalam Pengembangan Multimedia Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Al-Bidayah. 2(1), 113-129. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v2i1.102
Saftina, Inna “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Metode Studi Kasus Terintegrasi Nilai Islam. Bioeduca: Journal of Biology Education 3, No. 2 (2021), h. 135-145. https://doi.org/10.21580/bioeduca.v3i2.6632
Siriganjanavong. V. (2013). The Mnemonic Keyword Method: Effect on the Vocabulary Acquisition and Retention. English Language Teaching. 6(10), 1-10. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v6n10p1
Suniasih, N. W. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Neurosains Bermuatan Pendidikan Karakter dengan Model Inkuiri. Jurnal Mimbar Ilmu. 24(3), 417-429. https://doi.org/10.23887/mi.v24i3.22542
Sutikno, M. S. (2021). Strategi Pembelajaran. Indramayu: Penerbit Adab.
Widyoko, E.P.S. (2014). Evaluasi Program Pembelajaran Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wijaya, E.K. (2012). Pemanfaatan Modul Mnemonic (Modul Ingatan) dalam Pembelajaran Program Paket C untuk Meningkatkan Hasil Belajar, Jurnal Pendidikan Luar Sekolah. 8(1), 1-11. https://ejournal.upi.edu/index.php/pls/article/view/994
Yastini, Y.N., Nurdin, A.R., & Wikanengsih. (2018). Kemampuan Penggunaan Bahasa Baku Mahasiswa Program Studi Bahasa Indonesia IKIP Siliwangi, Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 1(5), 659-664.
Copyright (c) 2024 Mawadda Husnatul Rizkika, Ahmad Ali, Zulkarnaim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.