Hubungan Pemanfaatan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif IPA Peserta Didik

  • Salmawati Salmawati Institut Teknologi dan Bisnis Muhammadiyah Polewali Mandar
    (ID)
  • Adi Putra Rahman Institut Teknologi dan Bisnis Muhammadiyah Polewali Mandar
    (ID)
  • Ibnu Hajar Universitas Negeri Yogyakarta
    (ID)
Keywords: Utilization of school environment, Learning outcomes, Cognitive learning outcomes

Abstract

This research aims to determine the relationship between the use of the school environment as a learning resource and students' cognitive science learning outcomes. This research used an exploratory approach with a quantitative methodology of ex post facto, with a simple association design. The population was all class VII students at SMPN 4 Polewali, totaling 215 people for the academic year 2022–2023. Sampling used a probability sampling technique with Simple Random Sampling method of the Slovin formula. The research instrument consisted of a questionnaire and documentation. Data analysis techniques used descriptive statistical methods and inferential statistics. In the analysis of the research data, the Sig value of the decision-making data was obtained (0.00) < 0.05, with the level of relationship being in the low category with a value of 0.320. The correlation coefficient value (r = 0.320) interpreted that the contribution of the school environment utilization variable is only 10.24%, while the remaining 89.76% is contributed by other variables outside of school environment utilization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, S., & Efendi, N. (2023). Analisis Implementasi Pemanfaatan Lingkungan Sekolah untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 552–562. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i2.973 .

De Santa, M., Mete, Y. Y., & Daud, M. H. (2023). Pengaruh Penggunaan Lingkungan Sekitar Sekolah Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa di SMPK St. Gabriel Ndona. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(3), 271-279. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i3.15291.

Hardinata, M. (2014). Hubungan Lingkungan Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Memelihara Baterai Kelas X Teknik Kendaraan Ringan SMK Negeri 1 Padang. Program Studi Pendidikan Teknik Otomotif Jurusan Teknik Otomotif FT-UNP. https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/poto/article/view/1668

Haryati, D. (2016). Efektivitas Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas IV SD Inpres BTN IKIP I Makassar. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(2), 80–96. DOI: 10.24252/auladuna.v3i2a4.2016.

Irwandi & Fajeriadi, H. (2020). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMA di Kawasan Pesisir, Kalimantan Selatan. Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2). 66-73. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/7859-18504-1-SM.pdf.

Istiqomah, K. W. (2019). Pemanfaatan Lingkungan dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Braja Fajar. Skripsi Institut Agama Islam Negeri Fakultas Tarbiah dan Ilmu Keguruan. https://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/485/1/skripsi_Kurnia_Wati_Istiqomah_-_PGMI_-_1501050080.pdf

Lando, E. G. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Lingkuangan Alam Sekitar Sekolah Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN Sokoria. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(3), 289-295. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/15580

Miskin, S., & Eksan, W. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Tema 3 Materi Struktur Tumbuhan Melalui Penerapan Media Kongkriet Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 122 Halmahera Selatan. JURNAL PENDAS (Pendidikan Sekolah Dasar), 5(1), 21-32. http://jurnal.stkipkieraha.ac.id/index.php/pendas/article/view/566

Noviawanda et al, (2023). Efektivitas Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Tema 6 Subtema 1 Kelas IV SD Negeri 122349 Pematang Siantar TA 2022/2023. Journal of Student Development Information System (JoSDIS), 3(2), 199-210. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/4712-13262-2-PB.pdf.

Nurbari, R. (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII MTS Ishlahil Athfal Rumak Lombok Barat Tahun Pelajarn 2017/2018 (Skripsi Universitas Islam Negeri Fakultas Tarbiyah dan Keguruan). http://etheses.uinmataram.ac.id/401/

Nurhasanah, A., Pribadi, R. A., & Sukriah, S. (2022). Memanfaatkan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Ilmiah Telaah, 7(1), 66–72. https://doi.org/10.31764/telaah.vXiY.6618.

Pebrina, A. M., & Yuliani, T. (2021). Peranan Tanaman di Sekolah Sebagai Media Pembelajaran Bagi Siswa di SDN 105306 Keriahen Tani, Sumatera Utara. Seminar Nasional Peningkatan Mutu Pendidikan, 2(1), 145–150. https://semnasfkipunsam.id/index.php/semnas2019/article/view/95

Pramesti, A. N., & Makbul, M. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Peserta Didik Kelas VII 5 pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN 5 Cikarang Utara Kabupaten Bekasi. Az-Zakiy: Journal of Islamic Studies, 1(01), 15–23. https://journal.unsika.ac.id/index.php/az-zakiy/article/view/10006

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076

Sartika, Y. (2018). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sekolah Sebagai Sumber Belajar Biologi Pada Sub Materi Klasifikasi Makhluk Hidup di SMPN 4 Kluet Utara Kabupaten Aceh Selatan. Skripsi Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam, Banda Aceh Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/3080/

Sasmita, N. N. N., Lestari, T. A., & Bahri, S. (2023). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 59-64. https://doi.org/10.29303/jcar.v5i2.3023.

Warwey, N., & Santoso, G. (2023). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Pada Pembelajaran PAI Kelas IV SD Inpres 27 Kabupaten Sorong. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 86-94. https://jupetra.org/index.php/jpt/article/view/595

Zainuddin, Y. (2017). Hubungan Penggunaan Lingkungan Alam Sebagai Sumber Belajar Dengan Hasil Belajar Murid Kelas IV SDN 114 Balombong Kecamatan Baraka Kabupaten Enrekang. Skripsi Universitas Muhammadiyah Makassar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/4129-Full_Text.pdf

Published
2024-02-09
Section
Artikel
Abstract viewed = 131 times