Pengaruh Media Dart Board Bio terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Sistem Pencernaan

  • Nabila Raqiqah Maradhy Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Andi Maulana Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Wiwin Pramita Arif Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

This research examines the influence of Dart Board Biomedia on the learning outcomes of students in the digestive system material for class XI at SMA 13 Makassar. The objectives of this research are: 1) to determine the learning outcomes of students in classes taught using textbooks, 2) to determine the learning outcomes of students taught using the Dart Board Biomedia, and 3) to determine the significant influence of Dart Board Biomedia on the learning outcomes. This study was a quasi-experimental research that employed a pretest-posttest control group design. Based on the results of the research conducted, the average score of student learning outcomes in the control class was in a good category with an average score of 65.78, while the average score of student learning outcomes in the experimental group was in the very good category with an average score of 88.34. It implied that there is a significant influence on the learning outcomes of students in the digestive system material using the Dart Board Bio media because the results of inferential data analysis in the one-sample test indicate that the achieved significance value is t-count 0.000 <0.05.           

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrianto, Kurnia dan Yoyok Yermandhoko. (2017). Pengembangan papan dart Sebagai Media Pembelajaran Mata Pelajaran IPA materi Ekosistem pada Kelas V di SDN Kerbon. Jurnal JPGSD 05, 384. https://www.neliti.com/id/publications/254422/pengembangan-papan-dart-sebagai-media-pembelajaran-pada-mata-pelajaran-ipa-mater

Arifuddin, Harisah. (2018). Filsafat Pendidikan Islam Prinsip dan Dasar Pengembangan. Yogyakarta: Deepublish.

Arsyad, A (2011). Media Pembelajaran dalam Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Bianticha, Rena Azhari, Nurdinah Hanifah dan Diah Gusrayani. (2017). Penggunaan Media Papan Dart untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta didik. Jurnal Pena Ilmiah 2(1). https://doi.org/10.17509/jpi.v2i1.10767

Harahap, Juliawati dan Khairinal Salam. (2017). Analisis Faktor – Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Peserta didik Dalam Mata Pelajaran IPS Kelas VIII D SMPN 7 Muaro Jambi. Artikel Ilmiah, h. 8-9. https://repository.unja.ac.id/2942/1/ARTIKEL%20ILMIAH.pdf

Hasan, Muhammad dkk. (2021). Media Pembelajaran. Jawa Tengah: Tahta Media.

Lestari, Eki Puji dan Joni Susilowati. (2018). Pengembangan Media Pengayaan Permainan Dart Game Acconting pada Materi Jurnal Penyesuaian Kelas X SMK Negeri di Surabaya”. Jurnal Pendidikan Akuntansi 6(3), 296. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/25971

Listiani, Desi dan Erlina Prihatnani. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Dart Board Math bagi Peserta didik Kelas SMP. Jurnal Pendidikan Matematika 4(1), 29. https://doi.org/10.33654/math.v4i1.80

Mashudi, Kojin. (2019). Telaah Tafsir Al-Muyassar Jilid VI. Malang: Inteligensia Media. 518-520

Megawanti, P. (2015). Meretas permasalahan pendidikan di Indonesia. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3). http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i3.105

Nurdiana, U., & Widodo, W. (2018). Keefektifan Media Permainan Tradisional Congklak untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 6(02). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/23361

Nurfadillah, Septy. (2021). Media Pembelajaran. Jawa Barat: CV.Jejak.

Nurlatipah, N., Juanda, A., & Maryuningsih, Y. (2015). Pengembangan media pembelajaran komik sains yang disertai foto untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII SMPN 2 SUMBER pada pokok bahasan ekosistem. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 4(2). https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/sceducatia/article/view/491

Nurrita, Teni. (2018) Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171-187. https://api.core.ac.uk/oai/oai:ojs.pps.iiq.ac.id:article/52

Pane, Aprida dan Muhammad Darwis Dasopan. (2017), Belajar dan Pembelajaran, Jurnal Kajian Ilmu- Ilmu Keislaman 6(2), 337-338. https://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/F/article/view/945

Susilana, Rudi dan Riyana. (2019). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima

Rukminingsih, dkk. (2020). Metode Penelitian Pendidikan: Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Erhaka Art.

Salam, Nurfadillah, Safei dan Jamilah. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga pada Materi Sistem Saraf, Jurnal Al-Ahya1(1),52-69. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/alahya/article/view/5630

Sari, Y. A., Bahar, A., & Rohiat, S. (2017). Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Kartu Pintar Dan Kartu Kemudi Pintar. Alotrop, 1(1). https://doi.org/10.33369/atp.v1i1.2716

Sutraningsi, Muh. Khalifah Mustami, Jamilah, dan Eka Damayanti. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Dart Board Bio pada Materi SistemPencernaan, Jurnal Pendidikan Biologi 6(2), 302. https://doi.org/10.37058/bioed.v6i2.3308

Wulandari, Diana. (2016). Model Pembelajaran yang Menyenangkan Berbasis Peminatan. Jurnal Inspirasi Pendidikan 6(2), 853. https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/jrnspirasi/issue/view/183

Published
2024-01-07
Section
Artikel
Abstract viewed = 104 times