Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Pada Peserta Didik Kelas XI-IPA1 SMA Negeri 2 Masamba

  • Siti Zulfamia Indrasari
  • Harnipa Harnipa
  • Fitriani Kadir
  • Mariani Akfar
  • Dedy Rahmat

Abstract

The objective of this research is to improve critical thinking skill of students class  XI  Science  1 at  SMA  Negeri  2  Masamba  through  creative  problem solving  learning  model. This  is a class action  research  by subjet of student of  class  XI.  Science  I  at  problem  solving.  Masamba  of  academic  year 2015/2016  whiech  consis  36  students.The  result  is  show  that  (1)  learning activities  of  students  thaught  by  creative  problem  solving  learning  model have  improvie  from  cycle  I  to  cycle  II  (2)  observation  result  of  learning manegement  by  teacher  on  the  cycle  1  and  cycle  II  over  80%  thus  it  is categorized is very good (3) the average (3) the average value of the results of  the  test of  critical  thinking  skills  of  students  has  increased  from  the  first cycle of 72 to 81 in the second cycle, (4) the thoroughness of the individual and  the  traditional  skills  of  critical  thinking  of  students  has  increased  from 62.86% in the first cycle to 88.57 % in the second cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, Tri. 2014. Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fluida Statis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Tesis. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Depdiknas. 2013. Kurikulum 2013: Implementasi Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas dan Madrasah Aliyah. Jakarta: Depdiknas.

Dwijananti. 2010. Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa melalui Pembelajaran Problem Based Instruction pada Mata Kuliah Fisika Lingkungan. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia

Elaine B Johnson. 2007. Contextual Teaching and Learning. Bandung: MLC

Indrayani, Putri. 2012. Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) dengan pendekatan open ended untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis peserta didik kelas VIII E SMP Negeri 13 Malang. Tesis. Malang: Universitas Negeri Malang.

Maraviglia, F., and Kvashny, A. 2006. Managing Virtual Change: A Guide to Creative ProblemSolving in Design Professions (Published in 2006 by Author House Publishing).

Gains in Physics. American Journal of Physics, 70 (7). Merrill/Prentice Hall.

Mulyasa. 2011. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Pustaka Setia.

Muslich, M. 2007. Pembelajaran Berbasis Kompotensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Myrmel, M. K. 2003. Effek of Using Creative Problem Solving in Eight Grade Tegnology Education Class At Hopkins North Junior High School. Research Paper to Submittedin Partial Fulfillment of The Requirenment for Master of Science Degree. The Graduate Scholl University of Wincinsin: Stout [Online]. Tersedia: http://www.scirus.com

OECD. 2012. PISA 2012 Results in Focus. https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf

Pepkin, K. L. 2004. Creative Problem Solving in Math. Tersedia di: http://www.uh.edu/hti/cu/2004/v02/04.htm

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007

Tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Sakka, Jamaluddin. 2011. Efektivitas Pembelajaran Kontekstual terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif pada Pembelajaran Fisika Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 8 Makassar. Skripsi. Karya Tidak Diterbitkan. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Sanjaya, Wina. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Suryosubroto. 2009. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Rineke Cipta.

Sujarwo. 2006. Strategi Creative Problem Solving dalam Pemecahan Masalah. Majalah Ilmiah Pembelajaran. No.1.Vol 2.Mei2006. http://jurnal.pdii.lipi.go.id/admin/jurnal/21061327.pdf.

Tawil, Muhammad. 2011. Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif. Karya tidak diterbitkan.

Treffinger & Isaksen . 2008. Understanding Individual Problem-Solving Style: A key to Learning and Applying Creative Problem Solving. Learning and Individual Differences, 18,390-401

Wiriaatmadja, R. 2006. Metode penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Published
2021-10-30
How to Cite
Indrasari, S. Z., Harnipa, H., Kadir, F., Akfar, M., & Rahmat, D. (2021). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Pada Peserta Didik Kelas XI-IPA1 SMA Negeri 2 Masamba. Al-Khazini: Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2), 187-194. https://doi.org/10.24252/al-khazini.v1i2.26607
Section
Artikel
Abstract viewed = 293 times