SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH PADA KINERJA GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH DASAR NEGERI 79 KOTA BENGKULU
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui supervisi akademik kepala sekolah pada kinerja guru pendidikan agama Islam di Sekolah Dasar Negeri 79 Kota Bengkulu serta faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jenis penelitian ini adalah penelitian lapangan dengan pendekatan kualitatif. Dari hasil penelitian terungkap bahwa, supervisi akademik yang dilaksanakan oleh kepala sekolah, yaitu: supervisi akademik berkaitan dengan perencanaan pembelajaran terdiri dari pembimbingan dalam merumuskan tujuan pembelajaran, supervisi akademik pada pelaksanaan pembelajaran, meliputi: pemberian contoh dalam membuka pembelajaran, pemberian contoh dalam menyajikan materi pembelajaran, serta supervisi akademik pada evaluasi pembelajaran, meliputi: pembimbingan dalam menyusun perangkat penilaian pembelajaran. Sedangkan faktor-faktor yang mempengaruhi pelaksanaan supervisi akademik, yaitu: faktor pendukungnya, yakni guru yang menjadi sasaran supervisi kepala sekolah bersikap koperatif dan terbuka terhadap proses supervisi yang dilakukan oleh pengawas. Faktor penghambat pelaksanaan supervisi kepala sekolah dalam upaya peningkatan kinerja guru Pendidikan Agama Islam, yakni sempitnya alokasi waktu untuk pelaksanaan pembelajaran PAI di sekolah dasar.
Abstract
This study aims to determine the principal academic supervision on the performance of Islamic religious education teachers at State Elementary School of 79 Bengkulu City and the factors that influence it. This type of research is field research with qualitative approach. From the research results revealed that, academic supervision carried out by the principal, namely: academic supervision related to learning planning consists of coaching in formulating learning objectives, academic supervision on the implementation of learning, including: giving examples in opening learning, giving examples in presenting learning materials , as well as academic supervision on the evaluation of learning, including: coaching in preparing the assessment of learning tools. While the factors that influence the implementation of academic supervision, namely: the supporting factor, namely the teacher who became the target of supervision of the principal to be cooperative and open to the supervision process conducted by the supervisor. Inhibiting factor of principal supervision in improving teacher performance, is the limited time allocation for the implementation of PAI learning in elementary school.
Downloads
References
Ambarita, A. (2006). Manajemen Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Supervisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
_______. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi ke VI. Jakarta: Rineka Cipta.
Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Pendidikan dan Pelatihan: Supervisi Akademik dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Jakarta: Kemendikbud.
Komaruddin & Yooke. T. (2000). Kamus Istilah Karya Tulis Ilmiah, Jakarta: Bumi Aksara.
Majid, A. (2006). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mukhtar & Iskandar. (2009). Orientasi Baru Supervisi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada.
Mulyasa, E. (2014). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
_______. (2008). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Rosdakarya.
Prasojo, L. D., & Sudiyono. (2011). Supervisi Pendidikan. Yogyakarta: Gava Media.
Purwanto, N. (2010). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.
Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Satori, D. (2014). Paradigma Baru Supervisi Pendidikan untuk Peningkatan Mutu dalam Konteks Peranan Pengawas Sekolah dalam Otonomi Daerah. Bandung: APSI Provinsi Jawa Barat.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryosubroto, B. (2012). Proses Pembelajaran di Sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Syafaruddin & Irawan, N. (2005). Manajemen Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Press.
Sagala, S. (2009). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.
Trianto, (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.
Uno, H. B. U., (2008). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Copyright (c) 2018 AHMAD SURADI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.