KEDUDUKAN GURU SEBAGAI PENDIDIK: Tugas dan Tanggung Jawab, Hak dan Kewajiban, dan Kompetensi Guru
Abstract
Abstract: Teachers as professional educators are in charge in educating, teaching, guiding, directing, training, assessing, and evaluating students in formal early education. In performing these duties, the teachers are responsible for the students, parents, nation and religion. In carrying ou their task, they also have the right to have salary, promotion, opportunities to improve their competence, as well as have an obligation to plan good instruction, and developing qualification and competence sustainably. The teachers who perform their duties are called professional, that is, having some expertise or competence including pedagogy, personality, and social, professional. interwoven with one another.
Abstrak: Guru sebagai pendidik profesional bertugas untuk mendidik, mengajar, membimbing, mengarahkan, melatih, menilai, dan mengevaluasi peserta didik pada pendidikan anak usia dini pada jalur pendidikan formal. Dalam pelaksanaan tugasnya, guru bertanggung jawab terhadap peserta didik, orang tua, masyarakat, bangsa, negara, dan agama. Dalam menjalankan tugas-nya, guru mempunyai hak berupa penghasilan, promosi, kesempatan meningkatkan kompetensi serta berkewajiban untuk merencanakan pembelajaran secara baik, mengembangkan kualifikasi dan kompetensinya secara berkesinam-bungan dan sebagainya. Guru yang menjalankan tugasnya dengan baik disebut guru yang profesional, yakni guru yang memiliki beberapa keahlian atau kompetensi meliputi pedagogik, kepribadian, sosial, dan profesional yang terjalin satu dengan lainnya.Downloads
References
Abȋ Shâlih, Muhȋbb al-Dȋn Ahmad, et al. Mudzakkirah Mu’jizah fȋ al-Tarbiyah al-Islâmiyyah wa Thuruq Tadrȋs al-‘Ulûm al-Diniyyah wa al-Arabiyyah. Al-Madȋnah al-Munawwarah: Matâbi‘ al-Jâmi‘ah al-Islâmiyyah, 1410 H.
Abidin, Zainal. Kepribadian Muslim. Semarang: Aneka Ilmu, 1989.
Al-Abrasyi, Muhammad Athiyah. Al-Tarbiyyah al-Islâmiyyah, ter. Bustami A. Gami dan Djohar Bahry, Dasar-dasar Pokok Pendidikan Islam. Cet. IV; Jakarta: Bulan Bintang, 1979.
Barnadib, Sutari Imam. Pengantar Ilmu Pendidikan Sistematis. Yogyakarta: Andi Ofset, 1993.
Al-Bukhârȋ, Abu ‘Abdillâh Muhammad ibn Ismaâȋl ibn Ibrâhȋm ibn al-Mugȋrah ibn Bardarbah. Shahȋh al-Bukhârȋ. CD Mausǔ’ah al-Hadȋs al-Syarȋf, Kitâb Ahâdȋs al-Anbiyâ’.
Departemen Agama R.I. Al-Qur’an dan Terjemahnya. Semarang: Toha Putra, t.th.
Hamalik, Oemar. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Cet. V; Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
Hamka. Tafsir Al-Azhar, Juz IV. Jakarta: Pustaka Panjimas, 1983.
Rusn, Abidin Ibn. Pemikiran Al-Ghazali tentang Pendidikan. Cet. II; Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Idris, Muhamad. Kiat Menjadi Guru Profesional. Cet. I; Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2008.
Ja’far, M. Beberapa Aspek Pendidikan Islam. Surabaya:Al-Ikhlas, 1992.
Muchith, Saekhan. Pembelajaran Kontekstual. Cet. I; Semarang: Rasail Media Group, 2008.
Muhaimin, dkk. Strategi Belajar Mengajar (Penerapan dalam Pendidikan Agama). Surabaya: Citra Media, 1996.
Mujib, Abdul dan Jusuf Mudzakkir. Ilmu Pendidikan Islam. Cet. I; Jakarta: Kencana, 2006.
Mulyasa. E. Menjadi Guru Profesional, Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Cet. VII; Bandung: Remaja Rosda Karya, 2008.
Nata, Abuddin. Filsafat Pendidikan Islam, Jilid I. Cet. I; Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997.
Nizar, Samsul. Filsafat Pendidikan Islam, Pendekatan Teoritis dan Praktis. Jakarta: Ciputat Pers, 1993.
Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi Ketiga, Cet. III; Jakarta: Balai Pustaka, 2005.
Quthub, Sayyid. Fi> Z{ila>l al-Qur;’a>n, Juz I. CD al-Maktabah al-Sya>milah.
Redaksi Sinar Grafika. Undang-undang Guru dan Dosen (UU RI No. 14 Th. 2005). Cet. II; Jakarta: Sinar Grafika, 2009.
Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 1994.
Uhbiyati, Nur. Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia, 1997.
Uno, Hamzah B. Profesi Kependidikan, Problema, Solusi, dan Reformasi Pendidikan di Indonesia. Cet. IV; Jakarta: Bumi Aksara, 2009.
Zuhairini, dkk. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 1995.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.