PENGGUNAAN ALAT PERAGA DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA MATERI PECAHAN PADA SISWA KELAS V
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan alat peraga dalam mengatasi kesulitan belajar matematika materi pecahan pada siswa kelas V SD Negeri IKIP 1 Makassar. Jenis penelitian ini adalah deskriptif, dengan teknik pengumpulan data menggunakan tes, angket, dokumentasi, dan wawancara, jumlah sampel sebanyak 45 siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif untuk memperoleh informasi tentang persepsi siswa terhadap peranan alat peraga dalam pembelajaran matematika materi pecahan. Hasil penelitian diperoleh bahwa, (1) rata-rata siswa kelas V SD Negeri IKIP 1 Makassar setuju jika alat peraga mempunyai peranan dalam pembelajaran matematika materi pecahan, (2) persentase skor tingkat kesulitan siswa kelas V SD Negeri IKIP 1 Makassar dalam menyelesaikan soal-soal pecahan sebelum menggunakan alat peraga sebanyak 60% siswa sulit menyelesaikan soal-soal pecahan dan setelah menggunakan alat peraga sebanyak 64,44% siswa dengan mudah menyelesaikan soal-soal pecahan.
Abstract
The study was aimed at determining the use of teaching media in overcoming the mathematical learning difficulties of fractions at the fifth grade students of IKIP 1 Makassar State Elementary School. The study was descriptive research by employing tests, questionnaires, documentation, and interviews as data collection techniques, a total sample of 45 students. Descriptive analysis was utilized to obtain information on students’ perceptions of the role of teaching media in mathematical learning of fraction materials. The results of the study obtained, that: (1) the fifth grade students of IKIP 1 Makassar State Elementary School on the average agreed that the teaching media had a role in the mathematical learning of fractional material, (2) the percentage score of the difficulty level of the fifth grade students of IKIP 1 Makassar State Elementary School in overcoming the fraction problems before using the teaching media was 60% and 64.44% of students found it difficult and easy to solve fractionquestions respectively.
Downloads
References
Annisah, S. (2015). Alat Peraga Pembelajaran Matematika, Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 1-15.
Arif Tiro, M. (1999). Dasar-dasar Statistika. Ujungpandang: Badan Penerbit UNM.
Arikunto, S. (1992). Prosedur Penelitian. Bandung: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Darhim. (1992). Workshop Matematika, Jakarta: Depertemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Depdikbud. (2003). Pedoman Umum Sistem Pengujian Hasil Kegiatan Belajar, Jakarta: Depertemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Djaali. (1997). Penyuluhan Alat Peraga Matematika Kepada SD Kec. Labbakkang Kab. Pangkep (Laporan Pelaksanaan Pengabdian pada Masyarakat). Ujungpandang: IKIP.
Gerlach VC, Ely DP. (1971). Teaching and Media A Systematic Approach. Englewood Clifts. Prentice Hall. Inc.
Hamalik, O. (1989). Media Pendidikan. Bandung: Rineka Cipta.
Hamalik, O. (2003). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.
Indriani, A. (2012). Penggunaan Blok Pecahan pada Materi Pecahan Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 3(1).
Pujiati. (2004). Penggunaan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika SMP. PPPPTK Matematika, Yogyakarta.
Radatz, H. (1979). Error Analysis in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education: Vol. 10, No. 3, Pp. 163-172.
Robiyanto. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Matematika pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan Menggunakan Alat Peraga Persegi Pecahan. Jurnal Pendidikan Guru SD. Edisi ke 17, Tahun ke-5, 1678-1686.
Ruseffendi, E.,T. (2005). Dasar-Dasar Matematika Modern dan Komputer Untuk Guru. Edisi Kelima, Bandung: Tarsito.
Setyowati, N.(2015) Bambang Eko S Masruka. Penggunaan Alat Peraga untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa pada Materi Peluang. Jurnal Kreano, 7(1), 24-30.
Sudjana, N., & Rivai, . (2002). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung: Alfabeta.
Suherman, E., dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: UPI.
Sukino, dkk. (2007). Matematika untuk SMP Kelas VII. Jakarta: Erlangga.
Wood, D. (2007). Kiat Mengatasi Gangguan Belajar. Diterjemahkan oleh Ivan Taniputera. Jogjakarta: Katahati.
Copyright (c) 2018 St. Hasmiah Mustamin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.