THE USE OF SPINNING-WHEEL MEDIA TO IMPROVE THE STUDENTS’ TAJWID COMPREHENSION

  • Zuha Prisma UIN Sunan Ampel Surabaya
    (ID)
  • Uswatun Chasanah
    (ID)
  • Zumrotul Mukaffa
    (ID)
Keywords: Spinning-Wheel Media; Tajwid Comprehension; Student

Abstract

Abstract

The background of this research is that the learning media used by teachers affect students' understanding of tajwid when reading Qur'an. Simple media that can solve this problem is a rotating wheel media containing hijaiyah letters. The purpose of this study was to determine students' understanding of tajwid by using a rotary wheel in the Al-Qur'an Hadith Subject. The research method used was quantitative with quasi-experimental research and Time-Series Design. The sampling technique used purposive sampling. Data collection was done using tests and assessment rubrics. Data were analyzed using descriptive statistical techniques and t-test. The results of this study indicated that in the cognitive and skill domains, the average value of the pretest and posttest were in a good category and improved after being treated with a rotating wheel media. The t-test results showed the sig. (2-tailed) was 0.000 < 0.05. Therefore, applying the rotary wheel media increased students' comprehension of tajwid.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35–49. https://doi. org/10.22373/lj.v4i1.1866

Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2476–2482. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3800

Amalia, Z. L. (2020). Pengembangan Media Aksi Roda Berputar (SI Rotar) untuk Pembelajaran Teks Negosiasi Siswa Kelas X SMA. Ejournal Unesa, 6(1), 1–11. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/32883

Anwar, A. (2009). Statistika untuk Penelitian Pendidikan dan Aplikasinya dengan SPSS dan Excel. IAIT Kediri Press.

Apdoludin, Guswita, R., & Orlanda, B. T. (2022). Peningkatan Hasil Belajar IPS Menggunakan Media Roda Berputar di Kelas IVB SDN 06/11 Muara Bungo. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Teknologi Informasi (JIPTI), 3(1), 18–25. https://doi.org/10.52060/pti.v3i01.718

Dewi, K. (2017). Penggunaan Media Pohon Huruf Hijaiyah untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2). https://doi.org/https://doi.org/10.19109/ra.v1i2.2676

Fadlilah, Y., & Abidin, Z. (2021). Implementasi Media Tajwid Putar dalam Pembelajaran Ilmu Tajwid. Tarlim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 147–157. https://doi. org/10.32528/tarlim.v3i2.3479

Hamzah, Utami, L. S., & Zulkarnain. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Roda Putar Fisika untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 5(2), 77–81. https://doi.org/10.3 1764/orbita.v5i2.1192

Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mix Method. Hidayatul Quran.

Imasari, S. (2018). Efektifvtas Media Lingkaran Tajwid dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an (Studi Kasus di SMP Mathla’ul Anwar Tigaraksa). UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten.

Istiqomah, N. (2021). Media Cetak Pembelajaran Tajwid Putar dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMKN 4 Kota Serang. UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten.

Maolidah, I. S., Ruhimat, T., & Dewi, L. (2017). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom pada peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis. Edutcehnologia, 3(2), 160–170. https://ejournal.upi.edu/index.php/edutechnolo gia/article/view/9147

Marzuki, A. (2020). Al Qur’an Hadis Kelas V Madrasah Ibtidaiyah (Vol. 148). Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Maswar, M. (2017). Analisis Statistik Deskriptif Nilai UAS Ekonomitrika Mahasiswa dengan Program SPSS 23 & Eviews 8.1. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1(2), 273–292. https://doi.org/10.35316/jpii.v1i2.54

Oktarina, M. (2020). Faedah Mempelajari dan Membaca Al-Quran dengan Tajwid. Serambi Tarbawi, 8(2), 147–162. https://doi.org/10.32672/tarbawi.v8i2.5072

Ratnawati, D., Abidin, A. Z., & Zulfikar, E. (2020). Problematics of the Qur’an Learning in the Industry Era in Indonesian Context. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 6(1), 72–92. https://doi.org/10.24014/potensia.v6i1.8624

Sholichah, M., Akhwani, Hartatik, S., & Ghufron, S. (2021). Pemanfaatan Media Roda Putar dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Wahana Sekolah Dasar, 29(2), 80–92. https://doi.org/10.17977/um035v31i12023p48-60

Simbolon, R. (2019). Penggunaan Roda Pintar untuk Kemampuan Membaca Anak. JPPGuseda: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 2(2), 66–71. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v2i2.1448

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.

Supriyadi, T., & Julia, J. (2019). The Problem of Students in Reading the Quran: A Reflective-Critical Treatment through Action Research. International Journal of Instruction, 12(1), 311–326. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12121a

Ulfah. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Lingkaran Tajwid terhadap Kemampuan Membaca Al-Quran Peserta Didik Kelas V pada Mata Pelajaran Al-Quran Hadits di MIN 3 Kota Banjarmasin. UIN Antasari Banjamasin.

Utami, F., Setyaningsih, A., Rita, A., Pirasintiya, Aghnaita, & Saudah. (2022). Pelatihan Pembuatan Media Roda Berputar di PAUD Islam Terpadu As-Subhan. Diseminasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 235–240. https://doi. org/10.33830/diseminasiabdimas.v4i2.2959

Published
2023-06-15
How to Cite
Zuha Prisma, Chasanah, U., & Mukaffa, Z. (2023). THE USE OF SPINNING-WHEEL MEDIA TO IMPROVE THE STUDENTS’ TAJWID COMPREHENSION. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 45-55. https://doi.org/10.24252/auladuna.v10i1a4.2023
Section
Artikel
Abstract viewed = 254 times