MANAJEMEN PROGRAM KELAS TAHFIDH AL-QUR’AN DI MIN 2 SLEMAN YOGYAKARTA
Abstract
Abstrak
MIN 2 Sleman telah mengalami kemajuan pesat sejak bergantinya Kepala Madrasah. Sebelum itu keadaan MIN bukan menjadi “primadona” bagi para orang tua siswa dalam menitipkan anaknya. Hal ini ditandai dengan data penerimaan siswa baru yang tidak mencukupi kuota yang disediakan. Belum lagi tantangan MIN yang menjadi “pilihan kedua” setelah Sekolah Dasar. Dengan keresahan ini, Kepada Madrasah dituntut untuk dapat membuat inovasi pada MIN tersebut. Inovasi tersebut berupa program baru yang dirilis pada tahun 2017 dikenal dengan Kelas Tahfidh Al-Qur’an. Metode Penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukan pada tahap perencanaan program, dimulai dengan menetapkan tujuan, menyiapkan materi, guru, alokasi waktu dan membuat perangkat pembelajaran di persiapkan dengan baik. Dalam pengorganisasian program telah memiliki struktur organisasi yang jelas. Dalam Pelaksanaan program dilakukan setiap hari senin hingga kamis dengan durasi 2x35 menit. Dalam pengawasan dilakukan pelaporan setiap Tri Wulan dan Semester untuk mengetahui target pencapaian siswa.
Abstract
MIN 2 Sleman has progressed rapidly since the change of Head of Madrasah. Before that the MIN situation is not a "prima donna" for the parents of students in entrusting their children. This is indicated by new student admission data that is not sufficient for the quota provided. Not to mention the MIN challenge that became the "second choice" after elementary school. With this unrest, Madrasah is required to be able to make innovations on the MIN. The innovation of a new program released in 2017 is known as Tahfizh Class Al-Qur'an. The research method used is descriptive qualitative. The results of the study show in the planning phase of the program, starting with setting goals, preparing materials, teachers, allocation of time and make learning tools in the well prepared. In organizing the program has a clear organizational structure. In the implementation of the program is done every Monday to Thursday with a duration of 2x35 minutes. In the monitoring conducted reporting every Tri Wulan and Semester to know the target of student achievement.
Downloads
References
Afifudin. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Aziz, A. R., (2004). Kiat Sukses Menjadi Hafidz Al-Qur’an Da’iyah. Bandung: PT Syamil Cipta Media
Majid, A. (2011). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Rosda Karya.
Margono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Moleong, L. J., (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mulyana, D. (2002). Metode Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. (2012). Manajemen Berbasis Madrasah. Bandung, Remaja Rosdakarya.
Nazaruddin. (2007). Manajemen Pembelajaran. Yogyakarta: Teras.
Robert, B. & Steven, J. T., (1992). Pengantar Metoda Penelitian Kualitatif Suatu Pendekatan Fenomenologis Terhadap Ilmu-ilmu Sosial, terj. Arief Furchan, Surabaya: Usaha Nasional.
Sugiono. (2010). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta.
Sugiono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suharsaputra, U. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Bandung: Refika Aditama
Syarifuddin. (2008). Efektivitas Kebijakan Pendidikan: Konsep, Strategi, Dan Aplikasi Kebijakan Menuju Organisasi Sekolah Efektif. Jakarta: Rineka Cipta.
Terry, G. R., & Stephen G. F., (2003). Principles of Management. New Delhi: AITBS
Yunus, M. (1990). Kamus Arab Indonesia. Jakarta: Hidakarya Agung.
Yunus, M. (2009). Kamus Arab Indonesia. Jakarta: Mahmud Yunus wa Dzurriyah.
Zaidin. (2015). Wawancara Pribadi, Yogyakarta Sembego: 14 Desember 2015 pukul 10.00.
Ansori, I. (2018). Wawancara Pribadi, Yogyakarta: Jumat, 15 Mei 2018 pukul 13.30 WIB.
Isti. (2017). Wawancara pribadi, Yogyakarta: Sabtu, 16 Mei 2017, pukul 10.00 WIB.
Shofa, A. (2017). Wawancara pribadi, Yogyakarta: Sabtu, 18 Mei 2017, pukul 08.00 WIB.
Copyright (c) 2018 Rendy Nugraha Frasandy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.