ANDROID-BASED APPLICATION AS A MEDIA TO SUPPORT THE LEARNING AND PRESERVATION OF JAVA LANGUAGE FOR MI/SD STUDENTS
Abstract
Abstract
The development of the ABJA (Aku Isa Basa Jawa) application is intended to make Javanese language learning support media for elementary schools (SD) or Madrasah Ibtidaiyah (MI) students interesting and fun. In addition, the development of ABJA applications is also intended to preserve Javanese art and culture, which are now increasingly fading. This application was developed using the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) model consisting of six stages. The data analysis technique used was a Likert scale to interpret quantitative data. The results of the data showed that the feasibility of testing 15 children aged 6–9 years was 95.3% with a very good category, the material expert test result was 98.6% with a very good category, and the media expert test result was 89.5% with a very good category. Therefore, it can be concluded that the ABJA (Aku Isa Basa Jawa) application is an application that is feasible to use as a medium to support the learning and preservation of Javanese language for elementary school or Madrasah Ibtidaiyah students.
Downloads
References
Arfianingrum, P. (2020). Penerapan Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Sesuai dengan Konteks Tingkat Tutur Budaya Jawa. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2), 137–141. https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.6963
Arisandy, D., Rizkika, D. P., & Astika, T. D. (2019). Eksistensi Bahasa Indonesia Pada Generasi Milenial Di Era Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 247–251. https://doi.org/https://doi.org/10.30743/bahastra.v3i2.3180
Damariswara, R. (2016). Analisis Ketidaktepatan Penggunaan Bahasa Jawa Krama Alus Mahasiswa PGSD Angkatan 2012 Un PGRI Kediri dalam Mata Kuliah Bahasa Daerah. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 2(1), 50–64. https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pgsd/article/view/341
Damayanti, S. N., Tiaraningrum, F. H., Nurefendi, J., & Lestari, E. Y. (2023). Pengenalan Permainan Tradisional untuk Melestarikan Budaya Indonesia. Jurnal Bina Desa, 5(1), 39–44. https://doi.org/10.15294/jbd.v5i1.41045
Dewi, N. K., & Apriliani, E. I. (2019). Pembiasaan Penggunaan Bahasa Jawa pada Anak Usia Dini di PAUD Al- Falah Kecamatan Ungaran Timur Kabupaten Semarang. 1(2), 84–91. https://doi.org/https://doi.org/10.35473/ijec.v1i2.368
Efendi, R., Sukamto, & Fajriah, K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran “Si Raja” Berbasis Android Pada Pembelajaran Bahasa Jawa Materi Aksara Jawa Kelas V Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(1), 447–459. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i1.716
Firmandasari, R. A., Suryawinata, M., Hasanah, F. N., & Untari, R. S. (2020). Game Bahasa Jawa Krama sebagai Media Pembelajaran Anak Berbasis Android. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 5(2), 150–160. https://doi.org/10.29100/jipi.v5i2.1807
Indriani, N., Agustina, S. R. E., Yaqin, A. H., & S, P. R. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Flashcard untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah Kelas II. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 6(1), 13–22. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/equation.v6i1.9513
Insani, N. H., & Mulyana, M. (2019). Pengembangan Kamus Bahasa Jawa Digital Berbasis Android. LingTera, 6(1), 17–29. https://doi.org/10.21831/lt.v6i1.24435
Isfak, M. A., & Setyawan, B. W. (2022). Representasi Bahasa Jawa Krama sebagai Bahasa yang Melambangkan Tindak Kesopanan. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 9(2), 101–107. https://doi.org/10.30595/mtf.v9i2.13969
Kautsar, I., Indra Borman, R., & Sulistyawati, A. (2015). Aplikasi Pembelajaran Bahasa Isyarat Bagi Penyandang Tuna Rungu Berbasis Android Dengan Metode Bisindo. Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Multimedia, 3(1), 69–74. https://ojs.amikom.ac.id/index.php/semnasteknomedia/article/view/%20832
Khoiriyah, L., Wijayanti, K. D., & Rahadini, A. A. (2023). Tingkat Tutur pada Cerkak di Web Page Jawasastra. Sutasoma : Jurnal Sastra Jawa, 11(1), 109–123. https://doi.org/10.15294/sutasoma.v11i1.63095
Kurniasari, D. V. A., Suhartiningsih, S., & Finali, Z. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Berbasis Majalah Anak dengan Nilai Kearifan Lokal Jember Tema 7 Subtema 2 Pada Siswa Kelas IV SD. Wahana Sekolah Dasar, 30(1), 40. https://doi.org/10.17977/um035v30i12022p40-49
Latifah, A., Satria, E., & Kamaludin, A. (2022). Pengembangan Game Classic Sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Hewan Berdasarkan Jenis Makanannya untuk Siswa Sekolah Dasar Berbasis Android. Jurnal Algoritma, 19(1), 100–109. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.19-1.1009
Maharani, G. (2020). Literasi Berbahasa Jawa dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara Siswa di SD Negeri 2 Sumoroto Ponorogo. In Electronic Thesis Institut Agama Islam Negeri Ponorogo. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo. https://etheses.iainponorogo.ac.id/9181/
Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8
Maulana, A., Rosalina, V., & Safaah, E. (2020). Implementasi Teknologi Virtual Tour Perpustakaan Menggunakan Metode Pengembangan Multimedia Development Life Cycle (MDLC). JSiI (Jurnal Sistem Informasi), 7(1), 1–6. https://doi.org/10.30656/jsii.v7i1.1875
Mustaghfaroh, K. S., Putra, F. N., & Ananingtyas, R. S. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan MDLC Untuk Materi Benda dan Perubahan Sifatnya. Journal Automation Computer Information System, 1(2), 100–109. https://doi.org/10.47134/jacis.v1i2.22
Nadhiroh, U. (2021). Peranan Pembelajaran Bahasa Jawa dalam Melestarikan Budaya Jawa. JISABDA: Jurnal Ilmiah Sastra Dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.26877/jisabda.v3i1.9223
Pradana, H. L., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Aksara Jawa (AMBARAWA) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 5(2), 797–807. https://doi.org/https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i2.1127
Prajoko, G. P., & Mutia, I. (2019). Aplikasi Media Pembelajaran Interaktif Bahasa Jawa Berbasis Android. STRING (Satuan Tulisan Riset Dan Inovasi Teknologi), 4(2), 177–185. https://doi.org/10.30998/string.v4i2.4746
Putri, D. R. D., Fahlevi, M. R., & Putri, F. A. (2023). Implementasi Metode Pengembangan Multimedia Development Life Cycle (MDLC) Pada Website Pembelajaran Sistem Multimedia. JURASIK (Jurnal Riset Sistem Informasi Dan Teknik Informatika), 8(1), 70–81. https://tunasbangsa.ac.id/ejurnal/index.php/jurasik/article/view/543/0
Riyan, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Pembelajaran Teks Eksposisi. Jurnal Diksi, 29(2), 205–216. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/diksi.v29i2
Ruliyanti, E. E., Basir, U. P. M., & Suyatno. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Jawa Berbasis Audio Visual Pada Siswa SD Kelas I. Jurnal Education and Development, 10(1), 486–492. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/3523
Sari, A. D., & Prabawati, I. (2016). Implementasi Peraturan Gubernur Jawa Timur Nomor 19 Tahun 2014 Tentang Mata Pelajaran Bahasa Daerah Sebagai Muatan Lokal Wajib di Sekolah/Madrasah pada Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Kertosono Kabupaten Nganjuk. Kajian Kebijakan Publik, 01(01), 0–216. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/publika.v4n6.p%25p
Shalih, P. R., & Irfansyah, I. (2020). Perancangan Game Berbasis Multimedia Development Life Cycle (MDLC) Tentang Tokoh Pahlawan Indonesia Masa Kini untuk Generasi Z. Edsence: Jurnal Pendidikan Multimedia, 2(2), 83–92. https://doi.org/10.17509/edsence.v2i2.26690
Copyright (c) 2023 Nina Indriani, Siti Rodliyah Eka Agustina, Alifa Feby Nur Aini, Dita Dwi Cahyani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.