THE ROLE OF PARENTS IN INCREASING THE ENTHUSIASM FOR LEARNING OF CLASS IV STUDENTS

  • Kintoko Aldi Saputra Sulistyowati Universitas Muhammadiyah Surakarta
    (ID)
  • Muhammad Abduh Universitas Muhammadiyah Surakarta
    (ID)
Keywords: role; parents; enthusiasm for student learning

Abstract

Abstract

The learning process is important in achieving success in education. One of the learning process elements that influences learning achievement is family support, especially parents. This research aims to describe the role of parents in increasing students' enthusiasm for learning in class IV of SD Negeri 1 Simo. The method used was analytical descriptive with a qualitative approach. Data collection techniques in this research were observation and interviews. Observation was conducted at SD Negeri 1 Simo, especially for 34 students of class IV. Interviews were carried out with three sources, namely students, teachers, and parents, based on several indicators of enthusiasm for learning. The research results indicated that the role of parents influences students' enthusiasm for learning. Their efforts to increase students’ enthusiasm can make it easier for them to learn, such as providing adequate learning facilities, giving rewards to their children, maintaining harmonious conditions at home, and giving encouragement and advice. The implications of these findings can be used as a reference for parents in educating their children to improve achievements at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduh, M., & Taniredja, T. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Sila II Pancasila Pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Moral and Civic Education, 1(1), 36–49. https://doi.org/10.24036/885141202017118

Abidin, Z. (2020). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Masalah, Pembelajaran Berbasis Proyek Literasi, dan Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 37–52. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.10736

Adison, J., & Suryadi, S. (2020). Peranan Keluarga dalam Membentuk Kedisiplinan Anak Kelas VII di SMP Negeri 1 Koto XI Tarusan Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1131–1138. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/213

Desstya, A., Novitasari, I. I., Razak, A. F., & Sudrajat, K. S. (2018). Model Pendidikan Paulo Freire, Refleksi Pendidikan IPA SD di Indonesia (Relevansi Model Pendidikan Paulo Freire dengan Pendidikan IPA di Sekolah Dasar). Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 1. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.2745

Handayani, C., Fathurohman, I., & Ismaya, E. A. (2021). Pentingnya Peran Orang Tua dalam Memberikan Motivasi Belajar Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Educatio, 7(4), 1350–1355. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/1362

Hero, H., & Sni, M. E. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 129–139. https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i2.1568

Hidayati, Y. M., Rahmawati, F., & Herawati, A. (2016). Penerapan Strategi Cooperative Script dengan Media Komik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SD Negeri II Gedong Tahun Ajaran 2013/ 2014. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 42–48. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.1554

Kusumaningrini, D. L., & Sudibjo, N. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa di Era Pandemi Covid-19. Akademika, 10(01), 145–161. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i01.1271

Melisa, P. V., & Putra, E. D. (2021). Dukungan Keluarga dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 26(2), 339. https://doi.org/10.23887/mi.v26i3.39317

Nasrah, & A. Muafiah. (2020). Analisis Motivasi Belajaar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 207–213. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd/article/view/4219

Nasution, N. F., & Thamrin, H. (2022). Pentingnya Kepercayaan Diri Dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak di Rumah Pintar YAFSI. Literasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Inovasi, 2(2), 763–768. https://doi.org/10.58466/literasi.v2i2.411

Pratiwi, E., & Abduh, M. (2022). Peran Orang Tua Mendampingi Anak Sekolah Dasar Belajar di Rumah Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(4), 6182–6189. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3193

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0. “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0,” 289–302. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076

Rumbewas, S. S., Laka, B. M., & Meokbun, N. (2018). Peran Orang Tua Dalam Miningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sd Negeri Saribi. Jurnal EduMatSains, 2(2), 201–212. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/edumatsains/article/view/607

Sari, L. P., & Ain, S. Q. (2023). Peran Orang Tua dalam Pendampingan Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 75–81. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i1.59341

Suparno, Hartini, A., & Susila, A. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas VII C. Jurnal Pekan, 7(1), 63–77. https://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/PEKAN/article/view/1632

Suwandi, M. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Melalui Pembelajaran Model Role Playing pada Mata Pelajaran PPKn. Pelita : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia, 2(2), 52–57. https://doi.org/10.56393/pelita.v2i2.988

Utomo, A. C., Abidin, Z., & Rigianti, H. A. (2020). Strategi Think Pair Share dan Jigsaw: Manakah yang Lebih Efektif untuk Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa? Profesi Pendidikan Dasar, 7(2), 121–128. https://doi.org/10.23917/ppd.v7i2.11404

Wahidin. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal PANCAR, 3(1), 232–245. https://ejournal.unugha.ac.id/index.php/pancar/article/view/291

Published
2023-12-15
How to Cite
Sulistyowati, K. A. S., & Abduh, M. (2023). THE ROLE OF PARENTS IN INCREASING THE ENTHUSIASM FOR LEARNING OF CLASS IV STUDENTS . AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(2), 149-160. https://doi.org/10.24252/auladuna.v10i2a2.2023
Section
Artikel
Abstract viewed = 140 times