KOMITMEN PROFESI DAN PENGARUHNYA TERHADAP KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DI KOTA MAKASSAR
Abstract
Abstrak
Penelitian ini tergolong penelitian ex post facto yang bertujuan untuk mengetahui komitmen profesi dan pengaruhnya terhadap kompetensi profesional guru pada madrasah tsanawiyah di kota makassar. Desain penelitian yang digunakan adalah regresi linier sederhana. Penelitian ini dilaksanakan seluruh Madrasah Tsanawiyah dalam lingkungan Kementerian Agama Kota Makassar. Populasi penelitian ini berjumlah 729 orang guru yang tersebar pada 34 madrasah Tsanawiyah di Kota Makassar. Sampel penelitian berjumlah 195 orang yang diperoleh dengan teknik proportionale random sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa profesionalisme guru Madrasah Tsanawiyah dalam hal: komitmen profesi guru Madrasah Tsanawiyah di Kota Makassar pada umumnya berada pada kategori sedang, kompetensi profesional guru Madrasah Tsanawiyah di Kota Makassar pada umumnya berada pada kategori sedang, dan terdapat pengaruh positif komitmen profesi terhadap kompetensi profesional guru.
Abstract
This research is classified as ex post facto research which aims to know the commitment of profession and its influence to professional competence of teacher at madrasah tsanawiyah in makassar city. The design used is simple linear regression. This research was carried out all Madrasah Tsanawiyah within the Ministry of Religious Affairs of Makassar City. The population of this study amounted to 729 teachers spread across 34 madrasah Tsanawiyah in Makassar City. The sample of research was 195 people obtained by proportionale random sampling technique. The results showed that the professionalism of Madrasah Tsanawiyah teachers in terms of: the professional commitment of Madrasah Tsanawiyah teachers in Makassar City is generally in the medium category, professional competence of Madrasah Tsanawiyah teachers in Makassar is generally in moderate category, and there is positive influence of professional commitment to teacher professional competence.
Downloads
References
Angriani, A. D. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pemberian Kuis dengan Umpan Balik pada Siswa Kelas X6 SMA Negeri 2 Sinjai. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 2 (1), 1-16.
Ashraf, Ali. (1996). Horison Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Firdaus.
Danim, Sudarwan. (2010). Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru.Bandung: Alfabeta.
Daradjat, Zakiah. (2005). Kepribadian Guru. Jakarta: Bulan Bintang.
Departemen Agama RI. (2007). Kumpulan Undang-Undang dan Peraturan Pemerintah RI tentang Pendidikan. Jakarta: Direkorat Jenderal Pendidikan Islam.
Departemen Agama. (2007). Menuju Madrasah Mandiri. Jakarta: Direktorat Pendidikan Islam.
Depatemen Agama. (2006). Profil Madrasah Masa Depan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam.
Ditjen Dikdasmen Depdiknas. (2002). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning, CTL). Jakarta: Ditjen Dikdasmen.
Imron, I. B. (2004). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Malang: Kerjasama FIP UM dan Ditjen-Dikdasmen.
Kunandar. (2007). Guru Profesional, Penerapan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Kusnadi, D., Tahmir, S., & Minggi, I. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Matematika di SMA Negeri 1 Makassar. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 2 (1), 123-135.
Mulyana, Ace, S., & Wiana. (1992). Kerangka Konseptual Mutu Pendidikan dan Pembinaan Kemampuan Profesional Guru. Jakarta: PT. Candimas Metropole.
Nafis & Ahmadi, S. (2010). Pendidikan Madrasah: Dimensi Profesional dan Kekinian. Yogyakarta: LaksBang PRESSindo.
Panggabean, M.S. (2004). Komitmen Organisasional sebagai Mediator Variabel Bagi Pengaruh Kepuasan Kerja. Jurnal Bisnis dan Akuntansi, 6 (1).
Peraturan Pemerintah RI. 19-2005. (2005). Standar Nasional Pendidikan (Salinan). Jakarta: KEMENAG.
Pidarta, M. (2008). Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Bina Aksara.
Restuningdiah, N. (2009). Pengaruh Komitmen Profesional terhadap Kepuasan Kerja Guru melalui Komitmen Organisasional. Disertasi. Malang: Universitas Negeri Malang.
Rusyan, T. (1990). Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Karya.
Shabir, M. (2015). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik: (Tugas dan Tanggung Jawab, Hak dan Kewajian, dan Kompetensi Guru). AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2 (2).
Shaleh, A. R. (1981). Penyelenggaraan Madrasah. Jakarta: Dharma Bakti.
Sholeh, A. N. (2006). Membangun Profesionalitas Guru Analisis Kronologis atas Lahirnya UU Guru dan Dosen. Jakarta: Elsas.
Sugiono. (2009). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.
Supriadi, D. (1999). Mengangkat Citra dan Martabat Guru. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.
Supriadi. (1999). Mengangkat Citra dan Martabat Guru. Yogyakarta: Adi Cita Karya Nusa.
Winardi, J. (2007). Motivasi Pemotivasian. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Copyright (c) 2016 Wahyuddin Wahyuddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.