PENGARUH PEMBINAAN KEHIDUPAN BERAGAMA DALAM KELUARGA TERHADAP SIKAP KEBERAGAMAAN PESERTA DIDIK SDN 74 TAMARELLANG
Abstract
Abstrak
Penelitian ini merupakan penelitian ex post facto yang bertujuan untuk mengetahui: bentuk pembinaan kehidupan beragama dalam keluarga peserta didik; sikap keberagamaan peserta didik; dan pengaruh bentuk pembinaan kehidupan beragama dalam keluarga terhadap sikap keberagamaan peserta didik. Jenis penelitian yang digunakan adalah regresi linier sederhana. Populasi dalam penelitian adalah keseluruhan peserta didik SDN 74 yang berjumlah 151 peserta didik. Sampel pada penelitian ini berjumlah 30 orang yang diperoleh dengan mengambil 20% dari jumlah keseluruhan peserta didik. Instrumen penelitian yang digunakan adalah lembar angket dan lembar dokumentasi. Hasil uji korelasi Pearson Product Moment menunjukkan bahwa pengaruh bentuk pembinaan kehidupan beragama dalam keluarga terhadap sikap keberagamaan peserta didik SDN 74 Tamarellang dikategorikan sangat kuat. Sementara pada hasil uji signifikansi, diperoleh nilai thitung ttebel , maka dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh bentuk pembinaan kehidupan beragama dalam keluarga terhadap sikap keberagamaan peserta didik SDN 74 Tamarellang
Abstract
This research is an ex post facto research that aims to know: the form of fostering religious life in the family of learners; the religious attitudes of learners; and the influence of the form of fostering religious life in the family on the attitude of the learners. The type of research used is simple linear regression. The population in the study were all students of SDN 74, amounting to 151 students. The sample in this study amounted to 30 people obtained by taking 20% of the total number of learners. The research instrument used is questionnaire and documentation sheet. The result of Pearson Product Moment correlation test shows that the influence of the form of fostering religious life in the family towards the religious attitude of the students of SDN 74 Tamarellang is categorized as very strong. While on the results of significance test, obtained tcount> ttebel, it can be concluded that there is influence of the form of fostering religious life in the family against the attitudes of religious students SDN 74 Tamarellang.
Downloads
References
Ahmadi, A. (2002). Ilmu Sosial Dasar. Jakarta: Rineka Cipta.
Ali, M., Asrori, M. (2005). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.
Anco, D. (1995). Psikologi Islami. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Angriani, A. D. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pemberian Kuis dengan Umpan Balik pada Siswa Kelas X6 SMA Negeri 2 Sinjai. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 2 (1).
Arikunto, S. (1998). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Bactiar, W. (1997). Metodologi Penelitian Ilmu Dakwah. Jakarta: Logos.
Daradjat, Z. (1997). Ilmu Jiwa Agama Cet. VI; Jakarta: Bulan Bintang.
Daradjat, Z. (2000). Ilmu Pendidikan Islam, Jakara: Bumi Aksara.
Daradjat, Z. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Edianto. (2013). Pengaruh Partisipasi Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Siswa di MI As’ Adiyah No. 170 Layang Makassar. Skripsi.
Makassar: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin.
Elizabet, B. H. (2006). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.
Hasbullah. (2012). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Fajar Interpratama Offset.
Held,V. (1989). Etika Moral Pembinaan Tindakan Sosial. Jakarta: IKAPI.
Jalaluddin. (2007). Editors. Psikologi Agama. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Kiswanto, Rahman, U., & Sulasteri, S. (2015). Deskripsi Pemahaman Konsep Materi Geometri Ditinjau dari Kepribadian Sensing dan Intuition Pada Siswa Kelas IX SMPN 33 Makassar. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran. 2015; 3(1).
Munirah. (2015). Peran Ibu dalam Membentuk Karakter Anak Perspektif Islam. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1 (2).
Nasution, T., Nurhalijah, N. (1985). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak. Jakarta: PBK Gunung Mulya.
Rahman, U., Nursalam, & Tahir, M. R. (2015). Pengaruh Kecemasan dan Kesulitan Belajar Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas X MA Negeri 1 Watampone Kabupaten Bone. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 3 (1).
Shabir, M. (2015). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik: (Tugas dan Tanggung Jawab, Hak dan Kewajian, dan Kompetensi Guru). AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2 (2).
Soemanto, W. (1990). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Singgih, G. (1981). Psikologi Praktis Anak Remaja dan Keluarga. Jakarta: Gunung Mulia.
Subrata, S. (1995). Psikologi Kepribadian. Jakarta: Grafindo Persada.
Sudjana, N. (2004). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru.
Sugiyono. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Copyright (c) 2016 Arham Arham
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.