PENGARUH PEMBINAAN AGAMA ORANG TUA TERHADAP AKHLAK PESERTA DIDIK MI DDI CAMBALAGI KABUPATEN MAROS
Abstract
Abstrak
Mendidik anak adalah kewajiban orang tua, dan memang dalam diri manusia ada naluri untuk mendidik dan mengasuh anak-anaknya dengan tulus dan penuh rasa kasih sayang. Karena itulah, maka setiap orang tua menghadapkan dan akan berusaha agar anaknya dapat tumbuh dan menjadi generasi yang berhasil dalam menjalani kehidupannya serta dapat berbakti kepada agama, nusa dan bangsa. Penelitian ini tergolong penelitian ex post facto yang bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembinaan agama orang tua terhadap akhlak peserta didik MI DDI Cambalagi Kabupaten Maros. Desain penelitian yang digunakan adalah regresi linier sederhana. Populasi penelitian berjumlah 40 orang yang tersebar pada dua kelas yaitu kelas III dan IV. Sampel penelitian berjumlah 40 orang yang diperoleh dengan sampling jenuh. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh pembinaan agama orang tua terhadap akhlak peserta didik MI DDI Cambalagi Kabupaten Maros.
Abstract
Educating children is an obligation of parents, and indeed in humans there is an instinct to educate and nurture their children with sincerity and affection. Therefore, every parent confronts and will try to make his son grow and become a successful generation in living his life and can devote to religion, nusa and nation. This research is classified as ex post facto research which aims to know the influence of religious guidance of parents to morality of students of MI DDI Cambalagi Maros Regency. The research design used is simple linear regression. The research population is 40 people spread in two classes, namely class III and IV. The sample of the study was 40 people obtained with saturated sampling. The results showed that there is influence of religious guidance of parents to morals learners MI DDI Cambalagi Maros regency.
Downloads
References
Aisya, B., M. (2014). Antara Akhlak Etika dan Moral. Makassar: Alauddin University Press.
Alwi, M. (2014). Pendidikan Karakter. Makassar: Alauddin University Press.
Bahri, S. (2014). Pengaruh Pendidikan Akhlak Dalam Keluarga Terhadap Perilaku Keagamaan Peserta Didik di SMP Askari Pallangga Kabupaten Gowa. Skripsi. Makassar: Fak. Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin.
Basri, H., Beni, A. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Dwiyanti, R. (2013). Peran Orangtua dalam Perkembangan Moral Anak (Kajian Teori Kohlberg). Prosiding Seminar Nasional Psikologi Parenting, Surakarta, 161-169.
Hafsah. (2013). Pengaruh Orang Tua dalam Penanaman Perilaku Beragama dan Pengaruhnya Terhadap Karakteristik Anak Usia Dini PAUD/KB Al-Hijrah Buntu Kalosidi Desa Buntu Barana Kecematan Curio kabupaten Enrekang. Skripsi. Makassar: Fak. Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin.
Hasbullah. (2012). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Fajar Interpratama Offset.
Jumrianai. (2011). Peranan Orang Tua dalam Pembinaan Akhlak Anak di Desa Tassese Kecematan Manuju Kabupaten Gowa. Skripsi. Makassar: Fak. Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin.
Latuconsinah, N., K. (2014). Aqidah Akhlak Kontemporer. Makassar: Alauddin University Press.
Masrurah, S., I. (2013). Faktor-faktor Psikologis yang Mempengaruhi Kesadaran Metakognisi dan Kaitannya dengan Prestasi Belajar Matematika. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 1 (1).
Munirah. (2015). Peran Ibu dalam Membentuk Karakter Anak Perspektif Islam. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1 (2).
Permatasari, B., I. (2015). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua, Gaya Belajar, dan Motivasi Berprestasi Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa MTsN Se-Makassar. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 3 (1), 1-8.
Permono, H. (2013). Peran Orangtua dalam Optimalisasi Tumbuh Kembang Anak untuk Membangun Karakter Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Psikologi Parenting. Surakarta, 34-47.
Rahman, U., Sulkifli, & Hasyim, M. (2015). Kesulitan Belajar: Kasus Pada Siswa MI Madani Pao-pao Gowa. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam. 2014; 1(2).
Salmaniah, N., S., S. (2013). Peresepsi Orangtua terhadap Pentingnya Pendidikan bagi Anak. Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik, 1 (1), 11-27.
Sugiyono. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Copyright (c) 2016 Eli Retnawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.