PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TIME TOKEN DISERTAI PEMBERIAN KUIS DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA
Abstract
Abstrak
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh tuntutan proses pembelajaran pada kurikulum 2013, pembelajaran yang berpusat pada peserta didik, keterampilan pemecahan masalah, keterampilan berkomunikasi, berkolaborasi, dan inovasi. Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh dari penerapan model terhadap hasil belajar matematika peserta didik. Masalah pada penelitian ini adalah bagaimana hasil belajar (kognitif, afektif, dan psikomotor) matematika peserta didik setelah penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Time Token disertai pemberian kuis. Sedangkan hipotesis penelitian yang akan diuji adalah “ hasil belajar matematika peserta didik setelah penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Time Token disertai pemberian kuis lebih baik dari pada hasil belajar matematika peserta didik yang tidak menerapkan”. Hasil uji hipotesis penelitian dengan menggunakan uji –t diperoleh Artinya H0 ditolak, H1 diterima; sehingga dapat disimpulkan bahwa hasil belajar matematika peserta didik setelah penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Time Token disertai pemberian kuis lebih baik dari pada hasil belajar matematika peserta didik yang tidak menerapkan.
AbstractThis research is motivated by the demands of the learning process in the 2013 curriculum, student-centered learning, problem-solving skills, communication skills, collaboration, and innovation. This study aims to see the effect of the application of the model to the learning outcomes of mathematics learners. The problem in this study is how the learning outcomes (cognitive, affective, and psychomotor) of the learners' mathematics after the application of cooperative learning model type of time token along with the quiz. While the research hypothesis to be tested is "the results of learning mathematics learners after the application of cooperative learning model type of time token with the quiz is better than the results of learning mathematics learners who do not apply". The result of hypothesis test by using t-test is obtained tHitung = 2,94> 1,67 = t(0,05;54) . Meaning H0 is rejected, H1 accepted; so it can be concluded that the results of learning mathematics learners after the application of cooperative learning model type of time token with the quiz is better than the results of learning mathematics learners who do not apply.
Downloads
References
Angriani, A. D. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pemberian Kuis dengan Umpan Balik Pada Siswa Kelas X6 SMA Negeri 2 Sinjai. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 2(1), 1-16.
Bloom, Benyamin S. (1982). Human Characteristics ang School learning. New York: McGraw-Hill Book Company.
Danim, Sudarwan. (2011). Inovasi Pendidikan: Dalam Upaya Meningkatkan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Departemen Pendidikan Nasional (2003) Undang-Undang SIKDIKNAS RI Nomor 20 Tahun 2003, Jakarta: Sinar Grafika.
Depdiknas. (2009). Petunjuk Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar. Jakarta. Departemen Pendidikan Nasional.
Huda, Miftahul. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ibrahim, M. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: UNESA-University Press.
Journal of Education and Practice [email protected] Journal of Law, Policy and Globalization. [15 Agustus 2015 ].
Joyce. B and Weil. M. (1992). Models of Teaching. New Jersey: Prentice Hall.
Kardi,S. (1997). Model Pembelajaran. Surabaya: IKIP Surabaya.
Kemendikbud. (2014). Bahan Penataran: Sosialisasi Kurikulum 2013. Jakarta.
Pratiknyo, Prawironegoro. (1985). Evaluasi Hasil Belajar Khusus Analisis Soal Bidang Studi Matematika. Jakarta: CV Portuna.
Sadirman. (2006). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo.
Shoimin, Aris. (2014) Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sudijono, Anas. (2005). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Sudjana. (2005). Metodologi Statistika. Bandung: Tarsito.
Sudjana, Nana. (2013). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Suherman, Erman dkk. (2003).Srtategi Pembelajaran Kontemporer. Bandung: Jica.
Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Supardi. (2013). Aplikasi Statistika Dalam Penelitian. Jakarta: Change Publication.
Suprijono, Agus. (2009). Cooperative Learning. Yogyakarta: PustakaPelajar.
Taufik, Taufina. (2012). Mozaik Pembelajaran Inovatif. Padang : Sukabina Press.
Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher
Copyright (c) 2018 Dewita Sari, Usmadi Usmadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.