APAKAH SISWA SEKOLAH DASAR PAHAM NILAI-NILAI KEWIRAUSAHAAN ?
Abstract
Abstrak
Kecakapan hidup yang harus dipelajari anak sejak usia dini salah satunya adalah kewirausahaan. Siswa sekolah dasar adalah siswa dengan usia paling awal untuk mengkontruksi pengetahuannya dalam memahami apa itu kewirausahaan yang nantinya menjadi kecakapan hidup yang diharapkan menjadi pekerjaan di era milenia yang paling diharapkan oleh orang dewasa. Oleh sebab itu, perlu ditekankan dalam penelitian ini adalah pemahaman nilai-nilai kewirausahaan pada siswa sekolah dasar. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif dengan tujuan mendeskripsikan nilai-nilai kewirausahaan yang dipahami oleh siswa sekolah dasar. Penelitian ini mengacu pada data yang berupa hasil wawancara dan observasi pada sekolah yang dijadikan subyek penelitian. Hasil penelitian berupa gambaran deskriptif bagaimana siswa sekolah dasar sudah mengenal nilai-nilai kewirausahaan antara lain percaya diri, berorientasi pada tugas dan hasil, berani mengambil resiko, bertanggungjawab, jujur, kerja keras, dapat menjadi pemimpin yang baik, berorientasi ke masa depan, dan keorisinilan. Aplikasi dari nilai-nilai kewirausahaan ini pun sudah terlihat pada aktifitas sehari-hari yang dilakukan di sekolah yang menjadi subyek penelitian ini.
Abstract
Life skills that the children should be learn from an early age are entrepreneuship. Elementary school students is a students with the earliest age to construct their knowledge to understand what is entrepreneuship which later became the most expected live skills as the work by adults. Therefore, it should be emphasized in this research is understood the values of entrepreneuship in elementary school students. This research is qualitative desccriptive research with purpose to descrptive values entrepreneuship which understood by elementary school students. This research refers to the data from interviews and observations at school as the subject of research. The result of the research is description how is the elementary school students already recognize values of entrepreneuship as confidence, oriented task n result, dare to the risks, responsible, honest, work hard, good leader, oriented the future and originality. Practice from the values entrepreneuship visible at daily activities on this school as subject of research.
Downloads
References
Afandi, R. (2013). Penanaman Jiwa Kewirausahaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, Vol 1 Nomor 2, hal. 10 – 19.
Arends, R. I., 2012. Learning To Teach. Ney York: Mc Graw Hill
Christiani, E. D., & Sriwijayanti, R. P., (2016). Penerapan Pendidikan Kewirausahaan di Sekolah Dasar dalam Upaya menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN. Seminar Nasional Hasil Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, Jombang, Vol. 2 No. 1, hal. 595 – 606.
Ciputra. (2009). Ciputra Quantum Leap (Entrepreneurship Mengubah Masa Depan Bangsa dan Masa Depan Anda). Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Jonnius. (2013). Menumbuhkembangkan Budaya Kewirausahaan dalam Masyarakat. Menara, Vol. 12 No. 1, hal. 48 – 55.
Kementrian Pendidikan Kebudayaan. (2016). Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Buku Siswa SD/MI kelas IV Indahnya Keberagaman di Negeriku. Jakarta: KEMENDIKBUD.
Mayangsari, S. N., (2015). Nilai Karakter Bangsa dengan Pendekatan Team Assisted Individualization (TAI) di SMA Dr Soetomo Surabaya. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika 2015. Surabaya. hal. 1033 – 1041.
Novita, W. (2007). Serba Serbi Anak. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Ormrod, J. E., (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Permendikbud. 024-2016. (2016). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: KEMENDIKBUD.
Rachmadyanti, P. & Wicaksono, V. D., (2016). Pendidikan Kewirausahaan bagi Anak Usia Sekolah Dasar. Seminar Nasional Inovasi Pendidikan. Surabaya. hal. 419 – 437.
Copyright (c) 2018 Sizillia Noranda Mayangsari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.