PENDIDIKAN KARAKTER BANGSA: Pemahaman dan Implementasinya pada Orsosmas

  • Sophia Azhar Dosen
    (ID)

Abstract

Abstract: Education is meant to improve individuals' competence to regulate their emotions and to have the attitudes of being tolerant, opened, honest, integrity, accountable, treat people respectfully, responsible, care, skillful, creative, hardworking, full of courage, independent, confident, wise, diligent, tough, orderly, have law awareness, discipline, peaceful, polite, generous, and low profile. All of these are the characters that will be achieved through education. Since education is an effort to produce personality based on the values that supports the strengthening of nationalism.

Abstrak: Pendidikan dimaksudkan untuk meningkatkan kemampuan individu mengendalikan emosi dan bersikap toleran dan terbuka, jujur, loyalitas, dan integritas, dapat dipercaya, memperlakukkan orang lain dengan penuh hormat, bertanggung jawab, adil, serta peduli  dan kasih, memiliki ciri manusia terampil, kreatif, kerja keras, bersemangat, mandiri, percaya diri, bijak, tekun, tegar, tertib, sadar hukum dan aturan, disiplin, damai, santun, suka menolong, dan baik serta rendah hati. Kesemua yang disebut yang ingin dituju oleh pendidikan karakter. Pendidikan karakter adalah upaya pembentukan keperibadian berdasar pada nilai-nilai yang dapat mendukung penguatan sikap kebangsaan dan nasionalisme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sophia Azhar, Dosen
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar

References

Abuud, Abdul Ghani. Al-Fikru al-Tarbawiy 'Inda al-Ghazaliy, Cairo: Daar al-Fikri al-Arabiy, 1982.

Al-Bouthy, Said Ramadhan. Al-Islam wa Musykilaat al-Syabab, Maktabah Farisiy, 1393 H.

Al-Miskawaih, Abu Ali Ahmad. Tahdziibu al-akhlaaq wa Tathhiru al-a'raaq (Tahqiiq Ibnu al-khatiib), Lebanon: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah, 1398 H.

Arsyad, Azhar. al-Qiraah al-Ashriyyah, Pustaka Pelajar, Yogyakarta, 2002.

______. Retorika Kaum Bijak: Media Pembangkit Motivasi dan Daya Hidup Serta Penanaman Nilai-Nilai dan Budi Luhur, Makassar: Yayasan Fatiya, 2005.

Colman, Dictionary of Psychology, Oxford Presss University, 2003.

Goble, F and David Brooks. The Case for Character Education: The Role of the School in Teaching Values and Virtue, California: Studio 4, 1997.

Ikhwân al-Shafa’, al-Rasâil, vol. 1, Beirut, 1957.

Lanqing, Li. Education for 1.3 Billion, Research Press, 2004.

Nasr, Seyyed Hossein. Traditional Islam in the Modern World, Kegan Paul International, London: 1994.

Qutb, Muhammad. Minhaju al-Tarbiyyah al-Islamiyyah. Cairo: Dar al-Syuruuq, tt.

Republika, Harian Nasional. "Berhenti bersikap Egoistis" oleh Dwijuwono (tanggal 12 Juni 1996).

Bohlin, Karen D. Farmer, Kevin Ryan. Building Character in Schools: Resource Guide, California: Jossey Bass, 2001.

Raines, John C. dalam Azhar dkk, Islam dan Perdamaian Global, cet. I: IAIN Alauddin Makassar, 2002.

Shihab, Quraish. Wawasan al-Qur'an, Bandung: Mizan, 1998.

______. Secercah Cahaya Ilahi, Bandung: Mizan, 2000.

Mahmûd, Muhammad Thâha, Durǔsun fi al-Akhlâq, Cairo: Mathba'ah al-Ma'ahid, 1932.

Yunus, Mahmud. Attarbiyatu wa al-Ta'liim, Jilid 1, Padang Panjang: Al-Maktabah al-Sa'diyah, 1942.

Published
2015-06-01
How to Cite
Azhar, S. (2015). PENDIDIKAN KARAKTER BANGSA: Pemahaman dan Implementasinya pada Orsosmas. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(1), 142 - 153. Retrieved from https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/view/873
Section
Artikel
Abstract viewed = 239 times