ANALISIS KUALITAS SOAL BUATAN GURU BIOLOGI DALAM KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI SISWA

  • Musdalifah Musdalifah Univesitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • St. Syamsudduha Univesitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Nursalam Nursalam Univesitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

This research was a quantitative descriptive study that aimed to find out the quality of questions made by teachers of SMA Negeri 10 Gowa in terms of the level of difficulty, discrimination item, and to determine the ability of these questions to measure the high-level thinking students in SMA Negeri 10 Gowa. The sample in this study was 36 students. Data collection technique was documentation, by collecting all daily questions, answer keys, and the marks of student answers of Biology class XI of SMA Negeri 10 Gowa. The instrument used in this study was a review of the Higher Order Thinking (HOTS) adapted from a module of Making HOTS Questions published by the Education and Culture Office. The data of this study were analyzed quantitatively and qualitatively. Based on the results of the quantitative analysis, the level of difficulty of the question description used in daily tests was quite good, while questions for multiple-choice categorized as good. The quality of discrimination items for both essays and multiple-choice questions categorized as poor. The results of a qualitative analysis found that there were no questions categorized as HOTS, but all of these questions had very good in use and construction of language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2010). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen (terjemahan Agung Prihantoro). New York: Addition Wesley Longman.(buku asli diterbitkan tahun 2001).

Ariningrum, Wening. (2016). Aspek Materi, Konstruksi dan Bahasa Pada Soal Sastra Ujian Nasional Tingkat SMK Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Tahun 2014/2015. Skripsi. Tidak diterbitkan. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Arifin, Zainal. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Daud, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil belajar Biologi siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 19(2), 243-255.

Gunawan. (2013). Genius Learning Strategy : Petunjuk Praktis untuk Menerapkan Accelerated Learning. Jakarta : PT Gramedia Utama.

Herlant, Y., & Nopithalia, N. (2007). Meneropong Kualitas Soal Tes Buatan Guru Biologi MTs Negeri se-Jakarta Selatan. Meneropong Kualitas Soal Tes Buatan Guru Biologi Mts Negeri Se-Jakarta Selatan.

Ichsan, I.Z., Sigit, D.V., Miarsyah, M., Ali, A., Arif, W.P., & Prayitno, T.A. (2019). HOTS-AEP: Higher Order Thinking Skills from Elementary to Master Students in Environmental Learning. European Journal of Educational Research, 8(4), 935-942. doi:10.12973/eu-jer.8.4.935

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Repoblik Indonesia, “Hasil UN untuk Perbaikan kualitas Pendidikan” Offocial Website Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. http://www.Kementerian.Pendidikan.dan.Kebudayaan.Republik.Indonesia.html (5 Februari 2019).

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Repoblik Indonesia, “ Peringkat dan Capaian PISA Indonesia Mengalami Peningkatan” Offocial Website Kementrian Pendidikan dan Kebudayaann Repoblik Indonesia. http://www.Kementerian.Pendidikan.dan.Kebudayaan.Republik.Indonesia.html (5 Mei 2018).

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Repoblik Indonesia, “Mendikbud Minta Semua Pihak Hargai Hasil Ujian Nasional” Offocial Website Kementrian Pendidikan dan Kebudayaann Repoblik Indonesia. http://www.Kementerian.Pendidikan.dan.Kebudayaan.Republik.Indonesia.html (5 Mei 2018).

Mania, Sitti. (2012). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Makassar: UIN Alauddin Press.

Nursalam. (2014) Statistika dan Pengukuran untuk Guru dan Dosen: Teori dan Aplikasinya dalam Bidang Pendidikan. Makassar: Alauddin University Press.

Sudjana, Nana (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Rahmawati (2016) Seminar Hasil TIMSS 2015 Diagnosa Hasil untuk Perbaikan Mutu dan Peningkatan Capaian, (Naskah Presentasi yang disajikan pada Seminar Hasil Penilaian Pendidikan oleh Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, 14 Desember 2016), h.3-6.

Septiana, Nurul. (2016). Analisis Butir Soal Ulangan Akhir Semester (UAS) Biologi Tahun Pelajaran 2015/2016 Kelas X dan XI pada MAN SAMPIT”. Edusains 4, No.2 (2016): h. 120. https://doi.org/10.23971/eds.v4i2.514

Syamsudduha, St. (2012). Penilaian Kelas. Makassar: Alauddin Press.

Sulaiman, T., Muniyan, V., Madhvan, D., Hasan, R., Syrene, S., & Rahim, A. (2017). Implementation of higher order thinking skills in teaching of science: A case study in Malaysia. International research journal of education and sciences (IRJES), 1(1), 2550-2158.https://doi.org/10.32861/jssr.spi5.668.675

Thoha ,Chabib. 2003.Teknik Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grapindo Persada.

Widana,Wayan. 2015. Modul Penyusunan Soal Higher Order Thingking Skill (HOTS) (Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA Direktorat Jenderal Pendidkan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., Nyoto, A., & Malang, U. N. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 26, pp. 263-278).

Published
2020-06-30
How to Cite
Musdalifah, M., Syamsudduha, S., & Nursalam, N. (2020). ANALISIS KUALITAS SOAL BUATAN GURU BIOLOGI DALAM KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI SISWA. Jurnal Biotek, 8(1), 44-56. https://doi.org/10.24252/jb.v8i1.10471
Section
Articles
Abstract viewed = 461 times