Efektivitas Pemanfaatan Lingkungan dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata pelajaran IPA Pada Siswa SMP Negeri 13 Bontoa
Abstract
Subjects in science, with learning resources in the environment, can be considered in the teaching and learning process. Based on observations at SMPN 13 Bontoa, the use of the environment has not been maximized. The purpose of this study was to compare the learning outcomes of students who were taught about the interactions of living things using the environment as a learning resource to those who were not. Experimental research in the form of a quasi-experimental design was carried out from February to April 2021. Data were obtained from a posttest and observations. Descriptive analysis and inferential analysis techniques were used to process the data. The results of the control class showed 31 students, or 54.83%, in the medium category. The experimental class, totaling 31 people, is 54.84% of the high category. The results of the t-test showed that H0 was rejected, H1 was accepted with count = 30.57, and ttable = 2.00 with dk = 60. This study showed higher student learning outcomes by utilizing the environment as a learning resource. For future research, it is expected to be possible to examine student learning motivation and creativity related to the use of the environment as a learning resource.
Downloads
References
Afandi, M., Sari, R.F., & Ali, K.M. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Media Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Madrasah Ibtidaiyah. JIEES : Journal of Islamic Education at Elementary School, 1(2), 73–82. https://doi.org/10.47400/jiees.v1i2.19
Aslindah, A. (2020). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Anak Di TK Alifia Samarinda. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 6–11. https://doi.org/10.24903/pm.v5i1.455
Dewi, A. L. S., & Rahmawati, E. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar IPS pada Siswa Kelas IV SDN Jatijejer Trawas-Mojokerto TA 2017-2018. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2). https://doi.org/10.30651/else.v2i2.1818
Hasiana, I., Aulia Insani, Aisyah, & Ahmad Fachrurrazi. (2020). Optimalisasi Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Belajar Anak Usia Dini Di Desa Tawar Kecamatan Gondang Kabupaten Mojokerto. Jurnal Abadimas Adi Buana, 4(1), 29–34. https://doi.org/10.36456/abadimas.v4.i1.a2379
Holilah, M. (2016). Kearifan Ekologis Budaya Lokal Masyarakat Adat Cigugur Sebagai Sumber Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 24(2), 163. https://doi.org/10.17509/jpis.v24i2.1453
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Irwandi, I., & Fajeriadi, H. (2020). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMA di Kawasan Pesisir, Kalimantan Selatan. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 66. https://doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859
Kristyowati, R., & Purwanto, A. (2019). Pembelajaran Literasi Sains Melalui Pemanfaatan Lingkungan. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 183–191. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p183-191
Manakane, S. E. (2016). Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Dalam Pengembangan Konsep Keruangan. Jurnal Geografi Gea, 11(2). https://doi.org/10.17509/gea.v11i2.1632
Memet, M. (2020). Peningkatan Profesionalitas Guru Dalam Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Melalui In House Training. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 318. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i2.28991
Mulyasa. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nachrawie, M. (2017). Sumber Belajar Lingkungan Dalam Pembelajaran Ips Di SMPN 1 Kusan Hulu Kabupaten Tanah Bumbu. Jurnal Socius, 6(02). https://doi.org/10.20527/jurnalsocius.v6i02.3469
Nurlaela, A. (2016). Peranan Lingkungan Sebagai Sumber Pembelajaran Geografi Dalam Menumbuhkan Sikap Dan Perilaku Keruangan Peserta Didik. Jurnal Geografi Gea, 14(1). https://doi.org/10.17509/gea.v14i1.3361
Pantiwati, Y. (2015). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar dalam Lesson Study untuk Meningkatkan Metakognitif. JURNAL BIOEDUKATIKA, 3(1), 27. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i1.4144
Rahardjo, M. M. (2019). Implementasi Pendekatan Saintifik Sebagai Pembentuk Keterampilan Proses Sains Anak Usia Dini. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 148–159. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p148-159
Rahmawati, U. N. A. (2020). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Di MIM Pundungrejo Tahun Pelajaran 2019/2020. JENIUS (Journal of Education Policy and Elementary Education Issues), 1(1), 16–25. https://doi.org/10.22515/jenius.v1i1.3025
Ramawati, I. (2016). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Geografi Gea, 16(1), 66. https://doi.org/10.17509/gea.v16i1.3469
Satriani, S., Bachtiar, T., & Jannah, M. H. (2021). Pengaruh Model Discovery Learning dengan Memanfaatkan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Sainsmat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 10(1), 20. https://doi.org/10.35580/sainsmat101227682021
Syamsudduha, S., & Rapi, Muh. (2012). Penggunaan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 15(1), 18–31. https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n1a2
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sudjana, N., & Ahmad R. (2010). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Susrianto Indra Putra, E. (2019). Model Pendekatan Reflective Inquiry Berbasis Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Pendidikan IPS. EDUKASI, 7(2), 43–56. https://doi.org/10.32520/judek.v7i2.829
Waluyati, M. (2020). Penerapan Fokus Group Discussion (FGD) Untuk Meningkatkan Kemampuan Memanfaatkan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 80. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i1.27089
Widiastuti, E. H. (2017). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Pembelajaran Mata Pelajaran IPS. Satya Widya, 33(1), 29. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i1.p29-36
Yunanto, S. J. (2004). Sumber Belajar Anak Cerdas. Jakarta: Grasindo.
Copyright (c) 2022 Nurbaya Nurbaya, Hanida Listiani, Nur Mustaqimah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Biotek agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.