PENGEMBANGAN PENUNTUN PRAKTIKUM FISIOLOGI TUMBUHAN MAHASISWA PENDIDIKAN BIOLOGI UNIVERSITAS MUSLIM MAROS

  • Wiwin Pramita Arif Universitas Muslim Maros
    (ID)
  • Sri Maya Universitas Muslim Maros

Abstrak

The aim of this study is to develop a valid, practical, and effective practicum guide of Plant Physiology for students of Biology Education Department at Universitas Muslim Maros. This is a research and development  (R&D) with Plomp development model. The research has  5 stages, namely: (1) the initial investigation phase; (2) design phase; (3) realization / construction phase; (4) test, evaluation and revision phases; (5) and implementation phase. The results show a valid, practical, and effective criteria of the product for students in practicum use. Based on the results, this product can be carried out in  practicum activities as it can improve student skills. The product  was tested on Biology Education students at the Muslim University of Maros of Academic Year of 2018/2019. The results indicate that the practicum guides fulfilled the valid criteria with an average content validity of 0,93, with the implementation category of 3 which was mostly implemented, and effective with 80.95% where the students learning achievements above 70.

 

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Referensi

Ali, A. (2017). Analisis Pelaksanaan Praktikum Anatomi Fisiologi Tumbuhan Jurusan Pendidikan Biologi Semester Genap Tahun Akademik 2016/2017. Jurnal Biotek, 5(1), 144–154.

Anwar, M., & Sugiharto, D. Y. P. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Dengan Pendekatan Bioenterpreneurship Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Ilmiah Dan Minat Berwirausaha Siswa. Innovative Journal Of Curriculum And Educational Technology, 1(1).

Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1), 9–19.

Horton, B. (2001). “I Hear And I Forget, I See And I Remember, I Do And I Understand”-Putting Learning Models Into Practice. Planet, 3(1), 12–14.

Maknun, D., Surtikanti, R. R. H. K., Munandar, A., & Subahar, S. (2012). Keterampilan Esensial Dan Kompetensi Motorik Laboratorium Mahasiswa Calon Guru Biologi Dalam Kegiatan Praktikum Ekologi. Jurnal Pendidikan Ipa Indonesia, 1(2).

Nengsi, S. (2016). Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi Umum Berbasis Inkuiri Terbimbing Mahasiswa Biologi STKIP Payakumbuh. Jurnal Ipteks Terapan, 10(1), 47–55.

Plomp, T. (2013). Educational Design Research: An Introduction. Educational Design Research, 11–50.

Prasetyo, M. M. (2016). Pengembangan Penuntun Praktikum Mikrobiologi Berbasis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Biologi UIN Alauddin Makassar. Jurnal Biotek, 4(1), 1–20.

Rezeqi, S. (2012). Analisis Pelaksanaan Praktikum Biologi Dan Permasalahannya di SMA Negeri Sekabupaten Karo. Jurnal Tabularasa, 9(1), 17–32.

Romlah, O. (2009). Peranan Praktikum Dalam Mengembangkan Keterampilan Proses Dan Kerja Laboratorium. Makalah Ilmiah Disampaikan Pada Pertemuan MGMP Biologi Kabupaten Garut Tanggal, 3.

Ruslan. (2009). Validitas Isi. Buletin Pabbiritta, 10, 18–19.

Rustaman, N., & Riyanto, A. (2003). Perencanaan Dan Penilaian Praktikum Di Perguruan Tinggi. Handout Program Applied Approach Bagi Dosen Baru Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, 13–25.

Sedarmayanti, M., & Pd, M. (2001). Sumber Daya Manusia Dan Produktivitas Kerja. Bandung: Cv. Mandar Maju.

Siagian, H. S. (2012). Pengembangan Dan Standarisasi Penuntun Praktikum Kimia Sma Kelas X Semester Ii Sesuai Dengan Tuntutan KTSP. UNIMED.

Subiantoro, A. W. (2009). Pentingnya Praktikum Dalam Pembelajaran Ipa. Makalah Disampaikan Pada Kegiatan Ppm “Pelatihan Pengembangan Praktikum Ipa Berbasis Lingkungan” Bagi Guru-Guru Mgmp Ipa Smp Kota Yogyakarta.

Tobing, F. (2011). Pengembangan Penuntun Praktikum Untuk Kelas X Sma Sesuai Dengan Tuntutan Ktsp. Unimed.

Wahyuni, S. (2015). Pengembangan Petunjuk Praktikum IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp.

Wijaya, W. H. (2012). Capaian Standar Laboratorium Biologi Untuk Menunjang Proses Pembelajaran Biologi Di Sma Negeri Kabupaten Jember.

Wijayanto, D., Sulistina, O., & Zakia, N. (2011). Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum Kimia Smp Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Asam Basa. Universitas Negeri Malang: Malang.

Zakiah, M. S., Silalahi, A., & Muchtar, Z. (2015). Pengembangan Penuntun Praktikum Tipe Discovery Dan Tipe Project Based Learning Pada Pembelajaran Elektrolit Dan Non Elektrolit di SMA. Jurnal Pendidikan Kimia, 7(1), 83–94.

Diterbitkan
2019-12-31
Bagian
Artikel
Abstrak viewed = 639 times