Analisis Peran Perpustakaan Raja Naga Jambe dalam Meningkatkan Budaya Membaca Masyarakat di Kabupaten Dairi
Abstract
This research analyzes the role of Raja Naga Jambe Library in improving the reading culture of the community in Dairi Regency, North Sumatra. Libraries have great potential in encouraging people's interest in reading, but their mere existence does not guarantee the realization of a strong reading culture. This research identifies programs, supporting and inhibiting factors and efforts made by the library in improving reading culture. The method used is a case study by collecting data through observation, interviews, and document studies. The results show that Raja Naga Jambe Library plays a role in providing access to information, supporting education, and empowering the community through literacy programs. The main supporting factors are community involvement, government support and the provision of adequate facilities. Meanwhile, significant inhibiting factors are the lack of budget and low public awareness of the importance of reading. Efforts made to overcome these obstacles include awareness campaigns through social media, promotions, socialization to village/school libraries, and yearbook procurement.
Downloads
References
Amirul Ulum, et. A. (2016). Membumikan Gerakan Literasi Di Sekolah. Lembaga Ladang Kata.
Andri, & Ganggi, R. I. P. (2018). Peran Perpustakaan Keliling Kabupaten Semarang dalam Interaksi Sosial Masyarakat di Desa Jetis Kecamatan Bandungan. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 7(03), 1–11.
Ariyani, L. P. S., & Wirawan, I. G. M. A. S. (2017). Peran Perpustakaan Umum bagi Masyarakat: Studi Kasus Perpustakaan Umum di Bali. Acarya Pustaka, 3(2), 55–70.
Br Ginting, O. S. I., & Purwaningtyas, F. (2023). Peran Dinas Perpustakaan dan Arsip Kabupaten Karo dalam Meningkatkan Minat Baca Anak yang Terdampak Erupsi Gunung Sinabung. Arzusin: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Dasar, 4(1), 148–160.
Britt, M.A., J.F., R., & Durik. (2018). Representations and Processes in Multiple Sourceuse. Routledge.
Danu, S. S., Boham, A., & Harillama, S. H. (2022). Peran Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah Provinsi Sulawesi Utara dalam Menumbuhkan Literasi Membaca bagi Masyarakat Pengguna. Acta Diurna Komunikasi, 04(02), 1–6.
Eskha, A. (2018). Peran Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Imam Bonjol: Kajian Ilmu Informasi Dan Perpustakaan, 02(01), 12–18.
Eviliyanto, & Anggela, R. (2018). Meningkatkan Minat dan Budaya Membaca dengan Merintis Rumah Baca Masyarakat di Gang H. Hasan Kota Pontianak. Gervasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 208–218.
Faziah, Dewi, & Utama. (2016). Panduan Literasi Sekolah di SD. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan MenengahKementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Hidayah, A., & Zumrotun, E. (2024). Peran Perpustakaan Keliling Daerah dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar Negeri Demangan. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 649–655.
Jene, O. C. (2013). Peran Tamaan Bacaan Masyrakat dalam Menumbuhkan Budaya Baca Anak di Taman Bacaan Masyarakat “MORTIR” Banyumanik-Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 1–10.
Maulida, H. N. (2015). Peran Perpustakaan Daerah dalam Pengembangan Minat Baca di Masyarakat. Jurnal Iqra’, 09(02), 235–251.
Milla, H., Reni, K., & Helmarini. (2019). Peningkatan Budaya Membaca (Literasi) dalam Masyarakat di Kelurahan Sumber Jaya Kota Bengkulu. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Bumi Raflesia, 2(1), 104–109.
Muslim, Edrial, & Sahaluddin, M. (2022). Peran Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah dalam Pembudayaan Literasi Masyarakat di Kabupaten Sumbawa. JKSAP: Jurnal Kapita Selekta Administrasi Publik, 3(2), 166–175.
Ramadhanti, D., Yanda, D. P., & Yenti, E. (2020). Peran Perpustakaan Sebagai Pendukung Pembelajaran Jarak Jauh di Masa. Libraria Jurnal Perpustakaan, 8(1), 1–30. https://doi.org/10.21043/libraria.v8i1.7948
Rizki, M. M., & Hikmatu, R. (2022). Peran Perpustakaan Daerah dalam Membangun Budaya Literasi Masyarakat. Jurnal Basicedu, 6(2), 1774–1781. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2282
Sadli, M. (2019). Analisis Pengembangan Budaya Literasi dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 151–164.
Saepuddin, E. (2015). Tingkat Budaya Membaca Masyarakat. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 3(2), 271–282.
Safi’i, I., Maman, R., & Wini, T. (2023). Menumbuhkan Literasi Menuju Masyarakat Cerdas: Pengabdian untuk Peningkatan Kesadaran dan Kompetensi Literasi. Gervasi: Jurnal PENGABDIAN Kepada Masyarakat, 7(2), 611–622.
Salmah. (2023). Peran Perpustakaan Daerah dalam Meningkatkan Minat Baca Masyarakat. Jurnal Lingkar Pendidikan, 2(1), 24–30.
Soekanto, & Soerjono. (2020). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sucihati, T. B., Kadi, D. C. A., Indah, & Pramesti, E. (2023). Budaya Membaca di Taman Baca “Mentariku” pada Masyarakat Desa Pupus Lembeyan Magetan. Itakarya: Jurnal Pengabdia Masyarakat, 01(01), 21–29.
Sutarno. (2016). Manajemen Perpustakaan: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Sagung Seto.
Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 22–33.
Tarigan, T. B., & Abdul Karim, B. (2023). Peran Perpustakaan Daerah Kabupaten Karo dalam Pemanfaatan Program Literasi Inklusi Sosial. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 441–450.
Tunardi. (2018). Memaknai Peran Perpustakaan dan Pustakawan dalam Menumbuhkembangkan Budaya Literasi. Media Pustakawan, 25(3), 68–79. https://doi.org/https://doi.org/10.37014/medpus.v25i3.221
Wisudayanti, A. N., & Ma’ruf, M. F. (2017). Peran Perpustakaan Daerah dalam Meningkatkan Minat Baca Masyarakat (Studi pada Perpustakaan Umum Taman Ekspresi Kota Surabaya). Publika: Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 5(1), 1–8. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/publika.v5n1.p%25p
Copyright (c) 2024 Rahma Zakia Pasi, Neila Susanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting your manuscript to our journal, you are following Copyright and License