Pola Asuh Orang Tua Dalam Penggunaan Smartphone Pada Anak Usia Dini Di Kelurahan Ela-Ela Kecamatan Ujung Bulu Kabupaten Bulukumba

  • Andi Halimah Scopus ID: 57202605558, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
Keywords: Anak Usia Dini, Pola Asuh, Smartphone

Abstract

Smartphone use in early childhood has become an increasingly common phenomenon in modern society. Parents have an important role in guiding children in the use of this technology. The parenting style applied by parents can influence how children use smartphones and its impact on their development. This research aims to identify parenting patterns in the use of smartphones in early childhood in Ela-ela Village, Ujung Bulu District, Bulukumba Regency. This research is qualitative research with a phenomenological approach. Data collection techniques involve observation, interviews, and documentation. Furthermore, data processing and analysis techniques involve stages in the form of data reduction, data presentation, data verification, and drawing conclusions. The research results show that there are three types of parenting patterns that are commonly applied by parents, namely authoritarian, democratic and permissive parenting patterns. These results have implications for smartphone use in early childhood, where the parenting style chosen by parents can influence how children use smartphones. Therefore, understanding various parenting styles and their impact on child development is important for parents in educating and guiding their children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andi Halimah, Scopus ID: 57202605558, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

References

Alwie, F. N., Oktavianti, I., & Ismaya, E. A. (2023). Pola Asuh Orang Tua Dalam Penggunaan Smartphone Pada Anak Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 44–48.
Awwad, M., & Safta, I. H. (2023). Model Pola Asuh Orang Tua dan Dinamika Interaksi Sosial Anak Pengguna Gedget (Studi Kasus Pengguna Gadget di Desa Pejanggik). SEMESTA Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2). Retrieved from https://ejournal.ahs-edu.org/index.php/semesta
Dzulfadhilah, F. (2023). Psikoedukasi Peran Orang Tua Dalam Mengawasi Penggunaan Gadget Anak Usia Dini Di Era Digital. ECEJ: Early Childhood Education Journal, 01(01), 6–13.
Fajriyanti, D., Hidayat, C. T., & Dewi, S. R. (2023). Hubungan Pola Asuh Keluarga dengan Tingkat Penggunaan Smartphone pada Anak Sekolah Usia 10-12 Tahun di SDN Jember Lor 3. Health & Medical Sciences, 2(1), 14. https://doi.org/10.47134/phms.v2i1.72
Fatimah, S., & Nuraninda, F. A. (2021). Peranan Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Remaja Generasi 4.0. Jurnal Basicedu, 5(5), 3705–3711. Retrieved from https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1346
Hafilda, A., Lestari, S., & Ratnasari, F. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Pada Anak Sekolah Dasar Dengan Kecanduan Gadget Di Desa Mauk Barat Pada Masa Pandemi Covid 19. Nusantara Hasana Journal, 1(12), 7–11.
Hermawan, D., & Abdul Kudus, W. (2021). Peran Orang Tua Dalam Mencegah Anak Kecanduan Bermain Game Online di Era Digital. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5), 778–789. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i5.171
Nuraeni, Y., Zultiar, I., & Munajat, A. (2024). Pola Asuh Orang Tua terhadap Anak Usia Dini di Era Digital (Studi Kasus Di TK PGRI Winaya Mekar Ciracap). Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 2(3), 612–627.
Nuryatmawati, ‘Azizah Muthi,’ & Fauziah, P. (2020). Pengaruh Pola Asuh Permisif Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 81–92.
Pane, E. H., Hakimah, N., Nasution, A., Hasibuan, K., Pulungan, A. S., Hasibuan, H. K., & Harahap, Y. (2024). Penyuluhan Pola Asuh Orang Tua dan Penguatan Karakter Anak Menyongsong Era Disrupsi di Desa Panarian Padang Lawas. Jurnal Transformasi Pendidikan Indonesia, 2(2), 153–159.
Retalia, R., Soesilo, T. D., & Irawan, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Interaksi Sosial Remaja. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 139–149. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p139-149
Saman, A. M., & Hidayati, D. (2023). Pola Asuh Orang Tua Milenial dalam Mendidik Anak Generasi Alpha di Era Transformasi Digital. Jurnal Basicedu, 7(1), 984–992. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4557
Sit, M. (2015). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. In Perdana Publishing. Medan: Perdana Publishing.
Sonnie, R. P. (2021). Pola Asuh Orang Tua dalam Pembelajaran Daring Selama COVID-19. Syntax Idea, 3(3), 631. https://doi.org/10.36418/syntax-idea.v3i3.1037
Suryani, R., & Hazizah, N. (2023). Pola Asuh Orangtua dalam Mengembangkan Kemampuan Literasi Digital Anak di Era Teknologi di Nagari Aia Manggih. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 4790–4797. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.5995
Zulfitria. (2017). Pola Asuh Orang Tua Dalam Penggunaan Smartphone Pada Anak Sekolah Dasar. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 1(1).
Published
2024-11-22
How to Cite
Halimah, Andi. 2024. “Pola Asuh Orang Tua Dalam Penggunaan Smartphone Pada Anak Usia Dini Di Kelurahan Ela-Ela Kecamatan Ujung Bulu Kabupaten Bulukumba”. JURNAL SIPAKALEBBI 8 (1). https://doi.org/10.24252/sipakallebbi.v8i1.48178.
Section
Artikel
Abstract viewed = 17 times