PENGARUH KECERDASAN VERBAL LINGUISTIK TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kecerdasan verbal linguistik, untuk mengetahui hasil belajar bahasa Indonesia, dan untuk mengetahui pengaruh kecerdasan verbal linguistik terhadap hasil belajar bahasa Indonesia peserta didik kelas V MIN Batu Pitumpanua Kabupaten Wajo. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif, jenis penelitian ini adalah penelitian ex-postfacto. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V MIN Batu Pitumpanua Kabupaten Wajo yang berjumlah 60 orang, sedangkan sampel penelitian adalah seluruh populasi yaitu peserta didik kelas V MIN Batu Pitumpanua Kabupaten Wajo. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah skala kecerdasan verbal linguistik dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis statistik deskriptif dan analisis statistika inferensial uji regresi sederhana. Berdasarkan hasil analisis statistik deskriptif, kecerdasan verbal linguistik diperoleh nilai rata-rata 86,9, diperoleh nilai terendah 57, dan nilai tertinggi 102 dan berada pada kategori sedang dengan persentase 55%. Hasil belajar bahasa Indonesia diperoleh nilai rata-rata 88,7, nilai terendah 80, dan nilai tertinggi 95 dan berada pada kategori tinggi dengan persentase 53,3%. Adapun hasil analisis statistik inferensial dengan uji regresi sederhana diperoleh sig < α (0,024 < 0,05). Hal ini berarti Ho ditolak dan Ha diterima yang berarti terdapat pengaruh yang positif antara kecerdasan verbal linguistik terhadap hasil belajar peserta didik kelas V MIN Batu Pitumpanua Kabupaten Wajo.
Abstract
This study aims to determine verbal linguistic intelligence, to find out the results of learning Indonesian, and to determine the effect of linguistic verbal intelligence on the learning outcomes of Indonesian students in class V MIN Batu Pitumpanua Wajo Regency. This study is quantitative research, the type of research is ex-postfacto research. The population in this study were all students of class V MIN Batu Pitumpanua district Wajo, amounting to 60 people, while the study sample was the entire population, namely class V students of MIN Batu Pitumpanua, Wajo Regency. The instrument used in this study is the verbal intelligence linguistic scale and documentation. The data analysis technique used is descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis simple regression test. Based on the results of descriptive statistical analysis, linguistic verbal intelligence obtained an average value of 86.9, obtained the lowest value of 57, and the highest score of 102 and was in the medium category with a percentage of 55%. The results of learning Indonesian obtained an average value of 88.7, the lowest score was 80, and the highest score was 95 and was in the high category with a percentage of 53.3%. The results of inferential statistical analysis with a simple regression test are obtained sig <α (0.024 <0.05). This means that Ho is rejected and Ha is accepted, which means there is a positive influence between linguistic verbal intelligence on learning outcomes of class V students of MIN Batu Pitumpanua, Wajo Regency.
Downloads
References
Aisyah, S. (2015). Perkembangan Peserta Didik dan Bimbingan Belajar. Yogyakarta: Deepublish.
Armstrong, T. (2002). 7 Kinds Of Smart. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Armstrong, T. (2014). Kecerdasan Jamak dalam Membaca dan Menulis. Jakarta: Permata Putri Media.
Efendi, A. (2005). Revolusi Kecerdasan Abad 21. Bandung: Alfabeta.
Kamrida. (2017). Pengaruh Kecerdasan Verbal-Linguistik terhadap Hasil Belajar IPA Terpadu Peserta Didik Kelas VIII MTs Negeri 1 Kota Makassar. UIN Alauddin Makassar. Retrieved from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/8388/1/KAMRIDA.pdf
Kurniawan, D. (2014). Pembelajaran Terpadu Tematik (Teori, Praktik, dan Penilaian). Bandung: Alfabeta.
Ramayulis. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Sugiyanti. (2012). Peningkatkan Prestasi Belajar Menggunakan Alat-Alat Ukur melalui Penggunaan Media Komputer. Jurnal Penelitian Pendidikan, 29(1), 53–59. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/125072-ID-peningkatkan-prestasi-belajar-menggunaka.pdf
Sujiono, Y. N., & Sujiono, B. (2010). Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak. Jakarta: Indeks.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Fajar Interpretama Mandiri.
Uno, H. B., & Umar, M. K. (2010). Mengelola Kecerdasan dalam Pembelajaran : Sebuah Konsep Pembelajaran Berbasis Kecerdasan. Jakarta: Bumi Aksara.
Yaumi, M., & Ibrahim, N. (2013). Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jamak (Multiple Intelligences) Mengidentifikasi dan mengembangakan Multitalenta Anak. Jakarta: Prenadamedia Group.
Copyright (c) 2018 Andi Halimah, Ahmad Afiif, Besse Ratu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.