Multi Level Marketing (MLM) dalam Pandangan Hukum Ekonomi Islam

  • Syaharuddin Syaharuddin Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

This research aims to look at the views of Islamic Economic Law regarding the implementation of Multi Level Marketing (MLM) in the business world. Apart from that, we will also look at the characteristics and characteristics of Multi Level Marketing (MLM) which are in accordance with the views of Islamic Economic Law. This research is a qualitative descriptive study, which attempts to provide an overview of the characteristics of Multi Level Marketing from the perspective of Islamic economic law which originates from the Koran and the Hadith of the Prophet. Data collection techniques by quoting directly and indirectly from references and related literature. The data processing and analysis techniques are qualitative descriptive in nature from existing data which is then interpreted to draw conclusions which give rise to implications and recommendations. The results of the research obtained show that Multi-level Marketing (MLM) is permissible as long as it does not conflict with the principles of muamalah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Bustani, Fu’ad Ifran, Munjid Thullab, Beirut: Darul Masyruq, 1974Al-Qurtubi, AbiAbdillah Muhammad bin Ahmad al-Anshari, Tafsir Al-Qurtubi, Juz II, Al-Qahira, 1387 H = 1967 M

Al-Bukhari, al,Ja’fi Muhammad bin Ismail Abu Abdullah,Shahih Bukhari, Ditahqiq oleh Dr. Mustafa Daib Al-Bagha, Dar Ibnu Katsir, al- Yamamah, Jilid II, Cet. III,Beirut, 1987

Ali, Zainuddin, Hukum Ekonomi Syari'ah, Cet. I; Jakarta : Sinar Grafika, 2008

Alma, Bukhari, Dasar-Dasar Etika Bisnis Islami, Cet. III; Bandung : CV Alfabeta, 2003

Anoraga, Pandji, Pengantar Bisnis, Pengelolaan Bisnis dalam Era lobalisasi, Cet.. I; Jakarta : PT Rineka Cipta 2007

Amirullah dkk, Pengantar Bisnis, Edisi Pertama, Cet. I; Yogyakarta : Penerbit Graha Ilmu, 2005

Alan Lovell and Colin Fisher, Business Ethics and Values, First publised, Edinburgh, Harlow, 2003

Abdillah, Mujiyono, Dialektika Hukum Islam Perubahan Sosial Sebuah Refleksi Sosiologis atas Pemikiran Ibn Qayyim al-Jauziyyah, Cet. I; Surakarta : Muhammadiyah Univerity Press, 2003

Atmasasmita, Romli, Pengantar Hukum Kejahatan Bisnis, Edisi II; Cet. I; Jakarta : Prenada Media, 2003

Adeng Mukhtar Ghazali, Pemikiran Islam Kontemporer Suatu Refleksi Keagamaan yang Dialogis, Cet. I; Bandung : CV Pustaka Setia, 2005

Al-Gazali, Ihya’ Ulumuddin, Jilid II, Jakarta: CV Faizan, t.th

Boisard, Marcel A., Humanisme dalam Islam, Cet. I; Jakarta : Bulan Bintang, 1980

Badrun, Faisal dkk, Etika Bisnis dalam Islam. Cet. I, Jakarta: Kencana, 2006

Beekum, Rafika Issa, Islamic Business Atics. Yang diterjemahkan oleh muhammad, dengan judul; Etika Bisnis Islam. Cet. I, Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2004

Baidan, Nasaruddin dkk, Etika Islam dalam Berbisnis, Cet. I; Jawa Tengah, Zada Hanifa, 2008

Curtis, Dan B, dkk. Business and Profesional Commonication, diterjemahkan oleh Nanan Kandagasari dkk. Dengan judul ; Komunikasi Bisnis dan Profesional, Cet. V; Bandung : PT Remaja Rosdakarya, 2002

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Cet. III; Jakarta : Balai Pustaka, 1990

Dawwabah, Asyraf Muhammad. Nahwa Rajul Ainil Islami, diterjemahkan oleh Imam GM. Dengan judul; Meneladani Keunggulan Bisnis Rasulullah, Membumikan kembali Etika Bisnis Rsulullah. Cet. I, Semarang : Pt Pustaka Rizki Putr, 2006

Engel, Jamaes F. dkk. Perilaku Konsumen, Cet. I; Jakarta : PN.Binarupa Aksara, 1994

Fakhrurrozi, Muhammad, Budaya Industeri Pemasaran Jaringan di Indoesia, Cet. I; Yogyakarta: etbooks Press, 2003

Fauroni, Lukman, Arah dan Strategi Ekonomi Islam. Cet. I, Yogyakarta : Magistra Insani Press, 2006

Fuady, Munir, Pengantar Hukum Bisnis, Menata Bisnis Modern di Era Global, Cet. II; Bandung : Penerbit PT. Citra Aditya Bakti, 2005

G.Velasquez, Manuel, Business Ethic, Consep and Cases, diterjemahkan oleh Ana Purwaningsih dkk dengan judul; Etika Bisnis, Konsep dan Kasus, Edisi 5 Yogyakarta : PN Andi, 2005

Harefa, Andrias, 10 Kiat Sukses Distributor MLM, Cet. IV; Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2002

------------, MLM Alternatif Karier dan Usaha Menyongsong Millenium Ketiga, Cet. III; Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 1990

------------, MLM Dan Penggandaan Uang, Cet. I; Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama,2001

Harun, Muhammad Abdusalam, Mu’jam Maqays al-Lughah. Juz II, Darul al- Fikri, 395

Jusmaliani dkk, Bisnis Berbasis Syari’ah, Cet. I; Jakarta : Bumi Aksara, 2008.

Kahf, Monzer, Ekonomi Islam, Telaah Analitik Terhadap Fungsi-Fungsi Ekonomi Islam. Yogyakarta : Pustaka Pelajar,1995

Mas’udi, Gufron, Fiqhi Muamalah Kontekstual. Cet. I, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2002

Mujahidin, Akhmad, Ekonomi Islam, Jakarta : Penerbit PT Raja Grafindo Persada, 2007

Muhammad, Metodologi Penelitian Pemikiran Ekonomi Islam, Cet. I; Yogyakarta : Penerbit Ekonisia, 2003

Mahmudunnasir, Syed, Islam Konsepsi dan Sejarahnya. Cet. IV; Bandung : PT Remaja Rosdakarya, 1994

Mente, Boye De,Chinese Etiquette & Eti=hics in Business, diterjemahkan oleh Anas Sidik dengan judul : Etiket dan Etika Bisnis dengan Orang Cina, Cet. I; Jakarta : Bumi Aksara, 1991

Nasution, Harun, Islam Rasional, Gagasan dan Pemikiran, Cet. II;Bandung : Penerbit Mizan, 1995

Nasution, Mustafa Edwin dkk., Pengenalan Eksklusif Ekonomi Islam, Cet. II; Jakarta : Kencana Prenada Media Group, 2007

Qardhawi, Yusuf al. Ijtihad Kontemporer Kode Etik dan Berbagai Penyimpangan, Cet. I; Surabaya : Penerbit Risalah Gusti, 1995

Rusyd, Ibnu, Bidayah al-Mujtahid, Jilid I; Cet. I; Jakarta : Pustaka Amani, 1995

Rudy, T.May, Bisnis Internasional, Teori, Aplikasi, Operasionalisasi, Cet. I; Bandung : PT Refika Aditama, 2002

Rais, Mohammad Amin, Agenda Mendesak Bangsa, Selamatkan Indonesia, Cet. Ekstra, Yogyakarta : PPSK Press, 2008

Sholahuddin, Asas-Asas Ekonomi Islam, Jakarta : Raja Grafindo Persada, 2007.

Shadr, Syahid Muhammad Baqir ash, Islam and Schools of Economics, diterjemahkan M. Hashem dengan judul ; Keunggulan Ekonomi Islam, Mengkaji Sistem Ekonomi Barat dengan Kerangka Pemikiran Sistem Islam, Cet. I; Jakarta : Pustaka Zahra, 2002.

Shihab, M. Quraish, Wawasan Al-Qur’an. Cet. VI, Bandung : PN. Mizan,1996.

Syahata, Husain, Transaksi dan Etika Bisnis Islam, Cet. I; Jakarta : Pisi Insani Publishing, 2005.

Salam, Burhanuddin, Etika Sosial, Asas Moral dalam Kehidupan Manusia, Cet. I; Jakarta : PT Rineka Cipta, 1997

Syaltut, Mahmud, Al-Islamu Aqidatun wa Syariatun, Diterjemahkan oleh Ir Abdurrahman Zain dengan judul; Islam Aqidah dan Syari'ah, Cet. I; Jakarta : Pustaka Amani, 1966

Tracy, Brian. MLM Sukses, Cet. I; Jakarta: PTDelapratasa Publishing, 2005

Yusuf, Tarmidzy. Strategi MLM Secara Cerdas dan Halal, Cet. I : Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2000

Yusanto, Muhammad Ismail dkk, Menggagas Bisnis Islami, Cet. VI; Jakarta : Gema Insani, 2006

Yunus, Kaharuddin, Sistem Ekonomi Menurut Islam (Islamisme), Jilid I & II, Jakarta: Penerbit Fikiran Baru, 1955

Published
2023-12-31
How to Cite
Syaharuddin, S. (2023). Multi Level Marketing (MLM) dalam Pandangan Hukum Ekonomi Islam. Jurnal Iqtisaduna, 9(2), 334-345. https://doi.org/10.24252/iqtisaduna.v9i2.44201
Section
Volume 9 Nomor 2 (2023)
Abstract viewed = 117 times