INTERPERSONAL COMMUNICATION BETWEEN LECTURERS AND STUDENTS IN INFLUENCING STUDENT’S LEARNING MOTIVATION
Abstract
Abstract:
This study is an ex post facto that aimed to determine the effect of interpersonal communication between lecturers and students on the students’ learning motivation. The population included all 4th-semester students at the Department of Sharia and Islamic Economics of State Institute Islamic Institute of Bone, consisting of 210 students with the sample as many as 42 students. The methods of data collection were observation, questionnaires, and documentation. The techniques of data analysis used were descriptive analysis and inferential analysis using a simple linear regression test. Based on the calculation of the questionnaire score, it was known that the significance value obtained at 0.00 was stated to be smaller than the confidence level of 0.05 (0.00 <0.05). Based on the significance value, it can be concluded that H0 was rejected, which means that there was an effect of Interpersonal Communication on the students’ learning motivation. While the R-squared value = 0.650, which means that the effect of interpersonal communication between the lecturers and students to the students’ learning motivation was 65% while 35% of students’ learning motivation was affected by other variables that are not the focus of this study. The results of this study proved that interpersonal communication between lecturers and students consisting of several indicators, namely the attitude of openness, empathy, support, positive attitude, and equality, has a positive effect on the students’ learning motivation.
Abstrak:
Penelitian ini merupakan penelitian ex post facto, bertujuan untuk mengetahui pengaruh komunikasi interpersonal dosen dan mahasiwa terhadap motivasi belajar mahasiswa. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa semester 4 Jurusan Syariah dan Ekonomi Islam IAIN Bone yang berjumlah 210 mahasiswa dengan sampel sebanyak 42 mahasiswa. Pengambilan data menggunakan metode observasi, angket, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif dan analisis inferensial menggunakan uji regresi linear sederhana. Berdasarkan perhitungan skor angket diketahui bahwa nilai signifikansi yang diperoleh sebesar 0,00 dinyatakan lebih kecil dari taraf kepercayaan 0,05 (0,00 < 0,05). Berdasarkan nilai signifikansi dapat disimpulkan bahwa H0 ditolak, yang berarti bahwa ada pengaruh komunikasi interpersonal terhadap motivasi belajar mahasiswa. Sementara itu, nilai R Square = 0.650 yang berarti bahwa pengaruh komunikasi interpersonal antara dosen dan mahasiswa terhadap motivasi belajar mahasiswa sebesar 65% sedangkan 35% motivasi belajar mahasiswa dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak menjadi fokus pada penelitian ini. Hasil penelitian ini membuktikan bahwa komunikasi interpersonal antara dosen dan mahasiswa yang terdiri dari beberapa indikator yakni adanya sikap keterbukaan, empati, dukungan, sikap positif, dan kesamaan/kesetaraan berpengaruh positif terhadap motivasi belajar mahasiswa.
Downloads
References
Abubakar, F. (2015). Pengaruh komunikasi interpersonal antara dosen dan mahasiswa terhadap motivasi belajar dan prestasi akademik mahasiswa. Jurnal Pekommas, 18(1), 53 – 62. https://doi.org/10.30818/jpkm. 2015. 1180106.
Arikunto, S. (2013). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Arni, M. (2010). Komunikasi organisasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Azwar. (2014). Penyusunan skala psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
DeVito, J., A. (2013). Interpersonal communication. New Jersey: Pearson Education Inc.
Dispini, M., & Romadoni, A. N. (2016). Analisis penyebab keengganan mahasiswa dalam bertanya dan mengemukakan ide pada mata kuliah evaluasi pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Reforming Pedagogy. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Emda, A. (2017). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 93–196. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838.
Haqi, L. (2015). Pengaruh komunikasi antara guru dengan siswa terhadap motivasi belajar siswa kelas V MI Matholi’ul Huda 02 Troso Jepara tahun pelajaran 2015. Thesis. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang). Retrieved from http://eprints.walisongo.ac.id/4596/.
Harapan, E., & Ahmad, S. (2014). Komunikasi antar pribadi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Hasanah, H. (2015). Pengaruh Komunikasi interpersonal dalam menurunkan problem tekanan emosi berbasis gender. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 11(1), 51–74. https://doi.org/10.21580/sa.v11i1.1446.
Kompri. (2016). Motivasi pembelajaran perspektif guru dan siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offside.
Merta, I., N. (2019). Interpersonal communication between Lecturers with students in Wira Bhakti Denpasar College. International Research Journal of Management, IT & Social Sciences, Vol. 6 (1), 55-62. https://doi.org/ 10.21744/irjmis.v6n1.581.
Mulyana, D. (2016). Ilmu komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offside.
Mutawakkil, & Nuraedah. (2019). Gaya komunikasi dosen dalam pembelajaran mahasiswa. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 135–152. https:// doi.org/10.15575/cjik.v3i2.5765.
Naim, N. (2011). Dasar-dasar komunikasi pendidikan. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Rakhmat. (2012). Psikologi komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offside.
Republic of Indonesia. (2005). Law of the republic of indonesia number 14 year 2005 on teachers and lecturers. Jakarta, Indonesia: Ministry of Education.
Riswandi. (2013). Psikologi komunikasi. Jakarta: Graha Ilmu.
Sardiman. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Simanjuntak, B. (2018). Hubungan kemampuan berkomunikasi dosen dengan motivasi belajar mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) FKIP Universitas Quality Medan. Jurnal Curere, 2(2), 194–202. https:// doi.org/10.36764/jc.v2i2.162.
Supratiknya, A. (1995). Komunikasi antar pribadi: Tinjauan psikologis. Yogyakarta: Kanisius.
Uno, H. B. (2011). Teori motivasi & pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Utomo, P. C., Probandari, A., & Suryani, N. (2016). Hubungan komunikasi interpersonal mahasiswa dengan dosen dan antar mahasiswa dengan motivasi belajar. Jurnal Keterapian Fisik, 1(2), 90–94. https://doi.org/ 10.37341/jkf.v1i2.87.
Wahyudi, D. (2011). Efektivitas komunikasi interpersonal dosen pembimbing akademik dalam peningkatan motivasi belajar mahasiswa. Thesis. Universitas Bengkulu. Retrieved from http://repository.unib.ac.id/ 1809/.
Wahyuni, I. (2017). The power of verbal and nonverbal communication in learning. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 125, 80-83. https://doi.org/10.2991/icigr-17.2018.19.
Zubaidi, A. N., Suryani, N., & Probandari, A. N. (2018). Hubungan antara komunikasi interpersonal dosen mahasiswa keaktifan berorganisasi dan aktualisasi diri dengan motivasi belajar di jurusan ortotik prostetik poltekkes surakarta. Jurnal Medika Respati, 13(1), 42–65. https: //doi.org/10.35842/mr.v13i1.238.
Copyright (c) 2020 Munawarah, Rina Novianty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.