THE DEVELOPMENT OF CONCEPTUAL-CONFLICT-BASED LEARNING DEVICE IN MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING

  • Andi Ika Prasasti Abrar Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Andi Dian Angriani Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Andi Halimah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Fitriani Nur UIN Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

Abstract:

This study aimed to develop conceptual-conflict-based learning device in mathematical problem solving on the subject of equations in three variables systems in the class X at MIA MAN 1 Makassar which was valid, practical and effective. The type of this study was research and development which consisted of: Lesson Plans, Student Book, Student Worksheet, and Learning Outcomes Test. The developmental model used was 4D model which consisted of difining, designing, developing and disseminating. The result of this study obtained that learning device was valid criteria based on the assessment from two validators. While the result of the limited trial showed the learning device was practical, but there were still several suggestions from observers that need to be considered to improve the practicality of the device. It was also effective which was proved by the completeness of learning outcomes that has been achieved, students’ activity was as expected, the ability of teachers to manage the learning was in a high category and the students’ responses was in a positive category.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan menghasilkan perangkat pembelajaran matematika berbasis konflik konseptual dalam pemecahan masalah pada pokok bahasan sistem persamaan linear tiga variabel kelas X MIA MAN 1 Makassar yang valid, praktis dan efektif. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan yang terdiri atas: Rencana Pelaksanaan Pembelajaran, Buku Siswa, Lembar Kerja Peserta Didik, dan Tes Hasil Belajar. Model pengembangan yang digunakan adalah model 4D yang terdiri dari tahapan perancangan, pendefinisian, pengembangan dan penyebaran. Hasil penelitian yang diperoleh adalah perangkat pembelajaran memenuhi kriteria valid berdasarkan penilaian oleh dua orang validator. Sedangkan hasil yang diperoleh pada uji coba terbatas, yaitu perangkat pembelajaran sudah praktis, tetapi masih ada beberapa saran pengamat yang perlu diperhatikan untuk meningkatkan kepraktisan perangkat. Perangkat pembelajaran sudah efektif dilihat dari ketuntasan hasil belajar yang telah tercapai, aktivitas siswa sudah sesuai yang diharapkan, kemampuan guru mengelola pembelajaran sudah dalam kategori tinggi dan respon siswa sudah dalam kategori positif.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fitriani Nur, UIN Alauddin Makassar

Google Scholar: https://scholar.google.co.id/citations?user=WyLoglwAAAAJ&hl=id

SINTA: http://sinta2.ristekdikti.go.id/authors/detail?id=6054313&view=overview

DECRIPTION

  • I'm a lecturer at Department of Mathematics Education, Faculty of Tarbiyah and Teaching Science, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. I interest to Mathematics Education. My research about mathematics education.
EDUCATION BACKGROUND
  • Sarjana Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Master Pendidikan Matematika, PPs Universitas Negeri Makassar

EXPERIENCE

  • Dosen Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar, 2013 - sekarang
  • Tim Pengelola (Editor) MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 2015-sekarang

References

Abdurrahman, M. (2009). Pendidikan bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Abrar, A. I. P. (2016). Pembelajaran Berdasarkan Masalah Suatu Upaya untuk Mengembangkan Kemampuan Pemahaman dan Representasi Matematika. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 4(1), 1–10. Retrieved from http://portalriset.uin-alauddin.ac.id/bo/upload/penelitian/penerbitan_jurnal/1 - Andi Ika Prasasti (1-10) FIX.pdf

Angriani, A. D., & Bernard, Nur, R. N. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui Pembelajaran Kooperatif Think-Talk-Write pada Peserta Didik Kelas VIII1 MTsN Model Makassar. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 4(1), 11–28. Retrieved from http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Mapan/article/view/2796

Asdar. (2012). Pemanfaatan Strategi Konflik Kognitif dalam Pemecahan Masalah Matematika untuk Memperkuat Pemahaman Konsep Geometri Siswa SMA di Kota Makassar. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Asdar. (2015). Assesmen Otentik dalam Pembelajaran Matematika Model Koncama. Makassar.

Kemendiknas. (2013). Permendiknas Nomor 70 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan. Jakarta: BSNP.

Lahinda, Y., & Jailani. (2015). Analisis Proses Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 148–161. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jrpm/article/view/7157

Lee, Gyoungho., et. al. (2003). Developmen of an Instrument for Measuring Cognitive Conflict in Secondary-Level Sciences Classes. Research in Science Teaching, 40(6), 585–603. Retrieved from www.pre.aegean.gr/lab-fe/downloads/articles/cognitive_conflict.pdf%0A%0A

Liang, S. (2016). Teaching the Concept of Limit by Using Conceptual Conflict Strategy and Desmos Graphing Calculato. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 2(1), 35–48. Retrieved from https://www.ijres.net/index.php/ijres/article/view/84%0A%0A

Piaget, J. (1985). The Equilibration of Cognitive Structure: The Central Problem of Intellectual Development. Chicago: The University of Chicago Press.

Polya, G. (1973). How to Solve It (A New Aspect of Mathematical Method), Second Edition. Pricenton University Press.

Sela, H., & Zaslavsky, O. (2007). Resolving Cognititive Conflict with Peers – Is There A Difference Between Two and Four? In Proceeding of the 31st Conference Of International Group for the Psychology of Mathematics Education. seoul.

Sutrisman, & Tambunan., G. (1987). Pengajaran Matematika. Jakarta: Karunika Universitas Terbuka.

Wahyuni, F. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP Negeri 3 Sunggal. Journal of Mathematics Education and Science, 2(2), 17–29. Retrieved from https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/mesuisu/article/view/127

Published
2019-06-27
Section
Vol. 7 No. 1
Abstract viewed = 514 times