Implementasi Metode Tabulasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Tumbukan Sentral

  • Pretty Shintyaningrum Universitas Jember
    (ID)
  • Siti Nur Afitah Universitas Jember
    (ID)
  • Akhmad Rosyidan Rifaldi
    (ID)
  • Mohammad Fathorrosi
    (ID)
  • Bambang Supriadi
    (ID)
  • Ulfa Mazidah
    (ID)
  • Sofia Ratnaningsih
    (ID)
Keywords: Central collision, tabulation method, learning outcomes

Abstract

Central collision is one of the physics subjects taught in high school. Where this material is related to mathematical equations so that students' mathematical abilities must be good. research to study students' cognitive learning outcomes in solving central collision questions using the tabulation method. This research was conducted at MAN 1 Jember using class X MIPA 1 . Based on the research that has been done, the average value of the students' pretest before being given treatment is 30.9 and the average value of students' posttest after being given treatment is 69.2. The increase in pre-test and post-test results shows that the tabulation method can improve student learning outcomes in the central collision material with an n-gain value of 0.56 which is included in the medium category. The results of interviews related to student responses showed that the tabulation method was preferred by students, and students were satisfied in applying it in solving central collision questions.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pretty Shintyaningrum, Universitas Jember

 

 

References

Arikunto, S. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Antoro, B. H., Supriadi, B., Prihandono, T., Muttaqin, M. R., Azizah, N. H., & Epiningtiyas, S. 2020. Analysis of magic table in completin of closed flow circuits. Journal of Physics: Conference Series, 1538(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1538/1/012043

Ayudha, C. F. H., & Setyarsih, W. 2021. Studi Literatur : Analisis Praktik Pembelajaran Fisika Di Sma Untuk Melatih Keterampilan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 11(1), 16. https://doi.org/10.23887/jjpf.v11i1.33427

Charli, L., Amin, A., & Agustina, D. 2018. Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Fisika pada Materi Suhu dan Kalor di Kelas X SMA Ar-Risalah Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2016/2017. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 1(1), 42–50. https://doi.org/10.31539/joeai.v1i1.239

Erlinawati, C. E., Bektiarso, S., & Maryani. (2019). Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Stem Pada Pembelajaran Fisika. Seminar Nasional Pendidikan Fisika, 4(1), 1–4.

Nabilah, M., Sitompul, S. S., & Hamdani, H. 2020. Analisis Kemampuan Kognitif Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Momentum Dan Impuls. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 1(1), 1. https://doi.org/10.26418/jippf.v1i1.41876

Novitasari, D., S. W. Widyaningsih, dan S. R. B. Sebayang. 2021. Analisis pemahaman konsep fisika peserta didik kelas X IPA di SMA Negeri 1 Manokwari melalui pembelajaran online. Simpalari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika.3(1): 41-42

Kumalasari, M.P., & Kusumaningsih, D.I. 2022. Keterampilan Abadi 21 dalam Model-model Pembelajaran Berpendendekatan STEAM Pada RPP Tematik SD. Jurnal Riset Pendidikan Dasar. 05(1) ; 74-81.

A. U. Dani and N. Fajriati, “Application of Flipped Classroom Learning Model Based on Task Exo Olo Using Story Articulate Media,” AL-ISHLAH J. Pendidik., vol. 14, no. 2, pp. 2507–2512, 2022.

Rosa, G. C., Cari, C., & Aminah, N. S. 2017. Tingkat Pemahaman Konsep Mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Sebelas Maret pada Materi Momentum. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 2003, 74. https://doi.org/10.20961/prosidingsnfa.v2i0.16368

Rosdianto, H. 2017. Implementasi model pembelajaran POE (predict observe explain) untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa pada materi hukum Newton. Jurnal Pendidikan Fisika.6(1):55-57.

Mukhtazar. 2020. Prosedur Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Absolute Media.

Siregar, N., dan Surya, E. 2017. Penggunaan Mathmagic Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif – Inovatif. 1(8): 47-52.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Siregar, N., dan Surya, E. 2017. Penggunaan Mathmagic Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif – Inovatif. 1(8): 47-52.

Supriadi, B., Subiki, F. Amelia, F. Ummah, Y. Pratama, A. N. Jannah, dan A. F. Damasari. 2023. Tabulasi dalam Tumbukan Sentral: Teori dan Aplikasinya. Jember: UNEJ Press

Wahab, A., Junaedi, J., dan Azhar, M. 2021. Efektivitas pembelajaran statistika pendidikan menggunakan uji peningkatan n-gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039-1045.

Published
2023-06-26
How to Cite
Pretty Shintyaningrum, Siti Nur Afitah, Akhmad Rosyidan Rifaldi, Mohammad Fathorrosi, Bambang Supriadi, Ulfa Mazidah, & Sofia Ratnaningsih. (2023). Implementasi Metode Tabulasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Tumbukan Sentral. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 11(2), 228-234. https://doi.org/10.24252/jpf.v11i2.38256
Section
Articles
Abstract viewed = 208 times