Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik
Abstract
The objectives of this study are: (1) to determine the influence of parental parenting patterns on the mathematics learning outcomes of class X SMA Negeri 5 Bulukumba students, (2) to determine the influence of learning discipline on the mathematics learning outcomes of class X SMA Negeri 5 Bulukumba students, and (3) to determine the influence of parental parenting and mathematics learning outcomes simultaneously on the mathematics learning outcomes of class X SMA Negeri 5 Bulukumba students. The type of research used is causal comparative research or what is often called ex post facto research. This research was carried out at SMA Negeri 5 Bulukumba with a research sample, namely class X students of SMA Negeri 5 Bulukumba which totaled 105 people. The research instruments used include a questionnaire on parenting and a questionnaire on learning discipline. Data analysis in this study used descriptive statistics and inferential statistics in the form of simple and multiple linear regression analysis. Furthermore, based on the results of data analysis, it was obtained that: (1) democratic parenting affects the mathematics learning outcomes of students of class X SMA Negeri 5 Bulukumba, (2) learning discipline affects the mathematics learning outcomes of students of class X SMA Negeri 5 Bulukumba, and (3) democratic parenting and learning discipline simultaneously affects the mathematics learning outcomes of students of class X SMA Negeri 5 Bulukumba.
Downloads
References
Abdurrahman, M. (2003). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Rineka Cipta.
Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 35–36. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v7i1.3534
Adjie, N., & Maulana. (2006). Pemecahan Masalah Matematika. UPI Press.
Arifin, S. (2018). Pengaruh Minat dan Kreativitas Belajar Matematika terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 59–70. https://doi.org/10.31100/histogram.v2i1.121
Ikmawati. (2020). Pengaruh Disiplin dan Kreativitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika di SMK Negeri dan Swasta. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 35–42. https://doi.org/10.30872/primatika.v9i1.250
Nisa’, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Interaksi Sosial terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran matematika peserta didik kelas IV di Madrasah Ibtidaiyah se-Kecamatan Lowokwaru Kota Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Nurhandayani, S. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta didik Kelas VIII SMP Negeri 2 Gamping Sleman Yogyakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Universitas PGRI.
Pada, A. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 375–386. https://doi.org/10.26858/jkp.v5i2.20912
Pakiding, S. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Lingkungan Sekolah terhadap Hasil Belajar Matematika melalui Motivasi Belajar Siswa SMK Negeri Kecamatan Samarinda Utara. Jurnal Pendas Mahakam, 1(2), 237–249. https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/pendasmahakam/article/view/58
Rahardja, U. T., & Sulo, L. (1994). Pengantar Pendidikan. Rineka Cipta.
Ruseffendi. (1990). Pengajaran Matematika Modern dan Masa Kini. Tarsito.
Rusni, & Agustan. (2019). Pengaruh Kedisiplinan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(1), 1–9. https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i1.1233
Sadulloh. (2014). Pedagogik (Ilmu Mendidik). Alfabeta Press.
Saefullah. (2012). Psikologi Perkembangan dan Pendidikan. CV. Pustaka Setia.
Santrock, J. W. (2007). Perkembangan Anak edisi ketujuh. Erlangga.
Sari, W. P. (2012). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Kedisiplinan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Peserta didik Kelas XI IPA Semester II SMA Negeri 1 Gondang Sragen Tahun Ajaran 2011/2012. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Sholikhah, M. (2017). Pengaruh Kedisiplinan Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik kelas IV MI Miftahus Sibyan Tugu Semarang Tahun Pelajaran 2016/2017. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
Soedijarto. (2003). Menuju Pendidikan Nasional yang Relevan dan Bermutu. Balai Pustaka.
Trianto. (2010). Model pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam KTSP. Bumi Aksara.
Wibowo, A. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik dan Saintifik terhadap Prestasi Belajar, Kemampuan Penalaran Matematis dan Minat Belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i1.10066
Wulan, N. (2018). Pengaruh Disiplin Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa MTs Swasta Muhammadiyah-13 Tanjung Morawa. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Wulansari, M. (2014). Hubungan Pola Asuh Demokratis Orang Tua dan Lingkungan Sekolah dengan Kecerdasan Emosional Anak Siswa SD Kelas V Keceme I, SLeman, Kabupaten Sleman Tahun 2013. Universitas Negeri Yogyakarta.
Yulina. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua, Cara Belajar, Disiplin Belajar dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran IPS Terpadu kelas VII SMP Negeri 5 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2017/2018. Universitas Lampung.
Copyright (c) 2022 Suci Risdayanti, Andi Ika Prasasti Abrar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.