Development of A Problem Based Learning (PBL) Module on Algebra Operation Material for Class 7
Abstract
This study aims to develop a valid, practical, and effective problem-based learning-based module on algebraic operation material in class VII of SMPN 4 Bontoramba. This study used the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) with the research subjects as many as 20 students in class VII of SMPN Bontoramba. The instruments used in this study were expert validation sheets, teacher response questionnaires, student response questionnaires, teacher ability observations, learning outcomes tests, and learning outcomes tests (THB). Based on the results of the research that has been carried out, it is obtained: validation results obtained a value of 4 which is in the valid category; : validation results obtained a value of 4 which is in the valid category; Practicality results are in the very positive category because the average percentage of student responses reaches 83.45% and teacher responses reach 92.5%; and the result of effectiveness with the average percentage for the teacher's ability to manage learning is 4.65 is in the excellent category, the average percentage of student activity is 82.3% is in the good category, and The percentage of student learning completion is in the high category and reaches classical completion which is 79.5%.
Downloads
References
Agustina, F. dan A. M. B. K. (2019). Penanaman Pendidikan Karakter dan Metode Story Telling. Pendidikan Medan Agama, Vol. 10 No.
Aldoobie, N. (2018). ADDIE Model. American International Journal of Contemporary Research ADDIE, 5(6), 68–72.
Anjelina, Z. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran pada Materi Bentuk Aljabar Berbasis ICARE (Introduction, Connection, Application, Retlection, Extension) pada Siswa MTsN I Banda Aceh (Vol. 2, Issue 1) [UIN Ar-Raniry].
Darwanto, Caswita, & Suharsono. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Dengan Model PBL Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika.
Dewantara, A. H. (2019). Analisis Konten Buku Teks Matematika K-13 Terkait Potensi Pengembangan Literasi Matematis. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2).
Eliana, N. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Operasi Penjumlahan Bilangan Bulat Melalui Permainan Lompat Henti. Jurnal Pendidikan Dasar.
Gafur, A. (2012). Desain Pembelajaran: Konsep, Model, dan Aplikasinya dalam Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran. Ombak.
Hamidah, S. (2019). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII MTs Muaro Jambi (Vol. 6, Issue 1). UIN Sulthan Thaha Saifuddin.
Herawati, E. dan G. K. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VII Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Aljabar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(2).
Huwana, E. (2020). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri 5 Salatiga, Kecamatan Sidomukti, Kota Salatiga, Tahun Pelajaran 2020/2021. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) SALATIGA.
Kamarullah. (2017). Pendidikan Matematika di Sekolah Kita. 1(1), 21–32.
Khayati, F. (2018). Pengembangan Modul Matematika Untuk Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Pada Materi Pokok Persamaan Garis Lurus Kelas VII SMP. Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Kusumawati, A. D. dan S. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Operasi AljabarBagi Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Salatiga. Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 9(1).
Lestari, E., & As’ari, A. R. (2013). Pengembangan Modul Pembelajaran Soal Cerita Matematika Kontekstual Berbahasa Inggris untuk Siswa Kelas X. 283.
Luvi, R. dan. (2020). Analisis Kesukaran Pada Materi Peluang Siswa MTs. 6(1).
Mansyur, M. (2020). Analisis Model Pembelajaran Berbasis Outbound Terhadap Kemandirian Peserta Didik pada Pelajaran PKn Kelas V SD Inpres Lanraki 2 Kota Makassar [Universitas Bosowa]. In Molecules (Vol. 2, Issue 1). http://clik.dva.gov.au/rehabilitation-library/1-introduction-rehabilitation%0Ahttp://www.scirp.org/journal/doi.aspx?DOI=10.4236/as.2017.81005%0Ahttp://www.scirp.org/journal/PaperDownload.aspx?DOI=10.4236/as.2012.34066%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.pbi.201
Mudlofhir, A. (2011). Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam. PT. Raja Grafindo Persada.
Mudlofhir, A. dan E. F. R. (2016). Desain pembelajaran inovatif dari teori ke praktik. PT. Raja Grafindo Persada.
Nieveen, N. (1999). Prototyping to Reach Product Quality. 125–136.
Prastowo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik, Tujuan Teoritis dan Praktik. Kencana.
Pribadi, B. A. (2014). Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi: Implementasi Model ADDIE. Kencana.
Rahardjo, M. (2012). Model Pembelajaran Inovtif. Gava Media.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Algesindo.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sumantri, M. S. (2016). Strategi Pembelajaran: Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. PT. Raja Grafindo Persada.
Supandi, S. dan W. (2020). Model-model Pembelajaran Inovatif Teori ke Implementasi. PT. Raja Grafindo Persada.
Zakiyah, Q. Y., & Rusdiana, A. (2020). Pendidikan Nilai (Kajian Teori dan Praktik di Sekolah). In Sistem Informasi Manajemen (Vol. 1). Pustaka Setia.