PERBANDINGAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SMAN 2 BULUKUMBA YANG DIAJAR MENGGUNAKAN MEDIA MAGIC CARD DAN MEDIA GAME TWISTER
Abstract
This study focused on students' learning outcomes from SMAN 2 in Bulukumba, who taught with magic cards media and twister games media, and the differences between the two. This quasi-experimental research has a pretest-posttest control group design. The test instrument used in this study consisted of 25 multiple-choice questions. The results showed that students who taught using magic card media were in the high category (57.14%) and very high category (42.86%). The students who taught using the twister game media were in the medium category (8.70%), high (56.52%), and very high (34.78%). According to the independent sample t-test, there was a significant level of 0.089 > 0.05. This indicates that there is no significant difference in learning outcomes between learners who taught using magic cards and learners who taught using game twister media.
Downloads
References
Asnawir & Usman, B. (2002). Media Pembelajaran . Jakarta: Ciputat pres.
Emda, A. (2011). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran Biologi di Sekolah. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 12(1). 149-162. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v12i1.444
Fitriyani, Agustina, F. & Harahap, D. A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Magic Card pada Materi Sistem Reproduksi Manusia Kelas XI di Sekolah Menengah Atas (SMA). Simbiosa, 5(2), 99-109. https://www.journal.unrika.ac.id/index.php/simbiosajournal/article/view/818
Ningtias, I. L. K., Maulana, A. & Ali, A. (2021). Pengembangan Media Game Twister Materi Sistem Reproduksi di SMA Islam Darussalam Pannyangkalang. Jurnal Al-Ahya: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(1), 52-61. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/alahya/article/view/17654
Kunandar. (2011). Guru Profesional. Jakarta: Rajawali Pers.
Mutmainnah, S. Jamilah & Syahriani. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Magic Card Pada Materi Sistem Gerak Manusia. Jurnal Al-Ahya: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(2), 75-84. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/alahya/article/view/15502
Novalinda, E., Kantun, S. & Widodo, J. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas X Jurusan Akuntansi Semester Ganjil SMK PGRI 5 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, 11(2), 115-119. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.6456
Ningrat, S. P., Tegeh, I. M. & Sumantri, M. (2018). Kontribusi Gaya Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 257-265. http://dx.doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16140
Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44. 10.24090/jk.v1i1.530
Utami, D. R., Sinaga, M. & Nimashita, H. (2019). Keefektifan Metode Pembelajaran Cooperative Tipe STAD Melalui Media Permainan Twister Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kaiwa Pada Mahasiswa Tingkat II Kelas B Angkatan 2017 Prodi Pendidikan Bahasa Jepang. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 1-15. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFKIP/article/view/24528
Copyright (c) 2021 Aswar Anas, Ilyas Ismail, Syahriani Syahriani, Syamsul Syamsul
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.