PERBANDINGAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SMAN 2 BULUKUMBA YANG DIAJAR MENGGUNAKAN MEDIA MAGIC CARD DAN MEDIA GAME TWISTER

  • Aswar Anas UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • Ilyas Ismail UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • Syahriani Syahriani UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • Syamsul Syamsul UIN Alauddin Makassar
    (ID)
Keywords: learning outcomes, magic cards media, twister games media

Abstract

This study focused on students' learning outcomes from SMAN 2 in Bulukumba, who taught with magic cards media and twister games media, and the differences between the two. This quasi-experimental research has a pretest-posttest control group design. The test instrument used in this study consisted of 25 multiple-choice questions. The results showed that students who taught using magic card media were in the high category (57.14%) and very high category (42.86%). The students who taught using the twister game media were in the medium category (8.70%), high (56.52%), and very high (34.78%). According to the independent sample t-test, there was a significant level of 0.089 > 0.05. This indicates that there is no significant difference in learning outcomes between learners who taught using magic cards and learners who taught using game twister media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asnawir & Usman, B. (2002). Media Pembelajaran . Jakarta: Ciputat pres.

Emda, A. (2011). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran Biologi di Sekolah. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 12(1). 149-162. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v12i1.444

Fitriyani, Agustina, F. & Harahap, D. A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Magic Card pada Materi Sistem Reproduksi Manusia Kelas XI di Sekolah Menengah Atas (SMA). Simbiosa, 5(2), 99-109. https://www.journal.unrika.ac.id/index.php/simbiosajournal/article/view/818

Ningtias, I. L. K., Maulana, A. & Ali, A. (2021). Pengembangan Media Game Twister Materi Sistem Reproduksi di SMA Islam Darussalam Pannyangkalang. Jurnal Al-Ahya: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(1), 52-61. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/alahya/article/view/17654

Kunandar. (2011). Guru Profesional. Jakarta: Rajawali Pers.

Mutmainnah, S. Jamilah & Syahriani. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Magic Card Pada Materi Sistem Gerak Manusia. Jurnal Al-Ahya: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(2), 75-84. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/alahya/article/view/15502

Novalinda, E., Kantun, S. & Widodo, J. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas X Jurusan Akuntansi Semester Ganjil SMK PGRI 5 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, 11(2), 115-119. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.6456

Ningrat, S. P., Tegeh, I. M. & Sumantri, M. (2018). Kontribusi Gaya Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 257-265. http://dx.doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16140

Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44. 10.24090/jk.v1i1.530

Utami, D. R., Sinaga, M. & Nimashita, H. (2019). Keefektifan Metode Pembelajaran Cooperative Tipe STAD Melalui Media Permainan Twister Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kaiwa Pada Mahasiswa Tingkat II Kelas B Angkatan 2017 Prodi Pendidikan Bahasa Jepang. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 1-15. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFKIP/article/view/24528

Published
2021-10-31
Section
Artikel
Abstract viewed = 130 times