Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Website Pada Pembelajaran Biologi Materi Sistem Pernapasan
Abstract
This research and development (R & D) aims to develop media in the form of website-based interactive multimedia on learning the biology of the respiratory system and to determine the level of validity, practicality, and effectiveness of the media. This research used the ADDIE model with five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The instruments used were validation sheets, student questionnaires, educator questionnaires, and learning outcomes tests. The data was analyzed for validity, practicality, and effectiveness. The results show that website-based interactive multimedia met the very valid category with an average validator rating of 3.5. The practicality of web-based interactive multimedia meets the very practical category with an average of 3.6. Interactive multimedia on websites is highly effective in improving student learning outcomes, with a completion rate of 85.5%. In summary, Website-based interactive multimedia is suitable for learning because the media is valid, practical, and effective.
Downloads
References
Adhaningrum, S. A., Akbar, S., & Muzammil, L. (2021). Pengembangan Bahan Ajar IPS Kontekstual Tema Wirausaha Di Kelas 6 Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 15(1), 41–52. https://doi.org/https://doi.org/10.21067/jppi.v15i1.5492
Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Seminar Nasional Pendidikan, 2(1), 18–25. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2927
Alexander, A., Rahayu, H. M., & Kurniawan, A. D. (2018). Pengembangan Penuntun Praktikum Fotosintesis Berbasis Audio Visual Menggunakan Program Camtacia Studio di SMAN 1 Hulu Gurung. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 6(2), 75–82. https://doi.org/10.24815/jpsi.v6i2.12075
Amalia, L. S., & Ardi. (2023). Meta-Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi. Journal On Teacher Education, 4(3), 400–406. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jote.v4i3.12101
Anggraini, L., dan Nathalia, K. (2014). Desain Komunikasi Visual: Panduan Untuk Pemula. Bandung: Nuasa Cendekia.
Aswardi, A., Mukhaiyar, R., Elfizon, E., & Nellitawati, N. (2019). Pengembangan Trainer Programable Logic Gontroller Sebagai Media Pembelajaran di SMK Negeri Kota Payakumbuh. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 5(1), 51–56. https://doi.org/10.24036/jtev.v5i1.104846
Cecep Kustandi dan Deddy Darmawan. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Daud, F., & Rahmadana, A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Berbasis E-Learning pada Materi Ekskresi Kelas XI IPA 3 SMAN 4 Makassar. Jurnal Bionature, 16(1), 28–36. https://doi.org/https://doi.org/10.35580/bionature.v16i1.1566
Fahrurrozi. (2019). Sekilas Tentang Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Garudhawaca.
Fardany, M. M., & Dewi, R. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 8(3), 101–108. https://doi.org/10.26740/jupe.v8n3.p101-108
Fitria, A. D., Mustami, M. K., & Taufiq, A. U. (2017). Pengembangan Media Gambar Berbasis Potensi Lokal pada Pembelajaran Materi Keanekaragaman Hayati di Kelas X di SMA 1 Pitu Riase Kab. Sidrap. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 14–28. https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/view/5176
Hamansah, & Hading. (2016). Pengaruh Penerapan Moduk Stiles Biologi Sel Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa pada Angkatan 2015 Jurusan Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Jurnal Biotek, 4(1), 150–167. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/jb.v4i1.1778
Hobri. (2021). Metodologi Penelitian dan Pengembangan. Jamber: Pena Salsabila.
Jamaluddin, et all. (2020). Melatih Berpikir Tingkat Tinggi Dengan Model Pembelajaran Go Car. Sukabumi: Cv Jejak.
Jufrinalis, M. (2021). Pendidikan Profesi Keguruan dan Teknologi Pendidikan. Bandung: Media Sains Indonesia.
Julia, et all. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Musik Berbasis Digital untuk Sekolah Dasar. Sumedang: CV. Cakara Khatulistiwa.
Kifli, Z. et all. (2022). Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Padang: PT Global Eksektutif Teknologi.
Mustakim. (2022). Literasi ICT dan Media Pembelajaran. Sumedang: CV. Cakara Khatulistiwa.
Nuryasni, N. (2013). Penggunaan Gambar Dalam Penyajian Soal Cerita Matematika Di Kelas I MIN Gunung Pangilun Padang. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), 25. https://doi.org/10.24036/pedagogi.v13i1.2223
Permadi, U. N., & Huda, A. (2020). Rancang Bangun Media Pembelajaran Interaktif Komputer Dan Jaringan Dasar SMK. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 7(4), 30. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i4.106378
Permana, N. S. (2022). Mendesain Hybrid Learning Dengan Model Pengembangan Addie Untuk Pelajaran Pendidikan Agama. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 22(1), 105–115. https://doi.org/10.34150/jpak.v22i1.381
Purba, H. S., Drajad, M., & Mahardika, A. I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web pada Materi Fungsi Kuadrat dengan Metode Drill and Practice. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 131. https://doi.org/10.20527/edumat.v9i2.11785
Rahmatin, R., & Khabibah, . Siti. (2016). Pengembangan Media Permainan Kartu Umath (Uno Mathematics) Dalam Pembelajaran Matematika Pada Materi Pokok Operasi Bilangan Bulat. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(5), 67–73. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v5n1.p%25p
Republik Indonesia. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: BP Panca Usaha.
Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Kreano, 3(1), 59–71. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/kreano.v3i1.2613
Rohaeni, S. (2020a). Pengembangan Sistem Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Menggunakan Model Addie Pada Anak Usia Dini. Instruksional, 1(2), 122. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.122-130
Rohaeni, S. (2020b). Pengembangan Sistem Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Menggunakan Model Addie Pada Anak Usia Dini. Jurnal Instruksional, 1(2), 122–130. https://doi.org/https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.122-130
Rohayati, S., Widayati, I., Wahjudi, E., Pratiwi, V., & Rafsanjani, M. A. (2022). Pelatihan Multimedia Interaktif Berbasis Web Bagi Guru MGMP Akuntansi di Jawa Timur. Jurnal Karinov, 5(3), 157–161. http://journal2.um.ac.id/index.php/jki/article/view/30106
Saniriati, D. M. D., Dafik, D., & Murtikusuma, R. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Adobe Animate Berbantuan Schoology Pada Materi Barisan dan Deret Aritmetika. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 4(2), 132. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v4n2.p132-145
Sari, D. P., Putra, R. W. Y., & Syazali, M. (2018). Pengaruh Metode Kuis Interaktif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mata Kuliah Trigonometri. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 63–72. https://doi.org/https://doi.org/10.22342/jpm.12.2.5322.63-72
Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). Addie Sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (Mie) Mata Kuliah Kurikulum Dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 277–286. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14892
Sujiatmoko, A. H. (2022). Konsep Dasar Asesmen Pembelajaran Bahasa. Malang: Media Nusa Creative.
Susanti, A. I. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Pekalongan: PT. Nasya Expanding Management.
Suyahman. (2021). Media Pembelajaran PPKN SD. Klaten: Lekeisha.
Tambunan, M. A., & Siagian, P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Website (Google Sites) Pada Materi Fungsi di SMA Negeri 15 Medan. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(10), 1520–1533. https://doi.org/https://doi.org/10.32670/ht.v1i10.2166
Turrohmah, L., & Hakim, N. (2022). Pengembangan Handout Elektronik Menggunakan Flip Pdf Professional pada Materi Kingdom Plantae Siswa Kelas X SMA/MA. Jurnal Biotek, 10(1), 52–65. https://doi.org/10.24252/jb.v10i1.28458
Ulfah, A. K. (2022). Ragam Analisis Data Penelitian. Madura: IAIN Madura Press.
Wati, M., Hartini, S., Misbah, M., & Resy, R. (2017). Pengembangan modul fisika berintegrasi kearifan lokal hulu sungai selatan. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 4(2), 157–162. https://doi.org/https://doi.org/10.36706/jipf.v4i2.5411
Zulkarnain, A. D., & Jatmikowati, T. E. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbantuan adobe flash CS6 berbasis android pokok bahasan segitiga. Jurnal Gammath, 3(1), 49–57. https://doi.org/https://doi.org/10.32528/gammath.v3i1.1093
Copyright (c) 2024 Nur Aulia Darmayanti, St. Syamsudduha, Syahriani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.