HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DAN HASIL BELAJAR SISWA SDN EMMY SAELAN MAKASSAR
Abstract
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika siswa SDN Emmy Saelan Makassar. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan jenis penelitian Quasi Experimental dengan desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Non Equivalent Control Grup desaign. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah random sampling. Instrumen penelitian yang digunakan dalam pengumpulan data adalah angket dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif dan analisis statistik nonparametrik. Hasil dari analisis deskriptif untuk motivasi belajar siswa dalam kategori Tinggi sebesar 53,75% dari 80 Siswa. Sedangkan hasil belajar matematika siswa SDN Emmy Saelan Makassar untuk interval nilai 7-7,4 dengan rata-rata sebesar 62,5%. Hasil analisis statistik nonprametrik dimana nilai koefisien korelasi evaluasi dengan motivasi versi Kendall adalah s Sebesar 0,522, sedangkan nilai koefisien korelasi menurut Spearman adalah sebesar 0,575. Dari perhitungan nilai t hitung, dimana H0 adalah tidak ada pengaruh antara kedua variabel dan H1 adalah ada pengaruh antara kedua variable, t hitung > t tabel maka H0 ditolak. Nilai t hitung (5,405 untuk Kendall dan 6,208 untuk Sperman > t tabel 2,326 maka H0 ditolak dan H1 diterima. Jadi Terdapat hubungan antara motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa SDN Emmy Saelan Makassar.
Abstract
The purpose of this study is to find out about the motivation in learning mathematics influencing students' learning outcomes at Emmy Saelan Elementary School of Makassar. This research is an experimental study with the type of Quasi Experimental research with the research design used in this study is the desaign Non Equivalent Control Group. The sampling technique used is random sampling. The research instruments used in data collection were questionnaires and documentation. The data analysis technique used was descriptive analysis and nonparametric statistical analysis. The results of the descriptive analysis for student motivation in the High category amounted to 53.75% of 80 Students. While the mathematics learning outcomes of students at the Emmy Saelan Elementary School in Makassar for intervals of grades 7-7.4 with an average of 62.5%. The results of nonprametric statistical analysis in which the evaluation correlation coefficient with the motivation of the Kendall version is s of 0.522, whereas the Spearman correlation coefficient value is 0.575. From the calculation of the value of t count, where H0 is no influence between the two variables and H1 is there is an influence between the two variables, t count> t table then H0 is rejected. The value of t count (5.405 for Kendall and 6.208 for Sperman> t table 2.326 then H0 is rejected and H1 is accepted. To sum up, there is a relationship between learning motivation towards the students' learning outcomes at Emmy Saelan Elementary School of Makassar.
Downloads
References
Arikunto, S. & Safruddin, C. (2004). Evaluasi Program Pendidikan. Pedoman Teoritis Praktis bagi Praktisi Pendidikan. Cetakan I, Penerbit Bumi Aksara, Jakarta.
Aritonang, K., T. (2008). Minat dan Motivasi dalam meningkatkan Hasil Belajar, Jakarta
Dimyati & Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Penerbit Rineka Cipta. Jakarta.
Eliya, F (2013). Hubungan antara Kesiapan belajar dengan Hasil Belajar matematika Warga Belajar Kelas XI Klp Belajar Paket C SKB Bondowoso Semester genap, Universitas Jember.
Hading, A.(2006). Belajar dan Pembelajaran. Badan Penerbit UNM. Makassar
I Gede J (2010). Hubungan Disiplin Belajar dan Motivasi Berprestasi dengan Hasil Belajar Teknologi Informasi dan Komunikasi Siswa Kelas VII Tahun 2009/2010 SMP Negeri 5 Abang Karang Asam Singaraja, Universitas Pendidikan Ganesha.
Intang, S., B. (2007). Hubungan Kemampuan Penalaran dalam Matematika dan Motivasi Berprestasi terhadap Prestasi Belajar Matematika.
Jufri, A. (2014). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa kelas IV SDN 1451 Tebing Tinggi Jambi. FKIP Universitas Jambi.
Sudjana. (2004). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. PT. Sinar Baru Algesindo, Bandung.
Toyo, P. (2015). Hubungan antara Motivasi Berprestasi dengan Hasil Belajar Matematika pada Kelas IV SD Segugus V Kecamatan Mauponggo Kabupaten Nagekeo Tahun 2015/2016 Bajawa. STKIP Citra Bakti.
Willibaldus, B. (2015). Hubungan antara Motivasi dengan Hasil Belajar Matematika pada Siswa SMP Program Studi matematika, STKIP Citra Bakti NTT.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Cetakan IV, Rineka Cipta, Jakarta.
Copyright (c) 2018 Nur Yuliany
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.