EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PERMAINAN PADA SISWA SEKOLAH DASAR DI SINJAI SELATAN
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi etnomatematika permainan pada siswa Sekolah Dasar di Sinjai Selatan. Jenis penelitian adalah menggunakan penelitian eksploratif dengan pendekatan kualitatif untuk menggali informasi tentang aktivitas etnomatematika pada permainan siswa sekolah dasar. Subjek penelitian ini adalah siswa Sekolah Dasar di Sinjai Selatan. Pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, dokumentasi dan wawancara mendalam. Data yang diperoleh dianalisis dengan metode triangulasi. Hasil penelitian ditemukan bahwa permainan tradisonal siswa mengandung unsur-unsur matematika diantaranya materi bangun datar, pengenalan angka, himpunan, konsep jarak, peluang dan operasi bilangan bulat. Hal ini menjadikan siswa dapat belajar dari dunia keseharian yang menyenangkan, serta sesuai kehidupan sosial budaya di Sinjai khususnya Sinjai Selatan
Abstract
This study aimed at exploring the ethnomatematics of games in elementary school students in South Sinjai. This type of research used exploratory research with a qualitative approach to explore information about ethnomatematics activity in the game of elementary school students. The subjects of this study were elementary school students in South Sinjai. The data collection used observation, documentation and in-depth interviews. The data obtained were analyzed by triangulation method. The results of the study were found that traditional student games contained elements of mathematics including material of figure, recognition of numbers, sets, concepts of distance, probability and integer operations. This made students be able to learn from the pleasant world of everyday life, and in accordance with the socio-cultural life in Sinjai, especially South Sinjai.
Downloads
References
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (VI). Jakarta: Rineka Cipta.
Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 14–23.
Karimi, A. F. (2012). Think Diffferent Jejak Pikir Reflektif Seputar Intelektualitas, Humanitas, dan Religiusitas. Gresik: MUHI Press.
Laurens, T. (2016). Analisis Etnomatematika dan Penerapannya Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Lemma, 3(1), 86–96. Retrieved from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwiokL_lnIvjAhVJM48KHXrWDVIQFjABegQIAxAC&url=https%3A%2F%2Fmedia.neliti.com%2Fmedia%2Fpublications%2F145598-ID-analisis-etnomatematika-dan-penerapannya.pdf&usg=AOvVaw2iBIJ4wP0Irh0Vt3r_xR21
Marsigit. (2016). Pengembangan Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika. STIKIP PGRI Sumatera Barat.
Moleong, L. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mutmainna, D., Mania, S., & Sriyanti. (2018). Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Pilihan Ganda Dua Tingkat untuk Mengidentifikasi Pemahaman Konsep Matematika. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6(1), 56–61. Retrieved from http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Mapan/article/view/56-69/pdf
Nuh, Z. M., & Dardiri. (2016). Etnomatematika Dalam Sistem Pembilangan pada Masyarakat Melayu Riau. Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 9(2), 220–238. Retrieved from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwj54rinpIvjAhUM4o8KHdCeBmQQFjAAegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fejournal.uin-suska.ac.id%2Findex.php%2FKutubkhanah%2Farticle%2Fdownload%2F2552%2F1616&usg=AOvVaw17d6XW4IPKohR0dEFZDwik
Putri, L. I. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika pada Jenjang MI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 21–31. Retrieved from http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/pendas/article/view/1018
Rusliah, N. (2016). Pendekatan Etnomatematika Dalam Permainan Tradisional Anak di Wilayah Kerapatan Adat Koto Tengah Kota Sungai Penuh Propinsi Jambi. Proceedings Of The International Conference On University-Community Engagement. Retrieved from http://digilib.uinsby.ac.id/7435/
Safitri, D. (2015). Eksplorasi Konsep Matematika Pada Permainan Masyarakat Melayu Sambas (Universitas Tanjungpura Pontianak). Retrieved from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj799yek4vjAhUUiXAKHRcYDawQFjAAegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fjurnal.untan.ac.id%2Findex.php%2Fjpdpb%2Farticle%2Fdownload%2F10350%2F10004&usg=AOvVaw3SCeAidQlKPllJ63KhxJwJ
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.
Tandililing, E. (2013). Pengembangan pembelajaran matematika sekolah dengan pendekatan etnomatematika berbasis budaya lokal sebagai upaya untuk meningkatkan kualitas pembelajaran matematika di sekolah. Dalam Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Retrieved from http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/10748
Ulum, Bakhrul., M. T. B. dan R. E. (2017). Etnomatematika Pasuruan: Eksplorasi Geometri Untuk Sekolah Dasar Pada Motif Batik Pasedahan Suropati. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai Islami), 1(1), V. Retrieved from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwicnY37m4vjAhVenI8KHaK-DEwQFjACegQIBBAB&url=http%3A%2F%2Fconferences.uin-malang.ac.id%2Findex.php%2FSIMANIS%2Farticle%2Fview%2F40&usg=AOvVaw2CoWJyHADZhl_r5sHVpgEN
Wahyuni, Astri., A. A. W. T. dan B. S. (2013). Peran Etnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa. Makalah dipresentasikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan Tema ” Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika nntuk Indonesia Lebih Baik. Retrieved from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjFjbbMlovjAhULUI8KHWGYDlYQFjAAegQIAhAC&url=http%3A%2F%2Feprints.uny.ac.id%2F10738%2F1%2FP%2520-%252015.pdf&usg=AOvVaw0Pz8pm73iM5PY7B8JFeulj
Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik; Suatu Alternatif Pendekatan Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Zaerani, S., Mardhiah, & Suharti. (2017). Pengaruh Penguasaan Konsep Teorema Pythagoras Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal-Soal Bangun Ruang Sisi Datar pada Siswa Kelas VIII Mts Negeri Balang-Balang. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 5(2), 279–292. Retrieved from http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Mapan/article/view/3616/pdf
Copyright (c) 2019 Irmayanti, Danial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.