PENGARUH PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN CROSSWORD PUZZLE BERBASIS APLIKASI PUZZLE MAKER TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA

  • Sri Maya Universitas Muslim Maros
    (ID)
  • Nurhidayah Nurhidayah Universitas Muslim Maros
    (ID)

Abstract

This study aims to determine the effect of the Crossword Puzzle application based on the Puzzle Maker application method on learning outcomes of biology education students at the Muslim University of Maros on the concept of Kingdom Animalia. This research was a quantitative type of research using the Quasi Experiment method. The research comparing two classes, the experimental class with the Crossword Puzzle method treatment, and the control class with conventional learning. The results showed that the post-test score of the experiment class was 78.15 with the completeness category of 83.3 %. Compared to the control class, the average score of learning outcomes was 64.07 with the completeness category of 8.3%. The hypothesis testing, the P-value for the pretest-posttest of the experiment class was 0.001 (𝝆<0.05). It indicates that the Crossword Puzzle learning method based on the Puzzle Maker application increased in learning outcomes of biology education students at the Muslim University of Maros on the Kingdom Animalia concept.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2009). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Astuti. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Terhadap Hasil Belajar Biologi Pada Peserta Didik Kelas XI Mipa Sma Negeri 3 Maros. Skripsi. Tidak diterbitkan. Maros: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muslim Maros.

Baharuddin, N. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: AR-Ruzz Media.

Fadila, I., Siswandari, & Ivada, E. (2015). Penerapan Advance Organizer Berbantuan Crossword Puzzle untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Akuntansi. Jurnal Tata Arta, 1(2), 237–248. https://123dok.com/document/zw50661z-penerapan-advance-organizer-berbantuan-crossword-meningkatkan-keaktifan-akuntansi.html

Fatwayani, A. (2013). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Crossword Puzzle Pada Mata Pelajaran Geografi Kompetensi Dasar Persebaran Biosfer Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS MA Mathalibul Huda Mlonggo Kabupaten Jepara. Skirpsi. Semarang: Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Semarang.

Firmansyah, M. R. (2009). Mudah dan Aktif Belajar Biologi. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Hisyam, Z. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Insan Mandiri.

Ikram. (2018). Perbandingan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Yang Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TS-TS) Dengan Tipe Think Pair Share (TPS) Kelas VIII Mts Negeri Gowa. Skripsi. Gowa: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar.

Maryam , S., Hasbi, M. & Hamid, A. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Keliling dan Luas Persegi Panjang dikelas VII SMP Negeri 2 Marawola. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 4 (1): 116-130. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JEPMT/article/view/7259

Meltzer, D. (2002). The Relationship between mathematics preparation and conceptual learning gains in physics: A possible “Hidden variable” in diagnostic pretest scores. American Journal Physics, 70 (12), 1259-1268. http://physicseducation.net/docs/AJP-Dec-2002-Vol.70-1259-1268.pdf

Mursilah. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Crossword Puzzle Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas XII SMK Nurul Huda Sukaraja. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 1 (1), 37–47. http://journal.stkipnurulhuda.ac.id/index.php/utility/article/view/61

Nuryani, R. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang: Universitas Negeri Malang.

Oktavia, S. H. & Has, Z. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Croossword Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII SMP Bukit Raya Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi, 5 (1), 43–57. https://journal.uir.ac.id/index.php/Peka/article/view/1183

Ramadani, A. (2019). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Crossword Puzzle Berbasis Aplikasi Puzzle Maker Terhadap Hasil Belajar Biologi Konsep Kingdom Animalia Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Maros. Jurnal Binomial, 2 (2), https://ejournals.umma.ac.id/index.php/binomial/article/view/283

Rahim, R., Syaifudin & Nery, R. S. (2017). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 1 (1), 39-54. https://doi.org/10.32502/jp2m.v1i1.683

Rosyidah, L. (2012). Pengaruh Metode Crossword Puzzle Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS Kelas V di MIN Sucenjurutengah Bayan Purworejo. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Surif, J., Ibrahim, N. H., & Dalim, S. F. (2014). Problem Solving: Algorithms and Conceptual and Open Ended Problem in Chemistry. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116, 4955–4963. https://cyberleninka.org/article/n/928110

Published
2020-12-31
How to Cite
Maya, S., & Nurhidayah, N. (2020). PENGARUH PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN CROSSWORD PUZZLE BERBASIS APLIKASI PUZZLE MAKER TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA. Jurnal Biotek, 8(2), 166-177. https://doi.org/10.24252/jb.v8i2.16209
Section
Articles
Abstract viewed = 1445 times