THE EFFECTIVENESS OF ENVIRONMENTAL LEARNING MODEL ON STUDENTS' MOTIVATION AND LEARNING OUTCOMES

  • Warda Murti Universitas Muslim Maros
    (ID)
  • Sri Maya Universitas Muslim Maros
    (ID)

Abstract

Abstract:

This study aims to determine the effectiveness of the environmental learning model on the students' motivation and learning outcomes in Biology Education Study Program at Muslim University of Maros. This research is a quantitative study using a pre-experimental design with One-Shot Case. The class was taught online using Google Classroom application. The subjects in this study were the fourth-semester students of Biology Education Study Program consisting of 16 students in the Natural Resource Management course. The instruments used in this study were questionnaires and tests. The data was then analyzed using descriptive and inferential statistics. The findings indicated that the environmental learning model effectively increased students' motivation and learning outcomes with average scores of 84.73% and 77.33%, respectively.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan model pembelajaran environmental learning terhadap motivasi dan hasil belajar mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Muslim Maros. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan menggunakan pre-eksperimen dengan desain One Shot Case. Kelas diajarkan secara online menggunakan aplikasi Google Classroom. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa semester IV Program Studi Pendidikan Biologi yang terdiri dari 16 mahasiswa pada mata kuliah Pengelolaan Sumber Daya Alam. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket dan tes. Data tersebut kemudian dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran lingkungan efektif dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa dengan nilai rata-rata masing-masing 84,73% dan 77,33%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, R. (2013). Integrasi Pendidikan Lingkungan Hidup melalui Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar sebagai Alternatif Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogia, 2(1), 98–108. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v2i1.50.

Amini, R. (2015). Outdoor Based Environmental Education Learning and Its Effect in Caring Attitude Toward Environment. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 4(1), 43–47. https://doi.org/10.15294/jpii.v4i1.3500.

Bahri, S. (2016). Komparasi Kemandirian Siswa Berlandaskan Jiwa Entrepreneurship di SMK N 2 Mataram. Jurnal Social, 15(1), 33–51. https://doi.org/10.21831/socia.v13i1.9902.

Barquet, K. (2015). Building a bioregion through transboundary conservation in Central America. Norwegian Journal of Geography, 69(5), 265–276. https://doi.org/10.1080/00291951.2015.1087421.

Darmayanti, S. E., & Wibowo, U. B. (2014). Evalusiasi Program Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Kabupaten Kulon Progo. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 223–234. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2721.

Dayanti, N. (2018). Penerapan Pendekatan Environmental Learning Pada Tema Sehat Itu Penting Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Kelas V Min 11 Banda Aceh [UIN Ar-Raniry Banda Aceh]. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/3316.

Izzati, N., Hindarto, N., & Pamelasari, S. D. (2013). Pengembangan Modul Tematik dan Inovatif Berkarakter pada Tema Pencemaran Lingkungan untuk Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), 183–188. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i2.2721.

Khoiriyah, L. F. (2015). Implementasi Model Environmental Learning dalam mewujudkan Kepedulian Lingkungan pada Mahasiswa IV SDN Dinoyo2 Malang [UIN Maulana Malik Ibrahim Malang]. http://etheses.uin-malang.ac.id/6790/1/11140133.pdf.

Landriany, E. (2014). Implementasi Kebijakan Adiwiyata dalam Upaya Mewujudkan Pendidikan Lingkungan Hidup di SMA Kota Malang. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(1), 82–88. https://doi.org/10.22219/jkpp.v2i1.1739.

Listiawati, N. (2013). Pelaksanaan Pendidikan untuk Pembangunan Berkelanjutan Oleh Beberapa Lembaga. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 19(3), 430–450. https://media.neliti.com/media/publications/120796-none-acfb4625.pdf.

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1). https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.536.

Nomura, K. (2009). A Perspective on Education for Sustainable Development: Historical Development of Environmental Education in Indonesia. International Journal of Educational Development, 29(6), 621–627. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2008.12.002.

Oemar, H. (2011). Curriculum and Education. Bandung: PT Bumi Aksra.

Ozden, M. (2008). Environmental Awareness and the Attitudes of Student teachers: An empirical research. International Research in Geographical & Environmental Education, 17(1), 40–55. https://doi.org/10.2167/irgee227.

Prabawani, B., Hanika, I. M., Pradhanawati, A., & Budiatmo, A. (2017). Primary Schools EcoFriendly Education in The Frame of Education for Sustainable Development. International Journal of Environmental & Science Education, 12(4), 607–616. http://www.ijese.net/makale/1831.html.

Prasetiyo, W. H., & Suyanto, T. (2013). Strategi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan melalui Program Kampung Hijau Di Kampung Margorukun Surabaya. Jurnal Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 2(1), 302–316. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/article/view/3721/1978.

Putriana, N. (2013). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Kampus Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi di Kelas XI IPS SMA Pasundan. Jurnal Pendidikan Akuntasi Dan Keuangan, 4(1). https://doi.org/10.17509/jpak.v3i1.15383.

Rahmayati, V. (2016). Pengaruh Minat Belajar Mahasiswa Dan Persepsi Atas Upaya Dosen Dalam Memotivasi Belajar Mahasiswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Mahasiswa SMP Di Depok. Jurnal SAP, 1(2). https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1027.

Rohmah, L. (2014). Implementasi Kurikulum Berbasis Education for Sustainable Development (ESD) di SD IT Internasional Luqman Hakim Yogyakarta. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), 217–234. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v6i2.139.

Rusman. (2011). Model- Model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sardiman, A. M. (1994). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Segara, N. B. (2015). Education for Sustainable Development (ESD) Sebuah Upaya Mewujudkan Kelestarian Lingkungan. Sosio Didaktika: Social Science Education Journal, 2(1), 22–30. https://doi.org/10.15408/sd.v2i1.1349.

Slamet. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudijono, A. (1998). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sudjana. (2005). Metode Statistik. Bandung: Tarsito.

Suduc, A. M., Bîzoi, M., & Gorghiu, G. (2014). Sustainable Development in Romania in Preschool and Primary Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences., 1187–1192. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.367.

Suharjono. (2009). Penelitian Tindakan Kelas dan Tindakan Sekolah. Malang: Cakrawala Indonesia dan IP3UM.

Suryabrata. (2002). Proses Pembelajaran di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Sutrisno, H. (1997). Metodologi Research. Yogyakarta: UGM.

Suyadi. (2013). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Diva Press.

Taufiq, M., Amalia, A. V., & Leviana, A. (2016). Design of Science Mobile Learning of Eclipse Phenomena with Conservation Insight Android-based APP Inventor 2. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(2), 291–298. https://doi.org/10.15294/jpii.v5i2.7375.

Widiyanti, F., Indriyanti, D. R., & Ngabekti, S. (2015). Literacy-based Natural Science Teaching Set Toward the Students’ Learning Activities and Outcomes on The Topic of The Interaction of Living Organism and Environment. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 4(1). https://doi.org/10.15294/jpii.v4i1.3496.

Published
2021-12-26
How to Cite
Murti, W., & Maya, S. (2021). THE EFFECTIVENESS OF ENVIRONMENTAL LEARNING MODEL ON STUDENTS’ MOTIVATION AND LEARNING OUTCOMES. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 24(2), 255-263. https://doi.org/10.24252/lp.2021v24n2i8.
Section
Vol. 24 No. 2
Abstract viewed = 1024 times