PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DIPADU MEDIA LKS SCRAMBLE DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI

  • Moh. Mulyadi Prasetyo STKIP Pembangunan Indonesia
    (ID)
  • Nurhidayah Nurhidayah Universitas Muslim Maros
    (ID)

Abstract

This classroom action research aims to improve biology learning outcomes for students of the Department of Biology Education, Muslim Maros University. The study's action hypothesis was that combining a make-a-match learning model with scrambled worksheets media would increase biology learning outcomes. The objects involved in this study were 18 students. Data collection techniques in this study used the following instruments: (1) learning outcomes test sheets in each cycle and (2) activity observation sheets. The data analyzed by quantitative descriptive analysis for learning outcomes test data and qualitative analysis for student activity observation data. The results of the quantitative descriptive analysis showed that the Biology learning outcomes of students of the Biology Education Department, Muslim Maros University had an average score in the first cycle of 74.66, and the in the second cycle increased by 85.38. Qualitatively there was an improvement in student activity in the Biology learning process seen from several aspects that met in the high category. It seems like there is an increase through the application of the make a match type learning model combined with the Scramble LKS media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Moh. Mulyadi Prasetyo, STKIP Pembangunan Indonesia
pendidikan biologi

References

Ainiyah, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Chips Terhadap Keterampilan Sosial Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 5(1), 868. https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n1.p868-874

Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian: Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta. PT. Rineka Cipta.

Endrawati, L. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Contextual And Teaching Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI Ips 3 Di Sma Negeri 1 Soko. Education and Human Development Journal, 3(1). https://doi.org/10.33086/ehdj.v3i1.87

Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Poris Gaga 05 Kota Tangerang. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1). https://doi.org/10.26555/jpsd.v4i1.a9594

Fitriani, Wahjoedi, & Towaf, S. M. (2017). Penerapan Model Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(12).

Huda, M. (2015). Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur, dan Model Pembelajaran. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Istiningsih, S., Sri Widari, N. K., & Hasanah, N. (2018). Efektivitas Teknik Mangkuk Ikan Atau Akuarium (Fish Bowl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas Va SDN 16 Cakranegara Tahun Pelajaran 2016/2017. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.21009/jkkp.051.08

Kristianto, A. (2010). Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan Jasmani. Surakarta. Universitas Sebelas Maret surakarta. https://scholar.google.com/ scholar?hl=id&as_sdt=0,5&cluster=12375304014111193321

Laksemiwati, N. L. A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Archievemen Division (STAD) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Tata Hidang. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1). https://doi.org/10.23887/jipp.v3i1.17115

Lie, A. (2008). Cooperative Learning Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: PT Grasindo.

Marta, H., Fitria, Y., Hadiyanto, H., & Zikri, A. (2020). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching And Learning Pada Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1). https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.334

Mudrikah, M. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui Model Pembelajaran Make A Match Pada Siswa Smp. Cendekia: Journal of Education and Teaching, 10(2). https://doi.org/10.30957/cendekia.v10i2.194

Nurohma, S., Karyadi, B., & Irawati, S. (2018). Penerapan Model Kooperatif Tipe Make A Macth Dengan Media Kartu Qa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(1). https://doi.org/10.33369/diklabio.2.1.1-4

Pratomo, R. H. S. (2017). Perbandingan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe The Power Of Two Dengan Tipe Make A Match Dalam Pembelajaran Biologi (Studi Tentang Aktivitas, Respon, Dan Hasil Belajar Siswa). Jurnal Biotek, 5(1), 36-52. https://doi.org/10.24252/jb.v5i1.3445

Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.

Sardiman, A. M. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar (cetakan 24). Jakarta: Rajawali Pers.

Seasfaot, L., Bien, Y. I., & M.Abi, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.236

Sudaryono, Margono, G., & Rahayu, W. (2013). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar (Edisi ke-16). Bandung. Sinarbaru.

Sudjana, N. (2019). Dasar-Dasar Proses Mengajar. Bandung. Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung. Afabeta.

Sulhan, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Organ Peredaran Darah dan Fungsinya. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1). https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23735

Susanto et. al.. (2002). Metodologi Penelitian: Suatu Pendekatan Proposal. 2017.

Trianto. (2011). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research): Teori & Praktik. Jakarta. Prestasi Pustaka.

Widayanti, A., & Sukirno, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Teknik Make A Match Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20169

Yulianti, T., Fitria, Y., & Ningsih, Y. (2020). Efektivitas Model Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Hasil Belajar Tematik Terpadu Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2).

Published
2021-06-30
How to Cite
Prasetyo, M. M., & Nurhidayah, N. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DIPADU MEDIA LKS SCRAMBLE DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI. Jurnal Biotek, 9(1), 126-139. https://doi.org/10.24252/jb.v9i1.21394
Section
Articles
Abstract viewed = 697 times