PENGEMBANGAN LKS BIOLOGI BERBASIS PENDIDIKAN ABAD 21 TERINTEGRASI KEARIFAN LOKAL MBOJO PADA SISWA SMA
Abstrak
Teacher is highly considered influence on the education process. In the future the teacher must be able to compile learning tools and carry out learning strategies that can improve the skills of 21st century of the students. This research is a development research (research & development) which consists of 4 stages, namely defining, designing, developing and distributing. The aim is to find out the validity, practicality and effectiveness of biology LKS based on 21st century learning that integrated with local wisdom of mbojo in high school students. The research subjects were students of class XI of SMAN 2 Kota Bima, 2018/2019. The Instruments used to collect data were validation sheets, observation sheets, and cognitive tests. The results of this study indicate that 21st century biology LKS integrated with local wisdom of mbojo meet valid criteria with a value of 3.31, practical with a value of 3.45 and effective with the percentage of student learning achievement of 83.33%.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Amran, Perkasa M, Satriawan M, Jasin I & Irwansyah M. (2019). Assessing Students 21st Century Attitude and Environmental Awareness: Promoting Education for Sustainable Development Through Science Education. Journal of Physics: Conference Series. 1157. (2). 1-2
Fajarini, U. 2014. Peranan Kearifan Lokal dalam Pendidikan Karakter. Sosiodidaktika. 1. (2). 123-126.
Jufri, W. (2017). Belajar dan Pembelajaran Sains Modal Dasar Menjadi Guru Profesional. Pustaka Reka Cipta. Bandung.
Mannan, M.N. Sopyan. A. Sunarno. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal untuk Mengembangkan Karakter Positif Siswa SD. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika. 2 (2). 146.
Muhali. (2019). Pembelajaran Inovatif Abad ke- 21. Disampaikan dalam kegiatan seminar nasional pendidikan, sains dan humaniora tanggal 25 Agustus 2019.
Mulyaningsih, S.S. Lasmawan. W & Sutama. M. (2013). Pengaruh Model Problem Solving Berbasis Budaya Lokal terhadap Motivasi Berprestasi dan Prestasi Belajar IPS. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar. 3 (2013). 11.
Mustami, M.K & Irwansyah, M. (2015). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi Pendekatan Saintifik di SMA. Jurnal Lentera Pendidikan. 18 (2). 236.
Nurdin. (2007). Model Pembelajaran Matematika yang Menumbuhkan Kemampuan Metakognitif untuk Menguasai Perangkat Pembelajaran. Disertasi: PPs Universitas Negeri Surabaya. Tidak diterbitkan.
Perkasa, M. (2018). Bahan Ajar Beorientasi Environmental Sustainability Education Berintegrasi Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Literasi Sains Mahasiswa. Jurnal Lentera Pendidikan. 21 (2). 254.
Perkasa, M & Aznam, N. (2016). Pengembangan SSP Kimia Berorientasi Pendidikan Berkelanjutan untuk Meningkatkan Literasi Kimia dan Kesadaran Terhadap Lingkungan. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. 2 (1). 52.
Ramdani, A. Jufri, A.W. Gunawan. Hadisaputra, S. & Zulkifli, L. (2019). Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran IPA yang Mendukung Keterampilan Abad 21. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA (JPPIPA). 5 (1). 99.
Sani, A.R. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Saputra, H. (2016). Pengembangan Mutu Pendidikan Menuju Era Global. Smile’s Indonesia Institut. Bandung.
Satriawan, M. (2018). Pengembangan bahan ajar fisika berbasis kontekstual dengan mengintegrasikan kearifan lokal untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika pada mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains (JPPS). 6 (1). 1212.
Suastra, I.W & Tika, K. (2011). Efektivitas Model Pembelajaran Sains Berbasis Budaya Lokal untuk Mengembangkan Kompetensi Dasar Sains dan Nilai Kearifan Lokal di SMP. Jurnal Penelitian dan Pengembangan. 5 (3). 270.
Wijaya, E.Y. Sudjimat, D.A. Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 1 (2016). 263.
Yarid, H & Ariswan. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Problem Based Learning Melalui Kegiatan Fieldtrip pada Materi Energi. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. 2 (1). 24
Yusuf, U & Tenriawaru, A. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis PPK yang Berorientasi pada Kecakapan Abad 21. Jurnal pendidikan Matematika. 2 (2). 205.
Zubaidah, S. 2019. Pendidikan Karakter Terintegrasi Keterampilan Abad ke- 21. Disampaikan dalam kegiatan seminar nasional pendidikan, sains dan humaniora tanggal 25 Agustus 2019.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-sa4.footer##Authors who publish with Jurnal Biotek agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.