Interaksi Hadis dan Budaya: Interpretasi Ali Mustafa Yaqub dalam Kitab Al-Turuq Al-Sahihah Fi Fahm Al-Sunnah Al-Nabawiyah

  • As'ad Khalilurrahman Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
    (ID)
  • Budi Ichwayudi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
    (ID)
  • Alwi Shobri Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
    (ID)
  • Riko Akbar Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
    (ID)

Abstract

The source of religious teachings is the Qur'an and hadith (sayings and actions of Prophet Muhammad). The birth of both is closely related to the culture and customs of the society at that time. The Prophet used culture as a medium to convey his message. The actions of the Prophet served as an example for humanity, especially Muslims, in the world. These behaviors and traits are referred to as the "sunnah." One example of the Prophet's habits is wearing the imamah or turban, letting his hair grow long, and many other aspects related to the Prophet's life. As devout followers, it is important to practice everything the Prophet did as a form of reverence for him. However, the challenge arises because every place has different cultures and customs. This becomes an issue when the Prophet's habits, as depicted in the hadiths, are not followed due to reasons not related to religious matters. Consequently, practices that are not considered acts of worship (ibadah) may be abandoned according to the local culture and traditions.

Abstrak

Sumber ajaran agama adalah al-Qur’an dan hadis. Lahirnya keduanya tidak lepas dari budaya dan kebiasaan masyarakat pada masa itu. Nabi menggunakan budaya sebagai media dalam menyampaikan risalahnya. Tindakan yang dilakukan Nabi adalah suri tauladan atau contoh untuk umat manusia khususnya muslim didunia. Prilaku dan sifat itulah disebut dengan sunnah. Salah satu contoh kebiasaan Nabi adalah menggunakan imamah atau sorban, membiarkan rambutnya panjang dan banyak lagi hal-hal yang berkenaan  dengan kehidupan Nabi. Sebagai umat yang taat beragama perlulah utuk mengamalkan semua yang dilakukan Nab dalam bentuk rasa cita kepada Nabi. namun masalahnya adalah setiap tempat mempunyai budaya dan istiadat yang berbeda-beda. Hal ini menjadi masalah ketika kebiasaan Nabi yang tergambar dalam kitab-kitab hadis tidak diamalkan dengan alasan bukan perkara agama. Sehingga amalan yang ranahnya bukan ibdah boleh ditinggal sesuai budaya, tradisi masyarakat setempat.

References

Abdul Mutualli, Abdul Mutualli. “DIKOTOMI HADIS AHAD-MUTAWATIR Menurut Pandangan Ali Mustafa Yaqub.” Tahdis: Jurnal Kajian Ilmu Al-Hadis 9, no. 2 (2020): 200–219. https://doi.org/10.24252/tahdis.v9i2.12477.

Akbar, Salasullail. “Kajian Ma ’ Anil Hadis Libas Asy-Syuhrah Perspektif Ali Mustofa Yaqub.” El-Sunnah: Jurnal Kajian Hadis Dan Integrasi Ilmu Http://Jurnal.Radenfatah.Ac.Id/Index.Php/Elsun 1, no. 2 (2021): 111–31.

Al-Nasā’ī Aḥmad ibn Shu‘ayb ibn ‘Alī ibn Sinān, Abī ‘Abd al-Raḥmān ibn. Sunan Al-Nasā’ī. Riyad: Dar al-Salam, n.d.

Al-Qazwīnīy Yazīd al-Rib‘īy ibn Mājah, Abū ‘Abdillāh Muḥammad ibn Yazīd. Sunan Ibn Mājah. Riyad: Dar al-Salam, n.d.

Al-Sijistānī Isḥāq al-Azdī, Abū Dāwud Sulaymān ibn Ash‘ath ibn. Sunan Abu Daud. Riyad: Dar al-Salam, n.d.

Al-Tirmidhī Sawrah ibn Mūsā, Abū ‘Īsā Muḥammad ibn ‘Īsā ibn. Jami’ Al-Tirmidhi. Riyad: Dar al-Salam, n.d.

AS, Dedi Wahyudi dan Rahayu Fitri. “Islam Dan Dialog Antar Kebudayaan (Studi Dinamika Islam Di Dunia Barat).” Fikri 1, no. 2 (2016): 1–23. https://doi.org/10.25217/jf.v1i2.15.

Caca, Handika. “KEBUDAYAAN DALAM PANDANGAN HADIS Caca Handika Sekolah Pascasarjana UIN Sunan Gunung Djati.” Jurnal Ilmu Hadis 3, no. 2 (2019): 61–72.

Halim, Abd. “Dialektika Hadis Nabi Dengan Budaya Lokal Arab.” DINIKA : Academic Journal of Islamic Studies 4, no. 1 (2020): 65–82. https://doi.org/10.22515/dinika.v4i1.2060.

Ikhlas, Nur. “Membangun Kerukunan Umat Beragama Perspektif Sunnah: Kajian Pemikiran Ali Mustafa Ya’qub.” Dirayah: Jurnal Ilmu Hadis, 2020, 1–13. http://e-jurnal.stiqarrahman.ac.id/index.php/dirayah/article/view/17.

Istianah. “Kontribusi Ali Mustafa Yaqub (1952-2016) Dalam Dinamika Kajian Hadis Di Indonesia.” Riwayah : Jurnal Studi Hadis 3, no. 1 (2018): 11. https://doi.org/10.21043/riwayah.v3i1.3442.

Karimullah. “HADÎTS SEBAGAI LANDASAN PEMBENTUKAN TRADISI ISLAMI.” Al-Ihkam Vol. VI No (n.d.). http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/alihkam/article/view/298/289.

Lubis, Said Ahmad Sarhan. “Hadis Rasulullah Seputar Komunikasi Antarbudaya.” Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi 3, no. 1 (2019): 66–80. https://doi.org/10.30596/interaksi.v3i1.2698.

Mamik. Metode Kualitatif. Jakarta: Zifatama Publisher, 2014.

Miski. “PEMAHAMAN HADIS ALI MUSTAFA YAQUB Studi Atas Fatwa Pengharaman Serban Dalam Konteks Indonesia.” Riwayah: Jurnal Studi Hadis 2, no. 1 (2016): 15–31.

Muslim al-Qushayrīy al-Nīsābūrīy, Abī al-Ḥusayn Muslim ibn al-Ḥajjāj ibn. Sahih Muslim. Riyad: Dar al-Salam, n.d.

Nurdin, Nasrullah. “Prof. Dr. KH. Ali Mustafa Yaqub, MA. : Muhaddis Nusantara Bertaraf Internasional.” Jurnal Lektur Keagamaan 14, no. 1 (2016): 197. https://doi.org/10.31291/jlk.v14i1.481.

Sa’diyah, Fatichatus. “Pendekatan Budaya Dalam Memahami Hadis Nabi SAW.” Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains 2 (2020): 1–9. http://sunankalijaga.org/prosiding/index.php/kiiis/article/view/363.

Su’aidi, Hasan. “Metode Pemahaman Hadis Ali Mustafa Yaqub Dalam Kitab Al-Ṭuruq Al-Ṣaḥīḥah Fī Fahmi Al-Sunnah Al-Nabawiyyah.” Disertasi 3, no. 1 (2021): 1689–99. https://eprits.walisongo.ac.id/id/eptint/19232.

Yaqub, Ali Mustofa. Al-Ṭuruq Al-Ṣaḥīḥah Fī Fahm Al-Sunnah Al-Nabawuyyah. Baten: Maktabah Dar al-Sunnah, 2021.

Published
2024-11-02
How to Cite
Khalilurrahman, A., Ichwayudi, B., Shobri, A., & Akbar, R. (2024). Interaksi Hadis dan Budaya: Interpretasi Ali Mustafa Yaqub dalam Kitab Al-Turuq Al-Sahihah Fi Fahm Al-Sunnah Al-Nabawiyah. Jurnal Diskursus Islam, 12(2), 185-200. https://doi.org/10.24252/jdi.v12i2.43307
Section
Artikel
Abstract viewed = 56 times