Konsep Efikasi Diri dalam Perspektif Hadis
Abstract
Self-efficacy is a belief in which a person understands his or her abilities in solving certain problems or activities. Self-efficacy is belief in ability or competence for a given task. A person has confidence that they can achieve a goal, or overcome an obstacle. This belief in ability is influenced by dimensions and factors that influence a person's inner self-efficacy. Self-efficacy in the hadith perspective will give you the ability to become a strong person, to be an intelligent person, not to be a weak person, to be able to control your thoughts, to control yourself to take advantage of every opportunity, to control yourself to avoid bad thoughts, to avoid hasty attitudes, the ability to determining attitudes, the ability to restrain oneself (patience), the ability to behave in a way that makes things easier and builds an attitude of optimism.
Abstrak
Efikasi diri adalah keyakinan dimana seseorang memahami kemampuan yang dimilikinya dalam menyelesaikan masalah atau aktifitas tertentu. Efikasi diri adalah keyakinan akan kemampuan atau kompetensi atas tugas yang diberikan. Seseorang memiliki keyakinan dapat mencapai tujuan, atau mengatasi sebuah hambatan. Keyakinan akan kemampuan ini dipengaruhi oleh dimensi dan faktor yang mempengaruhi Efikasi diri dari dalam diri seseorang. Efikasi diri dalam persepektif hadis akan memberikan kemampuan menjadi pribadi yang tangguh, menjadi pribadi yang cerdas, tidak menjadi pribadi yang lemah, mampu dalam pengendalian amar, mengontrol diri untuk memanfaatkan setiap kesempatan, mengontrol diri untuk menghindari buruk sangka, menjauhi sikap tergesa-gesa, kemampuan menentukan sikap, kemampuan menahan diri (sabar), kemampuan untuk bersikap memberi kemudahan dan membangun sikap optimisme.
References
Adicondro dan Purnamasari, 2011. Efikasi diri, dukungan sosial keluarga dan self regulated learning pada siswa kelas VIII. Humanitas, Vol. VIII, 20.
Al-Qarsy, 2004. Hubungan Antara daya juang dan dukungan social dengan Task Commitment Pada Mahasiswa Yang Sedang Mengerjakan Skripsi Di Perguruan Tinggi Yogyakarta : Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
Anshory, M.I.& Hafid, M.S. 2022. Sikap optimism para Nabi Dalam Al-Qu’an.Al-Mubarak. Jurnal Kajian Al-Qur’an & Tafsir. Volume 7, No, 2,2022
Bandura, A. 1997. Self Efficacy The Exercise Of Control. New York: W. H Freeman and Company
Baron R.A & Byrne, 2004. Psikologi Sosial Jilid 1. Jakarta: Penerbit Erlangga
Bautista, N. U. 2011. Investigating the Use of Vicarious and Mastery Experiences in Influencing Early Childhood Education Majors’ Self- Efficacy Beliefs. Journal of Science Teacher Education, 22(4), 333-349.
Dhofier Zamakhsyari, 2011 Tradisi Pesantren, Studi Pandangan Hidup Kyai dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia, Jakarta: LP3ES
Effendi, Agus. 2005. Revolusi Kecerdasan Abad 21. Bandung: Alfabeta.
Feist, J. dan Gregory J. F. 2010. Teori Kepribadian (Edisi Ketujuh). Jakarta: Penerbit Salemba Humanika
Hadi, 2018 Hadi, S. 2018. Konsep Sabar dalam Al-Qura’n. Jurnal Madani : Ilmju Pengetahuan, Tekhnologi, dan Humaniora. Vol. 1, No.2, September 2018 : 473-488. IAIN Batusangkar, 1(2), 433–443.
Kazuki, H. 2014. Comparison of Feelings of Inferiority among University Students with Autotelic, Average, and Nonautotelic Personalities. North America Journal of Medical Sciences, 6(9), 440-444.
Kobasa. 1979. Stressful Live Event, Personality Health: An Inquiry Into Hardiness. Journal of Prsonality and Social Psychology, 37, 1–11.
Kreitner & Kinicki. 2005. Organizational Behaviour 8 th edition. McGrow Hill International Edition.
Kurniawati, 2012. Hubungan antara Efikasi Diri dengan Motivasi Belajar Siswa. Skripsi.Surakarta: Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Kusumadewi, S. Tuti, H. & Aditya N. P. (2012). Hubungan antara Dukungan Sosial Peer Group dan Kontrol Diri dengan Kepatuhan tterhadap Peraturan pada Remaja Putri di Pondok Pesantren Modern Islam Assalaam Sukoharjo. Jurnal Ilmilah Psikologi Candrajiwa. Surakarta: Unversitas Sebelas Maret.
Maddi, S. R. 2013. Hardiness: Turning Stressful Circumstances into Resilient Growth. New York: Springer.
Maddux, J. E., dan Kleiman, E. M. (2016). Self efficacy: A Foundational Concept For Positive Clinical Psychology. In A. M. Wood dan J. Johnson
Mahmud, 2010. Psikologi Pendidikan. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Maksum, 2003. Pola Pembelajaran d Pesantren (Jakarta: Ditpekapontren Ditjen Kelembagaan Agama Islam
Maulana, A. M. 2008. 50 Cara Cerdas Menggunakan Waktu. Jawa Timur: Motivasi Arief.co.cc
Mifidah, Siti Zakiyatul 2022 Tergesa Gesa Dalam Al- Qur'an Wawasan Dan Implikasinya Dalam Realita Fenomena Keagamaan Di Masyarakat. Undergraduate (S1) thesis, IAIN Kediri.
Ningtyas, P. 2011. Pengaruh Persepsi Iklim Kelas dan Self efficacy Terhadap Motivasi Belajar Anak jalanan. Skripsi tidak diterbitkan. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
Ormrod, J. E. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Erlangga.
Raihanah, 2016 Raihanah. 206. Konsep Sabar Dalam Al-Quran. Tarbiyah Islamiyah, Volume 6, Nomor 1, Januari-Juni. 2016
Reivich, K., & Shatte, A. 2002. The Resilience Factor: 7 Essential Skills for Overcoming Life’s Inevitable Obstacle. New York: Broadway Books
Sandi A 2020. Hubungan antara daya juang dengan efikasi diri pada santri. Skripsi. Fakultas Psikologi Universitas Islam Riau. Pekanbaru
Santrock 2002. Life-Span Development (perkembangan masa hidup, jilid 1). Jakarta: Erlangga
Santrock 2007 Remaja (edisi 11 Jilid 2). Jakarta: Erlangga.
Santrock. 2008. Psikologi Pendidikan. (Alih Bahasa:Dina Angelica). Jakarta: Salemba Humanika.
Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2009). Theories of Personality, Ninth Edition. California: Wadsworth
Sherer, M. Maddux, J.E. 1982 The Self-Efficacy Scale: Construction And Validation. Psychological Reports, 1982,'51., 663-671. @ Psychological Reports 1982
Shihab, M. Q. 2002. Tafsir al-Misbah Pesan, Kesan dan Keserasian al-Qur’an. Lentera Hati.
Stajkovic, A.D. and Luthans, F. (1998). Self-Efficacy and Work-Related Performance: A MetaAnalysis. Psychological Bulletin, 124(2), 240-261.
Sugiarto, J & Nurdjajadi, R. D. 2009. Perbedaan tingkat self efficacy pada manajer berdasarkan gaya manajemen konflik (Studi pada manajer di bidang industri jasa pengiriman ekspres). Jurnal Psikologi, 11, 28-40
Sulistianto, A.P. 2022. Mekanisme Pertahanan Diri pada Mahasiswa Korban Kekerasan Pada Pacaran. Procediing Of he 2ndConference on Strengthening Islamic Studies In The Digital Era. Vol 2 (2022) Faculity of Ushuluddin, Adab and Dakwah IAIN Ponorogo
Suseno, M. N. (2013). Efektivitas pembentukan karakter spiritual untuk meningkatkan optimisme terhadap masa depan anak yatim piatu. JIP (Jurnal Intervensi Psikologi), 5(1), 1–24.
Triantoro, S. 2012. Managemen Emosi Sebuah Panduan Cerdas Bagaimana Mengelola Emosi Positif Dalam Hidup Anda. PT Bumi Aksara.
Zuchdi, 1995. Pembentukan Sikap. Cakrawala Pendidikan No.3 Tahun XIV
Zulkifli, Z. (2017). Mewujudkan Generasi Optimis: Persfektif Islam. PROCEEDING IAIN Batusangkar, 1(2), 433–443.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).