Upaya Peningkatan Tata Kelola Perpustakaan Sekolah Dasar Negeri 69 Balang-Balang Sinjai Barat

  • Taufiq Mathar Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Ainun Wardani Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Musdalifah Musdalifah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Marhani Indah Sari Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Zulkifli Zulkifli Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

Elementary school libraries are an integral part and one of the learning sources in school. Its role in supporting the learning process is highly expected. This paper describes the improvement of library management at SD Negeri 69 Balang-Balang’s Library, West Sinjai, based on the practice of fieldwork carried out for almost a month in the location. During that time, direct observation and interaction with the objects were carried out. As result, generally, some of the objects that have been improved are spatial planning and management of collections and other resources in the library. In addition, the library is also suggested to be able to design programs regarding developing reading interest for the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anisatun, N., & Jumino. (2017). Tanggapan pemustaka terhadap tata ruang di Perpustakaan Kantor Perwakilan Bank Indonesia Provinsi Jawa Tengah. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(3).

Irmawati. (2013). Implementasi label warna pada SLiMS versi 5 (Meranti) dalam sistem klasifikasi DDC di Perpustakaan SD Negeri Kotagede 3 Yogyakarta. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Jamil, A. S. (2015). Efektivitas penggunaan katalog online (OPAC) di Perpustakaan Universitas Negeri Malang. Jurnal Administrasi Publik, 3(3).

Kusdibyo. (2010). Upaya mewujudkan tata ruang praktis dan pelayanan perpustakaan yang representatif. Jurnal STIE Semarang, 2(1), 79.

Mahoni, P. A., Suhartika, I. P., & Ginting, R. T. (2018). Pengaruh redesain tata ruang perpustakaan terhadap minat kunjungan pemustaka di Perpustakaan Universitas Warmadewa. Jurnal Ilmiah D3 Perpustakaan, 1(1).

Perpustakaan Nasional Republik Indonesia. (2011). Standar Nasional Perpustakaan Sekolah 07:2011. Jakarta: Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.

Perpustakaan Nasional Republik Indonesia. (2017). Peraturan Kepala Perpustakaan Nasional Republik Indonesia Nomor 10 Tahun 2017 Tentang Standar Nasional Perpustakaan Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta: Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.

Rahayu, S., Satria, E., & Cahyana, R. (2012). Pengembangan aplikasi katalog online di Perpustakaan Sekolah Tinggi Teknologi Garut. Jurnal Algoritma, 9(2).

Rotmianto, M. (2011). Aplikasi e-DDC Edition 22 sebagai alternatif untuk menentukan nomor klasifikasi DDC. Visi Pustaka, 13(2).

Rotmianto, M. (2015). E-DDC (electronic-Dewey Decimal Classification) as a freeware classification number finder based on DDC: histroy and development. Media Pustakawan, 22(3).

Saufa, A. F., & W, J. W. (2017). Evaluasi sistem temu kembali informasi OPAC Perpustakaan Universitas Muhammadiyah Surakarta (UMS). Khizanah al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan, 5(2).

Tumanggor, P. S. (2018). Penerapan label berwarna dalam proses shelving koleksi mancanegara pada Perpustakaan Nasional RI. Sumatera Utara: Universitas Sumatera Utara.

Wiradani, O., & Ardoni. (2013). Desain katalog online dalam kepuasan pemustaka di Perpustakaan Universitas Negeri Padang. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, 2(1).

Published
2021-09-12
How to Cite
Mathar, T., Wardani, A., Musdalifah, M., Sari, M. I., & Zulkifli, Z. (2021). Upaya Peningkatan Tata Kelola Perpustakaan Sekolah Dasar Negeri 69 Balang-Balang Sinjai Barat. Literatify : Trends in Library Developments, 2(2), 67-75. https://doi.org/10.24252/literatify.v2i2.24137
Section
Artikel
Abstract viewed = 327 times