The Role of Library Facilities and Infrastructure in Increasing Visitor Visits
Abstract
Introduction. As one of the supporters of learning activities whose existence we often encounter in every school, the library is intended to support teaching and learning activities. This study aims to determine the role of library facilities and infrastructure in increasing interest in visiting Taruna Bakti students.
Research methods. The research method used is a qualitative research method with a case study type. Researchers conducted observations, interviews, and descriptive analysis.
Analysis data. Researchers conducted data analysis through three stages: data reduction, data presentation, conclusions, and verification.
Results and Discussion. The Taruna Bakti Foundation library has almost met the standards for the procurement of library facilities and markets based on indicators adapted by researchers from the Regulation of the Head of the National Library of the Republic of Indonesia Number 12 of 2017 concerning National Standards for High School/Madrasah Aliyah Libraries so that the Taruna Bakti Foundation Library can make users comfortable and increase visitor visits.
Downloads
References
Alrasyiidah, A., & Amir, A. (2021). Evaluasi Sarana dan Prasarana di Perpustakaan Madrasah Aliyah Negeri 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(4).
Anis Zohriah, M. M. (2023). Evaluasi Program Pendidikan dan Pelatihan Perpustakaan dalam Meningkatkan Efektivitas Pelayanan Kepustakaan. Adanu Abimata.
Badan Pusat Statistik. (n.d). Jumlah Sekolah Menengah Atas (SMA) di Kota Bandung 2020-2021. https://bandungkota.bps.go.id/indicator/28/407/1/jumlah-sekolah-menengah-atas-sma-di-kota-bandung.html
Butu, A., Sembiring, D. A., & Yobi, P. F. (2020). Implementasi Pemeliharaan Sarana Dan Prasarana Perpustakaan Di Smk Negeri 3 Teknologi Dan Rekayasa Jayapura Tahun Ajaran. Jurnal Pengelolaan Pendidikan DESEMBER, 1(2), 92œ99.
Cahyani, A. D., & Christiani, L. (2015). Pengaruh ketersediaan koleksi terhadap pemenuhan kebutuhan informasi siswa di Perpustakaan SMA Muhammadiyah 1 Surakarta. Jurnal ilmu perpustakaan, 4(2), 46-53.
Creswell, John W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed). SAGE Publication.
Darmono. (2001). Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Grasindo.
Dian Sinaga. 2018. Mengelola Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Kiblat Buku.
Falah, M. A. F. (2022). Manajemen sarana prasarana untuk meningkatkan kualitas layanan pengunjung di perpustakaan darul fikri man 1 lamongan. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 4(1), 25-35.
Hadiapurwa, A., Johan, R. C., Suhardini, D., & Rusmono, D. (2018). Program Pengalaman Lapangan (PPL) di perpustakaan sekolah dalam mendukung visi UPI. Edutech, 17(2), 126-140. https://doi.org/10.17509/e.v17i2.14099
Hanadya, D., Auliana, N. U., & Purwanto, M. B. (2022). Kepuasan Mahasiswa Terhadap Pelayanan Sarana Dan Prasarana Perpustakaan Di Politeknik Darussalam Palembang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah (JIMPA), 2(1), 171-182.
Hardani, dkk. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (1st ed.). Pustaka Ilmu.
Hutama, A. S., & Rohmiyati, Y. (2013). Pengaruh penerapan sistem otomasi perpustakaan IZYLIB terhadap kualitas layanan di Perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 12-24.
Inawati, I. (2022). Peran Perpustakaan Sekolah dalam Menciptakan Budaya Literasi Siswa pada Jenjang Pendidikan Menengah. Literatify: Trends in Library Developments, 3(1), 1-13. https://doi.org/10.24252/literatify.v3i1.24645
Indrwan, I. (2015.). Manajemen Sarana & Prasarana Sekolah. Yogyakarta: Deepublish.
Komara, D. A., & Hadiapurwa, A. (2023). Improving Literacy of Junior High School Students through Revitalization of Library in Kampus Mengajar IV Activities. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(1), 143-152.
Maolana, A. H., Rusmono, D., & Rullyana, G. (2019). Evaluasi Kelengkapan Sarana Dan Prasarana Perpustakaan Sekolah Berdasarkan Standar Nasional Perpustakaan 2011. Edulibinfo, 5(1).
Mathar, T., & Irawati. (2022). The Challenges of School Library in Implementing an Integrated Library System. Literatify: Trends in Library Developments, 3(2), 112-121. https://doi.org/10.24252/literatify.v3i2.31964
Nuraini, N. (2022). Peran Perpustakaan Kafe Literacy Coffee dalam meningkatkan minat baca pengunjung di Kota Medan. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 18(1), 45-58.
Peraturan Kepala Perpustakaan Nasional Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2017 Tentang Standar Nasional Perpustakaan Sekolah Menengah Atas/ Madrasah Aliyah.
Perpustakaan Nasional RI (2017). Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah Menengah Atas/ Madrasah Aliyah. Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.
Prabowo, A., & Heriyanto, H. (2013). Analisis pemanfaatan buku elektronik (e-book) oleh pemustaka di perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 152-161.
Prastowo, A. (2012). Manajemen Perpustakaan Sekolah Profesional. Yogyakarta: Diva Press.
Rahmawati, G. (2015). Buku teks pelajaran sebagai sumber belajar siswa di perpustakaan sekolah di SMAN 3 bandung. EduLib, 5(1).
Rijali, A. (2019). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81-95.
Titan, T., Luhukay, D., & Kurniawan, Y. (2014). Analisis dan Perancangan Sistem Informasi Perpustakaan Sma Negeri Xyz. ComTech: Computer, Mathematics and Engineering Applications, 5(1), 387-396.
Triyani. (2021). Manajemen Perpustakaan Sekolah. Perca.
By submitting your manuscript to our journal, you are following Copyright and License