Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality terhadap Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia 5-6 Tahun

  • Inayah Kencanawati Universitas Negeri Makassar
    (ID)
  • Muhammad Yusri Bachtiar Universitas Negeri Makassar
    (ID)
  • Herman Universitas Negeri Makassar
    (ID)
  • Angri Lismayani Universitas Negeri Makassar
    (ID)

Abstract

The research aims to determine the effect of augmented reality-based learning media on the symbolic thinking abilities of children aged 5-6 years at Raudhatul Jannah Kindergarten. The research approach used is a quantitative approach with a Quasi Experimental Design research type. The sample in this study was 20 group B children aged 5-6 years with 10 children as the experimental group and 10 children as the control group. The data collection techniques used in this research are observation, tests and documentation. The data analysis technique used was descriptive statistical analysis and non-parametric analysis using the Wilcoxon Sign Rank Test version 23. Based on the research results, it can be concluded that the symbolic thinking ability of children who were treated using augmented reality-based media in the experimental group was better than the control group. The results of data analysis showed that the average increase in the experimental group was 25.00, while in the control group it was 19.00. The test results show that sig. (2-tailed) 0.003 < 0.05 then H0 is rejected and H1 is accepted. So it can be concluded that augmented reality-based learning media influences the symbolic thinking abilities of children aged 5-6 years at Raudhatul Jannah Kindergarten.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, H. N. (2021). Identifikasi Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 42–49.

Alfitriani, N., Maula, A. ., & Hadiapurwa, A. (2021). Jurnal Penelitian Pendidikan Penggunaan Media Augmented Reality dalam Pembelajaran. Jurnal Penelitian Pendidikan, 38(1), 30–38.

Ali, M. M., Hariyati, T., Pratiwi, M. Y., & Afifah, S. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif Dan Penerapan Nya Dalam Penelitian, 2(2).

Asti, A. S. W., & H, H. (2020). Pengaruh Video Media Dongeng Terhadap Pengembangan Kemampuan Menyimak Anak Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak Mentari. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 02, 1–12.

Atikah, C., Rusdiyani, I., & Ridela, R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Pada Tema Binatang Purba Untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Kelompok B (5-6) Tahun. JEA: Jurnal Edukasi AUD, 9(2). https://doi.org/10.18592/jea.v9i2.9326

Bachtiar, M. Y., Herlina, & Ilyas, S. N. (2022). Model Bermain Konstruktif untuk Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Anak TK, 6(4), 2802–2812. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2013

Bachtiar, M. Y., Surya, Herlina, & Syamsuardi. (2021). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Edukatif Puzzle dari Daur Ulang terhadap Perkembangan Kognitif Anak di Taman Kanak-Kanak Citra Kota Makassar. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 43–53.

Fauziddin, M., & Mufarizuddin. (2018). Useful of Clap Hand Games for Optimalize Cogtivite Aspects in Early, 2(2), 162–169. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.76

Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2), 174–183.

Nur, N. R., & Ningrum, M. A. (2023). Pengembangan Buku Interaktif ARBO Berbasis Augmented Reality Dalam Menstimulasi Kemampuan Mengenal Angka Anak Usia Dini. Jurnal Caksana : Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1).

Parwoto. (2015). Model Pengembangan Kognitif Berbasis Komputer Dengan Penerapan Pendekatan Reggio Emilia Pada Anak Taman Kanak- Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar Copyright © 2015 JEST Journal of EST , Volume 1 , Nomor 1 Juni 2015 hal 64-73 ISSN : 2460-1497. Journal of EST, 1.

Pratiwi, E., Yuandana, T., & Khosiyana, N. (2023). Dongeng “ Dunia Mangrove ” Berbasis Augmented Reality untuk Melestarikan Objek Wisata Pesisir bagi Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 10, 84–97.

Priyono, F. H., Rahmawati, A., & Pudyaningtyas, A. R. (2021). Kemampuan Berpikir Simbolik Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Kumara Cendekia, 9(4).

Ritonga, R. S., Syahputra, Z., Arifin, D., Sari, I. M., Sistem, P., Universitas, K., … Budi, P. (2022). Augmented Reality Untuk Pengenalan Hewan Pada Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(April).

Rozalena, & Muhammad Kristiawan. (2017). Pengelolaan Pembelajaran Paud Dalam Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini., 2(1), 76–86.

Safitri, L., Adjie, N., & Dewi, F. (n.d.). ( Penelitian Kuantitatif Yang Menggunakan Single Subjek Research Dilakukan Pada Anak Usia 4-5 tahun di Kabupaten Cirebon ) Pendahuluan Kajian Teori. Repository Upi.

Sakdiah, H., & Mahyuddin, N. (2022). Identifikasi Perkembangan Berpikir Simbolik Anak Usia Dini dalam Masa Pandemi. Aulad : Journal on Early Childhood, 5(1), 41–48. https://doi.org/10.31004/aulad.v5i1.294

Sapriyah. (2019). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Jurnal Untirta, 2(1), 470–477.

Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/http://103.114.35.30/index.php/Pedagogi/article/view/1939

Wardani, E. K., & Suryana, D. (2022). Permainan Edukatif Setatak Angka dalam Menstimulasi Kemampuan Berfikir Simbolik Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi, 6(3), 1790–1798. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1857

Yaumi, M. (2017). Media Pembelajaran. Repository UIN Alauddin, 1–21.

Yogaswara, M., Novendra, A. M., Almujab, S., & Ramafriza, Y. (2019). Analisis Perbandingan Metode Problem Based Learning Dan Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif. Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, V, 224–240.

Yulianti, & Andrisyah. (2023). Maze Angka : Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Simbolik. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 6(6), 577–585.

Published
2024-12-30
How to Cite
Kencanawati, I., Bachtiar, M. Y., Herman, & Lismayani, A. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality terhadap Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia 5-6 Tahun. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 7(2), 103-117. https://doi.org/10.24252/nananeke.v7i2.49403
Abstract viewed = 15 times