Pengembangan Modul Praktikum Tematik pada Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini

  • Ade Agusriani Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID) http://orcid.org/0000-0002-9546-0071
  • Nur Khalisah Latuconsina Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Wahyuni Ismail Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • M. Rusdi Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Umi Kusyairy Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Ulfiani Rahman
    (ID)
Keywords: Modul Praktikum; Pembelajaran Tematik; R&D; 4D

Abstract

Teaching materials are an important element in the learning process that facilitates students to understand concepts while providing practical experience in their application, however, currently, the availability of teaching modules is still very limited, including for thematic learning. This research aims to develop a thematic practicum module in the Early Childhood Islamic Education Study Program. This research is a research and development (R&D) 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate) with a one-shot case study design, which aims to develop a pre-existing product as a thematic learning module. Data analysis uses quantitative techniques. The research results include thematic-based practicum modules which were developed taking into account the developmental needs of early childhood and thematic learning principles that encourage learning through real experience and play which then go through a validation stage by experts. Thus, it can be concluded that the development of thematic practicum modules in the Early Childhood Islamic Education Study Program (PIAUD) has met the validity category to support thematic learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduh, M., Nugroho, & Siskandar. (2014). Evaluasi Pembelajaran Tematik Dilihat Dari Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 1 (1)(1), 1–9.

Aini, Q., & Relmasira, S. C. (2018). Penerapan Pembelajaran Tematik Integratif Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas 1 SD. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 27(2), 124–132. https://doi.org/10.17977/um009v27i22018p124

Anggraini, S., Mering, A., & Fadillah. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Peristiwa Kebangsaan Masa Penjajahan Untuk Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(4), 1–11. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/40429

Arifin, S. (2016). Pengaruh Pembelajaran Tematik-Integratif Berbasis Sosiokultural Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 3(1), 19–29. https://doi.org/10.23917/ppd.v3i1.2716

Banjar, R. P., Silaban, P. J., & Sitepu, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Tematik Melalui Pendekatan Saintifik terhadap Minat Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1291–1301. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.527

Bete, E., Yulianti, & Yuniasih, N. (2020). Pengembangan Modul Tematik Berbasis Contextual Teaching And Learning Pada Materi Manusia dan Lingkungannya (Kelas V SDN Bakalan Krajan 1 Malang). Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4. https://conference.unikama.ac.id/artikel/index.php/pgsd/article/view/77

Bimantoro, A., Mahmudah, M., & Aisyah, N. (2024). Implementasi Pembelajaran Tematik Berbasis Active Learning dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Al-Qur’an Daarul Fatah Sribhawono. Attractive : Innovative Education Journal, 6(2). https://www.attractivejournal.com/index.php/aj/

Daulay, M. I., & Daulay, H. Y. (2021). Penerapan Pembelajaran Tematik Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 272–281.

Firdaus, F. M., & Badriyah, N. (2019). Penerapan Pembelajaran Tematik Berbasis Budaya Betawi Untuk Meningkatkan Visual-Spatial Intelligence Siswa SD Islam Tam Quraniyah. Pedagogik : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 100–108. https://doi.org/10.33558/pedagogik.v6i2.1602

Firdaus, F. M., & Puspasanti, T. (2019). Penerapan Pembelajaran Tematik Berbasis Budaya Betawi Untuk Meningkatkan Musical Intelligence Siswa SD Islam Taman Quraniyah. Didaktik : Jurnal Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.36989/didaktik.v5i1.90

Hafidhoh, N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. At-Tahdzib Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 1–10.

Harianja, A. L., Siregar, R., & Lubis, J. N. (2023). Upaya Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini melalui Bermain Peran. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4871–4880. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.5159

Hasyim, S. L. (2015). Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dalam Perspektif Islam. JURNAL LENTERA: Kajian Keagamaan, Keilmuan, Dan Teknologi, 69–77. https://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/lentera/article/view/1319

Jiwa., I. W., & Marhaeni, N. D. A. A. I. N. (2013). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Tematik Terhadap Prestasi Belajar Ditinjau Dari Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas IV Gugus Empat di Kecamatan Gianyar. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3, 1–10.

Latief, S. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Sebagai Pondasi Pembentukan Karakter dalam Era Revolusi 4.0 dan Society 5.0: Teknik dan Keberlanjutan Pendidikan Karakter. Jurnal Literasiologi, 3(2), 45–59.

Misrawati, M., & Suryana, D. (2021). Bahan Ajar Matematika Berbasis Model Pembelajaran Tematik terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 298–306. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1249

Mubarak, S., Ansharullah, A., & Indira Dewi, H. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Melalui Problem Based Learning. Instruksional, 3(1), 57. https://doi.org/10.24853/instruksional.3.1.57-65

Mulyadi, Marzuki, & Usman, A. (2015). Implementasi Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Lingkungan untuk Perolehan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi di SD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 1–15. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/9545/9372

Nizaar, M., Haifaturrahmah, H., Abdillah, A., Sari, N., & Sirajuddin, S. (2021). Pengembangan Modul Tematik Berbasis Model Direct Intruction dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6150–6157. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1792

Oktaviani, W., & Halim, A. (2021). Pengaruh Pembelajaran Tematik terpadu Tipe Webbed Berbasis Kearifan Lokal terhadap Minat Belajar pada SDN Gudang Tigaraksa. JIP: Jurnal Inovasi Penelitian, 2(3).

Putri, N. M. S. A., Dantes, N., & Tika, N. (2015). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Tematik Berbasis Lingkungan Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau Dari Sikap Ilmiah Siswa Kelas IV SD Gugus I Kecamatan Kuta. Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, 5(d), 1–10. https://media.neliti.com/media/publications/124784-ID-pengaruh-implementasi-pembelajaran-temat.pdf

Rihanah, Y., Kudsiah, M., Alwi, M., & Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik dengan Model Pembelajaran Brain Based Learning Kelas III SDN 4 Masbagik Timur Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6203–6213. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1934

Setiawan, A. R. (2020). Pembelajaran Tematik Berorientasi Literasi Saintifik. Jurnal Basicedu, 4(1), 51–69.

Sukerti, N. N., Marhaeni, A. A. I. N., & Suarni, N. K. (2018). Pengaruh Pembelajaran Tematik Terpadu Melalui Model Pembelajaran Saintifik Terhadap Minat Belajar dan Hasil Belajar Siswa. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 2–9.

Trianingsih, R. (2017). Pengaruh Pembelajaran Tematik Terpadu Melalui Metode Bermain Peran Terhadap Pemahaman Budaya Osing Siswa Kelas Iv Sdn 4 Gambiran Banyuwangi. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 4(2), 162–171.

Wahyuni, H. T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2020). Implementasi Pembelajaran Tematik Kelas 1 SD. Jurnal Elektronik Universitas Negeri Malang, 1, 129–136.

Published
2024-12-30
How to Cite
Agusriani, A., Latuconsina, N. K., Ismail, W., M. Rusdi, Kusyairy, U., & Rahman, U. (2024). Pengembangan Modul Praktikum Tematik pada Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 7(2), 118-140. https://doi.org/10.24252/nananeke.v7i2.53827
Abstract viewed = 33 times