PENGARUH KOMPETENSI MANAJERIAL DAN PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH TERHADAP MUTU PENDIDIKAN DI KUTTAB IMAM MALIK KOTA MAKASSAR

  • Muhammad Faisal R Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • St Syamsuddhuha Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Djuwairiah Ahmad Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

The aims of this study were: 1) to describe the management competence of the principal at Kuttab Imam Malik Makassar; 2) To determine the implementation of the academic supervision of the Principal at Kuttab Imam Malik Makassar; 3) to determine the quality of education at Kuttab Imam Malik Makassar; 4) to examine the effect of principal management competence and academic supervision simultaneously with education quality in Kuttab Imam Malik, Makassar City. This type of research is ex post facto using a quantitative methodological approach. The results showed: (1) the management competence of school principals in Kuttab Imam Malik, Makassar City was in the moderate category, meaning that the principal had planned, organized, and controlled, but not yet maximized; (2) the competence of the regulator at the Kuttab Malik Makassar principal is also included in the medium category, meaning that the principal's program supervision plan for the supervisory supervision program has been carried out but has not been maximized; (3) and the quality of education at Kuttab Imam Malik, Makassar City is moderate, meaning that it is related to teacher professionalism, facilities and infrastructure and student learning achievement has been seen but not maximized so it needs to be improved; 4) the quality of education is strongly influenced by the managerial and academic competencies of the principal so that it becomes a reflection material for researchers and becomes a recommendation for research objects to continue to improve these competencies.

References

Astuti, A., & Danial, D. (2019). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Membangun

Budaya Madrasah Yang Kondusif di Madrasah Aliyah Negeri. El-Idare: Jurnal

Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 31–45.

Azwar, S. (2000). Asumsi dalam Inferensi Statistik. Buletin Psikologi, 9 (1)., 9(1).

Danial, D., & Damopolii, M. (2019). Hubungan antara Budaya Madrasah dengan

Motivasi Kerja Guru di MTs se-Kecamatan Sinjai Barat. Lentera Pendidikan,

(1), 141–156. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/lp.2019v22n1i12

Diswan. (2018). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan

Kualitas Pembelajaran di Yayasan Sekolah Menengah Al-Hidayah Medan

Tembung (Disertasi Doktor Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Disertasi.

Fajriana, A. W., & Aliyah, M. A. (2019). Tantangan Guru Meningkatkan Kualitas

Pendidikan Agama Islam di Era Milenial. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam,

(2), 246-265.

Juliantoro, M. (2017). Peran Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan.

Al-Hikmah: Jurnal Pendidikan Dan Syariah, 5(2), 24–38.

Rusmawati, V. (2013). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Upaya

Meningkatkan Disiplin Kerja Guru pada SDN 018 Balikpapan. Jurnal

Administrasi Negara, 1(2), 1–19.

Sina, R., Fatmawati, & Mahsyar, A. (2019). Implementasi Sistem Informasi

Manajemen Pendidikan (Emis) pada Lembaga Pendidikan Agama dan

Pesantren di Kantor Kementerian Agama Makassar. JPPM: Jurnal Kebijakan

Dan Manajemen Publik, 1(1), 38–48.

Sitaasih, D. K. (2020). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru

Selama Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar,

(2), 241–247.

Susanto, A. (2018). Bimbingan dan konseling di Sekolah: Konsep, teori, dan

aplikasinya. Jakarta: Kencana.

Suwartini, E. A. (2017). Supervisi Akademik Kepala Sekolah, Profesionalisme Guru

dan Mutu Pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(2).

Tanama, Y. J., Supriyanto, A., & Burhanuddin. (2016). Pelaksanaan Supervisi Klinis

untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Pendidikan: Teori,

Penelitian, Dan Pengembangan, 11(1), 2231–2235.

Winarsih, S. (2017). Kebijakan dan Implementasi Manajemen Perguruan Tinggi

untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Sarjana: Jurnal Pendidikan Dan

Masyarakat, 15(1), 51–66.

Zahro, A. M., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2018). Perubahan kepemimpinan kepala

sekolah untuk meningkatkan kualitas pendidikan Manajemen Pendidikan.

JAMP: Jurnal Administrasi Dan, 3(1), 358–363.

Published
2021-11-20
Section
Artikel
Abstract viewed = 144 times