THE EFFECT OF ONLINE LEARNING MEDIA ON STUDENT LEARNING INTERESTS DURING THE PANDEMIC PERIOD

  • Baharuddin Baharuddin SINTA ID : 6644002, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Irma Alauddin State Islamic University of Makassar
    (ID)
  • Dizah Mahrani Alauddin State Islamic University of Makassar
    (ID)
  • Putri Indah Sari Alauddin State Islamic University of Makassar
    (ID)
Keywords: Online Learning, Learning Interest, Pandemic Covid-19

Abstract

The study aims to determine the influence of bold learning media on the learning interest of FTK UIN Alauddin Makassar students during the covid-19 pandemic. This study uses a cross section method and the data obtained in the form of quantitative data. The population in this study were students of FTK UIN Alauddin Makassar which consisted of 9 majors from various generations. The sample in this study found 100 students. The data analysis technique used is simple linear regression analysis. The results showed that the bold learning media had a significant positive effect on students' interest in learning during the pandemic, meaning that the quality of student learning media was getting better. The magnitude of the influence of bold learning media on student interest in learning is 41.2%.

Author Biography

Baharuddin Baharuddin, SINTA ID : 6644002, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

Dr. Baharuddin, MM. 

Dosen pada Prodi Manajemen Pendidikan Islam 

Email : [email protected]

Google Scholar : https://scholar.google.co.id/citations?user=jP_kAeoAAAAJ&hl=id 

SINTA ID : https://sinta.ristekbrin.go.id/authors/detail?id=6644002&view=overview

References

Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496–503. https://doi.org/10.26740/jpap.v8n3.p496-503

Hanik, N. R., Harsono, S., & Wiharti, T. (2016). Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemberian Post Test pada Mata Kuliah Telaah Kurikulum dan Perangkat Pembelajaran Biologi Sekolah Menengah Atas Dengan Pendekatan Terpadu. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 4(1), 1–7. https://doi.org/10.25273/jems.v4i1.198

Juita. (2020). Identifikasi Konsentrasi Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas. Journal of Physics Educationhysics Education, 1(1), 24–29. https://cahaya-ic.com/index.php/SJPE

Kazmi, R. (2016). Pengaruh Kedisiplinan Siswa dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia (Survei pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Swasta di Jakarta Timur). Jurnal SAP, 1(1), 27–35. https://doi.org/10.30998/sap.v1i1.1008

Kristina, M., Sari, R. N., & Nagara, E. S. (2020). Model Pelaksanaan Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid 19 di Provinsi Lampung. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 200–209. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i2.16945

Kurniawan, Drajat Edi, & Makin. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring (Online) di Masa Pandemi Covid-19 terhadap Tingkat Minat Belajar Mahasiswa. PGRI Yogyakarta, 9(2), 47–51.

Kurniawan, Drajat Edy, & Makin. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Tingkat Minat Belajar Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Education and Development, 9(2), 47–51. https://doi.org/10.37081/ed.v9i2.2442

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., Sayekti, L., & Fauzan, R. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151–160. https://doi.org/10.21580/wjit.2019.1.2.4067

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264

Rofiqah, T., & Sunaini, S. (2017). Hubungan antara Minat Belajar dengan Hasil Belajar pada Siswa Kelas X SMA Integral Hidayatulah Batam. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 4(1), 41–46. https://doi.org/10.33373/kop.v4i1.1122

Rozikin, S., Amir, H., & Rohiat, S. (2018). Hubungan Minat Belajar Siswa dengan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Kimia di SMA Negeri 1 Tebat Karai dan SMA Negeri 1 Kabupaten Kepahiang. Alotrop: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kimia, 2(1), 78–81. https://doi.org/10.33369/atp.v2i1.4740

Setyani, M. R., & Ismah. (2018). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran Matematika Ditinjau dari Hasil Belajar. Pendidikan Matematika, 1(Oktober), 73–84. https://journal.uhamka.ac.id/senamku/article/view/2653/777

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/view/750/659

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wilson, A. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Daring (Online) melalui Aplikasi Berbasis Android saat Pandemi Global. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1), 66–72. https://doi.org/10.30998/sap.v5i1.6386

Published
2023-03-25
Section
Vol 2 No 2
Abstract viewed = 150 times