PROBLEMATICS OF IMPLEMENTING EDUCATIONAL SUPERVISION

  • Muhajirah B. NOBEL Playgroup & Kindergarten Kabupaten Gowa, Indonesia
    (ID)
  • Danial Rahman Sinta ID : 6752858, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Chaeriyah Mamuju, Sulawesi Barat
    (ID) http://orcid.org/0000-0003-0469-9616
  • Lisa Nursita Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
Keywords: Implementation of Supervision, Education Supervision, Supervision Problems

Abstract

Implementation of educational supervision is one of the important things. Supervisors are expected to be able to provide support and innovative solutions to educational problems and improve teacher performance in the learning process. The purpose of this article is to identify implementation problems faced by supervisors and school principals in implementing educational supervision. To achieve this goal, this article uses library research and the analysis used is content analysis. Data collection techniques are carried out through books, websites and articles related to educational supervision problems. The results of the study state that the implementation of educational supervision has several problems both in academic supervision and managerial supervision. In academic supervision, problems encountered include a lack of supervision carried out, time constraints, a lack of senior/peer teachers, and a lack of funds. To overcome these problems, efforts can be made to increase the availability of resources, increase the effectiveness of supervision, increase the availability of funds, and increase teacher participation. Efforts to overcome educational supervision problems, namely increasing the effectiveness of supervision by carefully planning and prioritizing important aspects, as well as involving all parties involved in the supervision process.

Author Biography

Danial Rahman, Sinta ID : 6752858, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Chaeriyah Mamuju, Sulawesi Barat

 

 

References

Ali, J. H. (2019). Peran Kepala Sekolah sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Guru Mata Pelajaran pada SDN Roja 1 Ende. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 50–56. https://doi.org/10.37478/optika.v3i1.114

Aliyas, R., Ismail, M. I., & Maulana, A. (2019). Pengaruh Pengelolaan Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Journal of Islamic Education Management, 5(1), 46–60.

Anis, H. (2021). Supervisi Manajerial dan Permasalahannya. https://hermananis.com/permasalahan-supervisi-pendidikan/

Astuti, A., & Danial, D. (2019). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Membangun Budaya Madrasah Yang Kondusif di Madrasah Aliyah Negeri. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 31–45.

Danial, D., Damopolii, M., & Syamsudduha, S. (2019). Hubungan antara Budaya Madrasah dengan Motivasi Kerja Guru di MTs se-Kecamatan Sinjai Barat. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 22(1), 141–156. https://doi.org/10.24252/lp.2019v22n1i12

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Ekawaty, A. E., Khairuddin, & Ibrahim, S. (2018). Pelaksanaan Supervisi Manajerial oleh Pengawas Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SDN 3 Percontohan Peasungan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 6(3), 183–191. https://jurnal.usk.ac.id/JAP/article/view/13137/10042

Halimatussa’diyyah, & Gumiandari, S. (2021). Analisis Problematika Pelaksanaan Supervisi Dalam Kegiatan Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Mii Purwawinangun Cirebon. JIEM (Journal of Islamic Education Management), 5(1), 11–29. https://doi.org/10.24235/jiem.v5i1.8429

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research) : Kajian Filosofis, Teoretis dan Aplikatif. Malang: Literasi Nusantara.

Kristiawan, M., Yuniarsih, Y., Fitria, H., & Refika, N. (2019). Supervisi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Mainuddin. (2021). Supervisi Pendidikan. Sukoharjo: Tahta Media Group.

Marmoah, S. (2018). Adsministrasi dan Supervisi Pendidikan: Teori dan Praktek. Yogyakarta: Deepublish.

Mulyasa, E. (2014). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurastati. (2018). Kondisi Supervisi Pendidikan yang Seharusnya Terjadi. Journal of Materials Processing, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.31227/osf.io/b2g4k

Nurmayuli. (2018). Realita, Problematika Dan Harapan Dalam Supervisi Pendidikan. Jurnal Artikel Sosial, 3(1), 59–85.

Permendiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah.

Rahman, D., & Akbar, A. R. (2021). Problematika yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam sebagai Tantangan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Nazzama: Journal of Management Education, 1(1), 76–89. https://doi.org/10.24252/jme.v1i1.25242

Rahman, D., & Husain, A. (2020). Motivasi Kerja Guru: Hubungan Realitas Iklim dan Budaya dengan Motivasi Kerja Guru Madrasah. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Rusiana, & Irwanto. (2019). Peranan Pengawas dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan pada Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Bataguh Kabupaten Kapuas. Administraus: Jurnal Ilmu Administrasi Dan Manajemen, 3(3), 27–56. https://doi.org/10.56662/administraus.v3i3.83

Shinta, D. A. (2015). Pelaksanaan Supervisi PAUD oleh Pengawas UPPD Kecamatan Tegal Barat di Taman Kanak-Kanak Little Star Tegal. In Under Graduates Thesis. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Sulistyorini. (2021). Konsep Dasar Supervisi Pendidikan. Riau: DOTPLUS Publisher.

Syahreza, K. (2010). Supervisi Akademik Sebagai Sarana Peningkatan Kinerja Guru Sosiologi dalam Kegiatan Belajar Mengajar (KBM). DIMENSIA: Jurnal Kajian Sosiologi, 4(1), 41–60. https://doi.org/10.21831/dimensia.v4i1.3427

Wardani, I. K., Ibrahim, M. M., Baharuddin, B., & Rahman, D. (2022). Supervisi Akademik dan Kompetensi Pedagogik Sebagai Determinan Kinerja Guru. Manajemen Pendidikan, 17(1), 50–61. https://doi.org/10.23917/jmp.v17i1.16261

Zahro, A. M., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2018). Kepemimpinan Perubahan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. JAMP: Jurnal Adminitrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 358–363. https://doi.org/10.17977/um027v1i32018p3358

Published
2023-09-28
Section
Artikel
Abstract viewed = 283 times