Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal dengan Model Problem Based Learning (PBL) pada Materi Usaha dan Pesawat Sederhana di SMPN Kota Jambi
Abstrak
This study aims to develop a local wisdom-based learning implementation plan for businesses and simple machines. The lesson plan is a tool used by teachers to carry out learning inside or outside of school. The development model used is the 4D development model, which consists of define, design, develop, and disseminate stages. and disseminate. This local wisdom-based learning tool can be used as a problem context to explore science concepts, especially in junior high schools. RPP media expert validation got a maximum score of 72 out of 90 and was in the interval 76–90 with the category "Very Good" with an average of 4 and a percentage of 80%. And the validation of lesson plan material experts gets a maximum score of 87 out of 100 and is in the interval 88–100 with the "Very Good" category with an average of 4.35 and a percentage of 87%.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Agustina.f (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk SMA Kelas X. EduSains Volume 4 Nomor 2; 2016
Asriati Nuraini. 2012. Mengembangkan karakter peserta didik berbasis kearifan lokal melalui pembelajaran di sekolah. Jurnal pendidikan sosiologi dan humaniora.
Dian,Soraya. I,Nyoman,Jampel. Komang,Sujendra,Diputra. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Sikap Sosial Dan Berfikir Kritis Pada Mata Pelajaran Matematika. p-ISSN : 2615-4692 e-ISSN : 2615-6105.
Emi Ramadani. (2018). Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal.
Fakhrurrazi. (2018). Hakikat Pembelajaran yang Efektif. Jurnal At-Tafkir Vol. XI No. 1 Juni 2018.
Hadi, W. P., Ahied, M.. 2017. Kajian Etnosains Madura Dalam Proses Produksi Garam Sebagai Media Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal Rekayasa, 10 (2), 79-86.
Hake, R. R. (1999). Analyzing change/gain scores.
Helmi, T., Munjin, R. A., & Purnamasari, I. 2016. Kualitas Pelayanan Publik Dalam Pembuatan Izinz.
Intan,Budiarti. Gamaliel,Septian,Airlanda. (2019). Penerapan model problem based learning berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan Volume 2 Nomor 1 (Januari) 2019, Hal. 167-183.
Mimi Mulyani. 2011. Model Pembelajaran Menulis Berbasis Kearifan Lokal Yang Berorientasi Pendidikan Karakter Studi Kuasi Eksperimen pada Siswa SMPN 2 Kelas VII, Windusari, Magelang. FBS Universitas Negeri Semarang.
Parwati.N.N. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran Pemecahan Masalah Berorientasi Kearifan Lokal Pada Siswa Smp di Kota Singaraja. Jurnal Pendidikan Indonesia.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Prasetyani, Yekti , Syamsu Hadi, Marimin. (2012). Perbedaan penerapan model pembelajaran quantum teaching dengan metode konvensional dalam hasil belajar siswa. Economic Education Analysis Journal 1 (2) (2012), ISSN 2252-6544.
Prasetyo, Z. K. 2013. Pengembangan Sains Berbasis Kearifan Lokal. Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika. Prosiding Semnas Pensa Vi”Peran Literasi Sains”.
Putri Anjarsari. 2014. Literasi Sains Dalam Kurikulum Dan Pembelajaran Ipa Smp. Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial 10 (1) (2018): 1-10.
Sri, Murwanto. (2020). The Implementation of The NHT (Numbered-Head-Together) type of Cooperative Learning Model could Improve The Learning Outcomes of Science IX Class B Students of SMP Negeri 4 Alla Enrekang. Jurnal Sainsmat, Maret 2020, Halaman 14-28.
Sudarmin, L.Zahro, Rr.S.E Pujiastuti, R, Asyhar, Zaenuri, A. Rosita. 2019. The development of pbl-based worksheets integrated with green chemistry and ethnoscience to improve students’ thinking skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia.
Sudarmin, Rayandra.A.2012. Transformation of Traditional Knowledge into Scientific Knowledge of Traditional Herbal Medicine Production Process. Edu-Sains Volume 1 No.1, 2012.
Thiagarajan, S., Semmel, D. s., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. National Center for Improvement Educational System, Washington D.C.
Titin. Yokhebed. (2018). Peningkatan keterampilan pemecahan masalah (problem solving) calon guru biologi melalui pembelajaran berbasis kearifan lokal. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA Vol. 9 No. 1 Januari 2018: 77-86.